11,693
עריכות
חסיד של הרבי (שיחה | תרומות) מאין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 9: | שורה 9: | ||
==אודותיה== | ==אודותיה== | ||
בעניין יראת העונש והעבודה "על מנת לקבל פרס" כתב [[הרמב"ם]] בהלכות תשובה | בעניין יראת העונש והעבודה "על מנת לקבל פרס" כתב [[הרמב"ם]] בהלכות תשובה: | ||
{{ציטוט|אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא. ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא. אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה. שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים. ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה.}} | {{ציטוט|אל יאמר אדם הריני עושה מצות התורה ועוסק בחכמתה כדי שאקבל כל הברכות הכתובות בה או כדי שאזכה לחיי העולם הבא. ואפרוש מן העבירות שהזהירה תורה מהן כדי שאנצל מן הקללות הכתובות בתורה או כדי שלא אכרת מחיי העולם הבא. אין ראוי לעבוד את ה' על הדרך הזה. שהעובד על דרך זה הוא עובד מיראה ואינה מעלת הנביאים ולא מעלת החכמים. ואין עובדים ה' על דרך זה אלא עמי הארץ והנשים והקטנים שמחנכין אותן לעבוד מיראה עד שתרבה דעתן ויעבדו מאהבה.|מקור=הלכות תשובה פרק י, הלכה א.}} | ||
==בתורת החסידות== | ==בתורת החסידות== | ||
[[הבעל שם טוב]] הסביר שהציווי של [[יראת ה']] בתורה, אינו על יראת העונש, שכן על יראת העונש אין צורך לצוות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/bsht/kst/2/413.htm כתר שם טוב חלק שני תיג].}}. אלא הציווי הוא על יראה נעלית יותר והוא '[[יראת בושת]]'. שהאדם מפחד לעבור עברה שכן הוא מתבייש מגדולת הבורא, בדוגמת אדם שמתבטל לפני אדם גדול. | [[הבעל שם טוב]] הסביר שהציווי של [[יראת ה']] בתורה, אינו על יראת העונש, שכן על יראת העונש אין צורך לצוות{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/bsht/kst/2/413.htm כתר שם טוב חלק שני תיג].}}. אלא הציווי הוא על יראה נעלית יותר והוא '[[יראת בושת]]'. שהאדם מפחד לעבור עברה שכן הוא מתבייש מגדולת הבורא, בדוגמת אדם שמתבטל לפני אדם גדול. | ||
[[אדמו"ר הצמח צדק]] הסביר בחסרונה של יראת העונש שיותר ממה שירא מהעונש של החטא ראוי לירא מן החטא עצמו שהרי העונש הוא רפואה על החטא ואיך שייך לומר שיהיה מתיירא מן הרפואה ולא מן המחלה | [[אדמו"ר הצמח צדק]] הסביר בחסרונה של יראת העונש, שיותר ממה שירא מהעונש של החטא ראוי לירא מן החטא עצמו. שהרי העונש הוא רפואה על החטא ואיך שייך לומר שיהיה מתיירא מן הרפואה ולא מן המחלה עצמה, ולכן יראת עונש הוא מדריגה קטנה שזהו כמו אדם שמתיירא מן הרפואה ואינו מתיירא מן החולי עצמו, שזהו דעת קלה, אלא העיקר שצריך להיות יראת חטא להתיירא מן החטא עצמו שהוא רע ומר יותר לאין קץ מן העונש{{הערה|[https://chabadlibrary.org/books/zz/oht/otb2/2/25/574.htm אור התורה במדבר כרך ב עמ' תקעד].}}. | ||
[[אדמו"ר הרש"ב]] ב[[המשך רנ"ט]]{{הערה|מאמר ד"ה שובה ישראל תרנ"ט.}} עוסק גם במעלת ההתבוננות ביראת העונש (כולל העונש ד[[גיהנום]]) ומבאר שיראת העונש היא מהטוב שב[[קליפת נוגה]], וב"סור מרע" צריך האדם לעורר בעצמו לפעמים יראת העונש כשרואה שיצרו מתגבר עליו ח"ו לעשות איסור ואפילו איסור קל של דברי סופרים. ומביא על כך את הפתגם שמובא בגמרא{{הערה|סנהדרין לט, ב.}} "מיניה וביה אבא ליזיל ביה נרגא" ["ממנו ובו של היער יבוא בו הגרזן"], שכדי להתגבר על הרע שמצד ה[[סטרא אחרא]] וה[[קליפה]] צריך להשתמש לפעמים ביראת העונש שהיא מה[[קליפת נגה]] | [[אדמו"ר הרש"ב]] ב[[המשך רנ"ט]]{{הערה|מאמר ד"ה שובה ישראל תרנ"ט.}} עוסק גם במעלת ההתבוננות ביראת העונש (כולל העונש ד[[גיהנום]]) ומבאר שיראת העונש היא מהטוב שב[[קליפת נוגה]], וב"סור מרע" צריך האדם לעורר בעצמו לפעמים יראת העונש כשרואה שיצרו מתגבר עליו ח"ו לעשות איסור ואפילו איסור קל של דברי סופרים. ומביא על כך את הפתגם שמובא בגמרא{{הערה|סנהדרין לט, ב.}} "מיניה וביה אבא ליזיל ביה נרגא" ["ממנו ובו של היער יבוא בו הגרזן"], שכדי להתגבר על הרע שמצד ה[[סטרא אחרא]] וה[[קליפה]] צריך להשתמש לפעמים ביראת העונש שהיא מה[[קליפת נגה]] וכך להשמר מן החטא. | ||
==קישורים חיצוניים== | ==קישורים חיצוניים== |
עריכות