1,598
עריכות
חייל של המלך (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
|||
שורה 26: | שורה 26: | ||
==החילוק מקליפת עמלק== | ==החילוק מקליפת עמלק== | ||
ישנו דמיון מסויים בין קליפת מדין לעמלק - שעל שתיהן נאמר שהן שורש '''לכל''' המידות הרעות, אך יחד עם זאת יש ביניהן הבדל גדול וחילוק יסודי. | |||
'''קליפת מדין''' נובעת מהרגשת ה[[ישות]] העצמית ובאה בתנועה של "חמימות". עצם העובדה שאדם מרגיש את עצמו גורמת לו לשלול את מציאות הזולת באשר הוא{{הערה|ספר המאמרים תרנ"ט, עמוד רכח.}}. '''קליפת עמלק''' לעומת זאת נובעת מקרירות וגסות, ומתבטאת בעזות וחוצפה כלפי שמיא – שלא יתפעל משום עניין אלוקי, לא מענייני לימוד ומידות טובות, לא מהשגחה פרטית ואפילו לא ממופתים גלויים{{הערה|ד"ה בא עמלק תש"ט, וד"ה איש יהודי תש"א.}}. | |||
הבדל זה ביניהן מסביר גם מדוע למרות ששתיהן שורש '''לכל''' המידות הרעות, עם כל זה יש חילוק '''כיצד''' הן שורש. קליפת עמלק (קרירות וגסות) היא רק "סיבה" למידות (אך אינה מהווה מקור ישיר להן, כדוגמת ה"מקיף" שאינו מקור ישיר וקרוב לאור ה"ממלא"){{הערה|ד"ה ויבוא עמלק תרפ"ח.}}, ואילו קליפת מדין (הרגשת עצמו ושנאת הזולת) היא שורש ומקור קרוב, ומביאה באופן ישיר לכל המידות הרעות. | |||
דבר זה{{הערה|שעמלק הוא הסיבה הראשונית למידות הרעות, וממנו משתלשלת קליפת מדיון שהיא המקור הישיר להן.}} בא לידי ביטוי גם בסיפורי התורה: שמועת מלחמת עמלק (ביטול קליפת עמלק) שהגיעה ליתרו, פעלה עליו לבטל את קליפת מדין ולבוא לקבל את התורה{{הערה|על הפסוק שמות יח, א: "וישמע יתרו כהן מדין חותן משה", מבואר בגמרא בזבחים קטז, א: "מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק".}} | |||
==לקריאה נוספת== | ==לקריאה נוספת== |
עריכות