חיים וולפר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 50 בתים ,  21 ביולי 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
רבי '''חיים וולפר''' ('''וואלפער''') היה אחד מתלמידי ה[[מגיד ממעזריטש]] שהיה [[משכיל]] ב[[תורת החסידות]], בסוף ימיו נפל לטיפה המרה.
רבי '''חיים וולפר''' ('''וואלפער''') היה אחד מתלמידי ה[[מגיד ממעזריטש]] שהיה [[משכיל]] ב[[תורת החסידות]], בסוף ימיו נפל לטיפה המרה.
==תולדות חיים==
==תולדות חיים==
נולד לאביו ר' קאפיל.
נולד לאביו ר' קאפיל.


בתחילה היה מחשובי תלמידיו של [[המגיד ממעזריטש]] וכמסופר ב[[בית רבי (ספר)]] "מתחילה היה היותר גדול בהחברייא, וכולם היו הולכים לשמוע ממנו הד"ח של הה"מ, שהי' חוזר הדברים כהוויתן ובטוב טעם", ב[[תורת שלום]] מסופר: "שמתלמידי המגיד היו שנים אשר קיבלו את תורת המגיד כולה, הר"ש מקארלין היה נחלה בשלשול דם, הרב מבארדיטשוב היה יוצא מגדר הכלים ב[[דביקות]] והתפעלות עצומה, רק [[רבינו הגדול]] והרב מוואלפע קיבלו". הוא אף ממקימי החצר החסידית בקארלין יחד עם ר' שלמה ור' [[אהרן מקארלין]].
בתחילה היה מחשובי תלמידיו של [[המגיד ממעזריטש]] וכמסופר ב[[בית רבי (ספר)]] "מתחילה היה היותר גדול בהחברייא, וכולם היו הולכים לשמוע ממנו הד"ח של הה"מ, שהי' חוזר הדברים כהוויתן ובטוב טעם", ב[[תורת שלום]] מסופר: "שמתלמידי המגיד היו שנים אשר קיבלו את תורת המגיד כולה, הר"ש מקארלין היה נחלה בשלשול דם, הרב מבארדיטשוב היה יוצא מגדר הכלים ב[[דביקות]] והתפעלות עצומה, רק [[רבינו הגדול]] והרב מוואלפע קיבלו". הוא אף ממקימי החצר החסידית בקרלין יחד עם ר' שלמה ור' [[אהרן מקארלין]].


כינויו מקורו מזה ששימש כרב ב[[עיירה]] וולפא הסמוכה לקרלין, ויתכן שאף שימש כדיין בקארלין.
כינויו מקורו מזה ששימש כרב ב[[עיירה]] וולפא הסמוכה לקרלין, ויתכן שאף שימש כדיין בקרלין.


== עזיבתו את החסידות ==
== עזיבתו את החסידות ==
מסופר שהמגיד התבטא עליו "[[תולעת]] אוכלת בו, ואיני יודע מי יגבר הוא או ה[[תולעת]]". וכששמע משפט זה, החשיב זאת לא על עצמו, כי אם על אחד מהתלמידים שלא נכח בשעת מעשה (רבי [[שלמה מקרלין]]) (ראה [[כתבי ר' יאשע שו"ב (ספר)|כתבי הר"י שו"ב]]).
מסופר שהמגיד התבטא עליו "[[תולעת]] אוכלת בו, ואיני יודע מי יגבר הוא או התולעת". וכששמע משפט זה, החשיב זאת לא על עצמו, כי אם על אחד מהתלמידים שלא נכח בשעת מעשה (רבי [[שלמה מקרלין]]) (ראה [[כתבי ר' יאשע שו"ב (ספר)|כתבי הר"י שו"ב]]).


בתשובות [[אדמו"ר הזקן]] לכתב ההלשנה, מזכירו [[אדמו"ר הזקן]] ואומר שעזב את דרך החסידות מפני כסף וכבוד וזה לשון ה[[אדמו"ר הזקן]] "אותו האיש מעיר וואלפע ידוע ומפורסם לכל שרצה להיות רב גדול במאד שיסעו מכל העיירות לשמוע דרשותיו ויתנו לו מעות הרבה, באמרו שהוא דורש טוב יותר מחבירו בן עירו מ' שלמה, וגם היה מסבב בכמה מקומות ודרש הרבה ובקש ממון הרבה, ולפי שלא קבלו אותו לרב ולא נתנו לו מעות כרצונו, נהפך לבו לשנוא ונסע לווילנא".
בתשובות [[אדמו"ר הזקן]] לכתב ההלשנה, מזכירו אדמו"ר הזקן ואומר שעזב את דרך החסידות מפני כסף וכבוד וזה לשון האדמו"ר הזקן "אותו האיש מעיר וואלפע ידוע ומפורסם לכל שרצה להיות רב גדול במאד שיסעו מכל העיירות לשמוע דרשותיו ויתנו לו מעות הרבה, באמרו שהוא דורש טוב יותר מחבירו בן עירו מ' שלמה, וגם היה מסבב בכמה מקומות ודרש הרבה ובקש ממון הרבה, ולפי שלא קבלו אותו לרב ולא נתנו לו מעות כרצונו, נהפך לבו לשנוא ונסע לווילנא".


== בסוף ימיו ==
== בסוף ימיו ==
מסופר שבסוף ימיו נפל לשכרות והיה מחזר על הפתחים כשהוא נודד בין העיירות, פעם הגיע ל[[אדמו"ר הזקן]] בעת אמירת מאמר, הקשיב למאמר ובסיומו אמר "כולנו אכלנו מתוך קערה אחת, אך הוא לקח את העידית (די גענצע גידיכטע איז בא אים געבליבען)" - כלומר, שגם הוא היה בין תלמידי הרב המגיד אך [[אדמו"ר הזקן]] התעלה על כולם וביאר את תורת רבו בצורה הטובה ביותר. כשנודע ל[[אדמו"ר הזקן]] שהיה אצלו ולא מנעו ממנו ללכת, התעצב, כי רצה למנוע ממנו להמשיך לנדוד.{{דרוש מקור|שם=שם-הערה}}
מסופר שבסוף ימיו נפל לשכרות והיה מחזר על הפתחים כשהוא נודד בין העיירות, פעם הגיע ל[[אדמו"ר הזקן]] בעת אמירת [[מאמר]], הקשיב למאמר ובסיומו אמר "כולנו אכלנו מתוך קערה אחת, אך הוא לקח את העידית (די גענצע גידיכטע איז בא אים געבליבען)" - כלומר, שגם הוא היה בין תלמידי הרב המגיד אך אדמו"ר הזקן התעלה על כולם וביאר את תורת רבו בצורה הטובה ביותר. כשנודע לאדמו"ר הזקן שהיה אצלו ולא מנעו ממנו ללכת, התעצב, כי רצה למנוע ממנו להמשיך לנדוד.{{דרוש מקור}}


עוד מסופר שפעם פגשו הרב [[ברוך מרדכי אטינגר]] באכסניה, וכשעזב לרגע את חפציו התחיל לחטט החסיד אחר איזשהו "כתב" של המגיד, כשתפסו הוולפער בעת החיטוט אמר לו: אצלכם הרבי והתורה הם דבר בפני עצמו, והחסידים הם דבר בפני עצמו, לפיכך זקוקים אתם לכתבים, אולם אצלנו הרבי והתורה והחסידים הם דבר אחד".
עוד מסופר שפעם פגשו הרב [[ברוך מרדכי אטינגר]] באכסניה, וכשעזב לרגע את חפציו התחיל לחטט החסיד אחר איזשהו "כתב" של המגיד, כשתפסו הוולפער בעת החיטוט אמר לו: אצלכם הרבי והתורה הם דבר בפני עצמו, והחסידים הם דבר בפני עצמו, לפיכך זקוקים אתם לכתבים, אולם אצלנו הרבי והתורה והחסידים הם דבר אחד".


גם מסופר שפעם שכב בבית מרזח ב[[וילנא]] שיכור על גבי התנור כשהוא ממלמל דברים עמוקים, כששמע זאת אחד מן הנוכחים מתלמידי הגר"א, שאלו מנין זאת לך, ענה לו הוולפער ממי שאני קיבלתי (הרב המגיד) כבר לא תוכל לקבל, אך אם רצונך בכזה - לך לליאזנא, ובאמת נסע אותו יהודי ונהיה מגדולי חסידי אדמוה"ז, ואף [[אדמו"ר הזקן]] שלחו להיות רב עייריה גדולה.
גם מסופר שפעם שכב בבית מרזח ב[[וילנא]] שיכור על גבי התנור כשהוא ממלמל דברים עמוקים, כששמע זאת אחד מן הנוכחים מתלמידי [[הגר"א]], שאלו מנין זאת לך, ענה לו הוולפער ממי שאני קיבלתי (הרב המגיד) כבר לא תוכל לקבל, אך אם רצונך בכזה - לך לליאזנא, ובאמת נסע אותו יהודי ונהיה מגדולי חסידי אדמו"ר הזקן ובהמשך שלחו להיות רב עיירה גדולה.


ר' [[שלמה מקרלין]] התבטא עליו "כמדומה שמתוך תשובה נפטר".
ר' [[שלמה מקרלין]] התבטא עליו "כמדומה שמתוך תשובה נפטר".
11,693

עריכות

תפריט ניווט