אכילת מצה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 69 בתים ,  4 בפברואר 2010
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 10: שורה 10:
== אופן קיום המצווה ==
== אופן קיום המצווה ==


את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסייבה, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF>
את הכזית הראשון של המצה חל חיוב לאכול בהסיבה - יושב מוטה על צד שמאלו, ואם אכל בלא הסיבה צריך לחזור ולאכלה בהסיבה.<REF>[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15864&hilite=4eb0f675-3ab7-44e8-aa7f-744673a405cd&st=%D7%90%D7%9B%D7%99%D7%9C%D7%AA+%D7%9E%D7%A6%D7%94&pgnum=76 שערי המועדים פסח עמ' פא (76)]</REF>


מצווה הסיבה זו ישנם שני אופנים שאפשר לומר בגדרה:
 
== גדר מצוות ההסיבה ==
 
מצווה הסיבה זו, ישנם שני אופנים שאפשר לומר בגדרה:


א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה
א) הסיבה אינו חיוב בפני עצמו, אלא הוא פרט ותנאי בהמצוה
שורה 23: שורה 26:
ובשתיה על ידי הסיבה.
ובשתיה על ידי הסיבה.


והנפקותא ביניהם: באם אכל את הכזית (לקיים מצות אכילת)
והחילוק ביניהם: באם אכל את הכזית מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
מצה בלא הסיבה, אם יצא ידי מצות אכילת מצה או לא: אם נאמר
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
שהסיבה היא תנאי לעיכובא במצות אכילת המצה, הרי אם לא היסב
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת
לא קיים גם מצות אכילת מצה (מדרבנן,) מכיון שההסיבה מעכבת
שורה 35: שורה 37:
== חילוק הלכה למעשה ==
== חילוק הלכה למעשה ==


והנפקא מינה בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''': באם
בנוסף לכך קיים חילוק בין שתי סברות החיוב דבהסיבה '''להלכה למעשה''':  
אכל את הכזית בלא הסיבה שאז צריך לחזור ולאכול בהסיבה", האם מחוייב הוא לחזור ולברך ״על אכילת מצה״, אם החיוב לחזור ולאכול הוא רק בכדי לקיים מצות הסיבה (אבל מצות אכילת מצה
 
אם אכל את הכזית בלא הסיבה שאז צריך לחזור ולאכול בהסיבה", האם מחוייב הוא לחזור ולברך ״על אכילת מצה״, אם החיוב לחזור ולאכול הוא רק בכדי לקיים מצות הסיבה (אבל מצות אכילת מצה
כבר קיים כשלימות) — אין לברך שנית ״על אכילת מצה״; אבל אם
כבר קיים כשלימות) — אין לברך שנית ״על אכילת מצה״; אבל אם
חיוב אכילה השניה הוא לקיים מצות אכילת מצה (שלא קיימה כאשר
חיוב אכילה השניה הוא לקיים מצות אכילת מצה (שלא קיימה כאשר
שורה 48: שורה 51:


וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה
וכשאוכל כזית מצה וכר בהסיבה — מקיים הוא המצוה
דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפ״ע; ובמצות
דאכילת מצה כתיקונה ומצות הסיבה המיוחדת בפני עצמה; ובמצות
ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית
ההסיבה כמו שהיא בפני עצמה — יש עיקר המצוה והוא באכילת כזית
מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה,
מצה ושתיית ד׳ הכוסות ו״מצוה מן המובחר״ — בשאר כל הסעודה,
39,916

עריכות

תפריט ניווט