לייב שרה'ס: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,857 בתים ,  26 ביולי 2021
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "בודאי" ב־"בוודאי")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
הרה"ק רבי '''לייב שרה'ס''', נולד ב[[י"ז תמוז]] [[ת"צ]] ב[[רובנה]]. בהגיעו למצוות בשנת תק"ג גילה הבעש"ט כי נתעברה בו נשמתו של רבי [[חיים בן עטר]] - האור החיים הקדוש, שנסתלק יומיים לפני כן, בט"ו תמוז, כמתנת בר מצווה.{{הערה|אור יקרות חלק א' עמ' שסא.}} הוא נסתלק ביום [[ד' באדר]] [[תקנ"א]], ומנוחת קדשו בעיר מגוריו, ביאלטישקוב.  
הרה"ק רבי '''לייב שרה'ס''', נולד ב[[י"ז תמוז]] [[ת"צ]] ב[[רובנה]]. בהגיעו למצוות בשנת תק"ג גילה הבעש"ט כי נתעברה בו נשמתו של רבי [[חיים בן עטר]] - האור החיים הקדוש, שנסתלק יומיים לפני כן, בט"ו תמוז, כמתנת בר מצווה.{{הערה|אור יקרות חלק א' עמ' שסא.}} הוא נסתלק ביום [[ד' באדר]] [[תקנ"א]], ומנוחת קדשו בעיר מגוריו, ביאלטישקוב.  


בספר רז' המלאך מובאת תפילה אודותיו שיהיה לו פתיחת המוחין, והרבי הכריע כי ללא ספק הכוונה היא אליו, ולמרות שהספר נכתב לפני שהיה בעולם{{הערה|1=שיחות קודש [[תש"ל]] ח"ב, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4602&st=%d7%94%d7%a1%d7%91%d7%90&pgnum=78 ע' 58]}}.
בספר רזיא-ל המלאך מובאת תפילה אודותיו שיהיה לו פתיחת המוחין, והרבי הכריע כי ללא ספק הכוונה היא אליו, ולמרות שהספר נכתב לפני שהיה בעולם{{הערה|1=שיחות קודש [[תש"ל]] ח"ב, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4602&st=%d7%94%d7%a1%d7%91%d7%90&pgnum=78 ע' 58]}}.


באחת ה[[שיחה|שיחות]] התייחס הרבי לעובדה שהזכיר את [[הסבא משפולי|הסבא משפאליע]] ואת ר' לייב שרה'ס כאותו אדם: {{ציטוטון|מונח בפשטות לומר, שזה אותו אחד. כיוון שבכלל הן בנוגע לסבא משפאליע והן בנוגע לר' לייב שרה'ס, יודעים מאוד מעט. ומה שיודעים בקשר לכל אחד משניהם הוא - שכל העניינים שאירעו אצל שניהם, אירעו באותו זמן, ושניהם היו תלמידים של [[המגיד ממעזריטש|המגיד]], ולשניהם הייתה שייכות ל[[בעל שם טוב]], ולשניהם היה אותו שם, ואצל שניהם אירעו הרבה מופתים, ושניהם היו נסתרים - שלכן מונח בשכל לומר, שהם היו אותו אדם}}{{הערה|1=[[שבת]] פרשת אחרי [[תש"ל]].}}.
באחת ה[[שיחה|שיחות]] התייחס הרבי לעובדה שהזכיר את [[הסבא משפולי|הסבא משפאליע]] ואת ר' לייב שרה'ס כאותו אדם: {{ציטוטון|מונח בפשטות לומר, שזה אותו אחד. כיוון שבכלל הן בנוגע לסבא משפאליע והן בנוגע לר' לייב שרה'ס, יודעים מאוד מעט. ומה שיודעים בקשר לכל אחד משניהם הוא - שכל העניינים שאירעו אצל שניהם, אירעו באותו זמן, ושניהם היו תלמידים של [[המגיד ממעזריטש|המגיד]], ולשניהם הייתה שייכות ל[[בעל שם טוב]], ולשניהם היה אותו שם, ואצל שניהם אירעו הרבה מופתים, ושניהם היו נסתרים - שלכן מונח בשכל לומר, שהם היו אותו אדם}}{{הערה|1=[[שבת]] פרשת אחרי [[תש"ל]].}}.


=== שם הוריו ===
=== שם הוריו ===
באותה שיחה התייחס הרבי גם לעובדה ששמות הוריהם של הצדיקים שונים{{הערה|שם אביו של ר' לייב היה יוסף, ושם אביה של הסבא משפולי היה ברוך.}}, ואמר שאין להביא מכך ראיה, שהרי ייתכן ובמהלך השנים נוספו שמות אחרים, או שהחליטו להחליף את השם.
באותה שיחה התייחס הרבי גם לעובדה ששמות הוריהם של הצדיקים שונים{{הערה|שם אביו של ר' לייב היה יוסף, ושם אביו של הסבא משפולי היה ברוך.}}, ואמר שאין להביא מכך ראיה, שהרי ייתכן ובמהלך השנים נוספו שמות אחרים, או שהחליטו להחליף את השם.
 
==תולדות חייו==
ר' לייב לא הכיר את אביו שנפטר בעודו ילד קטן, ומקובל לומר שאביו היה מהל"ו צדיקים נסתרים.
 
בהגיעו לגיל בר מצוה, הביאה אותו אמו אל [[המגיד ממעזריטש]], והוא אמר שהוא ייתן לו מתנה מאוד יפה לכבוד הבר מצווה, אך הנוכחים לא הבינו למה ירמזון דבריו של המגיד, מכיון שלא נתן בידיהם מאומה. לימים אמרו הצדיקים שהדורון היה חלק משורש נשמת [[האור החיים]] הקדוש, שנסתלק לשמי מרום בשבת קודש ט"ו תמוז תק"ג, ערב יום ה[[בר מצוה]].
 
המגיד העיד עליו כי "כל מעשיו הינם בלתי לה' לבדו", והוא נחשב לאיש פלאי אפילו ביחס לדורו, ראה וידע כל הנעשה, עסק רבות בפדיון שבויים ובתיקוני נשמות, והשתדל כל העת להסתיר את מעשיו וצדקותו.
 
דרכו היה לנסוע מספר פעמים בשנה אל [[רבי פנחס מקוריץ]]. בשנת תקנ"א בא לקוריץ ל[[יום כיפור]], ובמוצאי היום הלך לקבל ברכת השנה מרבי פנחס, שהכניסו לחדרו וסגר את הדלת אחריהם. כעבור זמן יצאו הצדיקים כשעיניהם דומעות והנוכחים שמעו כיצד רבי פנחס אומר לרבי לייב "מה אעשה שרצונכם הוא להיות תחלה", וכאשר במהלך אותה שנה הסתלקו שני הצדיקים, כאשר רבי לייב הסתלק ראשונה ב[[ד' באדר]] [[תקנ"א]] בעיר מגוריו יאלטישקוב, הבינו את כוונת דבריהם הקדושים.


===בירור סופי===
===בירור סופי===
שורה 16: שורה 24:
בנוסף, מקורות נאמנים מספרים כי ידוע על משפחתם של שני צדיקים אלו, ומתברר שמדובר בשני צדיקים המשתייכים למשפחה אחת, אך למעשה היו שני צדיקים שונים, שהיו בני דודים{{הערה|בקובץ 'בית אהרן וישראל', קיט, דבריו של רבי שאול יששכר ביק אב"ד מעזיבוז' ומאהליב בשם חותנו הרה"ק רבי שלום פרלוב מקוידינוב - בראהין, מובא במכתבו של ר' חיים גולבסקי}}. כמו כן העובדה שלכל אחד מהצדיקים מתייחסות משפחות שונות שאינן קשורות זו לזו, מלמדת על כך כי מדובר בשני צדיקים שונים{{הערה|1=[ראה מחקר בנושא באתר תולדות ושרשים http://toladot.blogspot.co.il/2010/08/blog-post_25.html]}}.
בנוסף, מקורות נאמנים מספרים כי ידוע על משפחתם של שני צדיקים אלו, ומתברר שמדובר בשני צדיקים המשתייכים למשפחה אחת, אך למעשה היו שני צדיקים שונים, שהיו בני דודים{{הערה|בקובץ 'בית אהרן וישראל', קיט, דבריו של רבי שאול יששכר ביק אב"ד מעזיבוז' ומאהליב בשם חותנו הרה"ק רבי שלום פרלוב מקוידינוב - בראהין, מובא במכתבו של ר' חיים גולבסקי}}. כמו כן העובדה שלכל אחד מהצדיקים מתייחסות משפחות שונות שאינן קשורות זו לזו, מלמדת על כך כי מדובר בשני צדיקים שונים{{הערה|1=[ראה מחקר בנושא באתר תולדות ושרשים http://toladot.blogspot.co.il/2010/08/blog-post_25.html]}}.


הרב [[יואל כהן]] נוהג לומר, שבוודאי שורש נשמתם הוא אחד, ולכן הרבי אמר שמצד הנשמה הם אחד, אף שיתכן שמצד גופם הם שני אנשים נפרדים.
חסידים אמרו, שבוודאי שורש נשמתם הוא אחד, ולכן הרבי אמר שמצד הנשמה הם אחד, אף שיתכן שמצד גופם הם שני אנשים נפרדים{{הערה|מפי ר' [[יואל כהן]].}}.


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]]
[[קטגוריה:תלמידי הבעל שם טוב]]
31,368

עריכות

תפריט ניווט