37,412
עריכות
מ (ויקיזציה) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 3: | שורה 3: | ||
'''כח הצומח''' הוא כח בלתי מוגבל שהקב"ה הכניס ב[[ארץ]] הגשמית ב[[עשרה מאמרות]] במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול. | '''כח הצומח''' הוא כח בלתי מוגבל שהקב"ה הכניס ב[[ארץ]] הגשמית ב[[עשרה מאמרות]] במאמר "תוצא הארץ", שעל ידי מאמר זה היא יכולה להצמיח עד בלי גבול. | ||
== עניינו של כח הצומח == | |||
בדרך כלל, אנו כנבראים בעולם מוגבל לא מכירים כח בלתי מוגבל. כח שאין בו שינוי וחיסרון. | בדרך כלל, אנו כנבראים בעולם מוגבל לא מכירים כח בלתי מוגבל. כח שאין בו שינוי וחיסרון. | ||
שונה הוא כח הצומח - כח אינסופי, שעל ידו צומחים ריבוי צמחים בלי הפסק, בלי חלישות ובלי שינוי כלל{{הערה|במקומות אחדים מובא שגילוי האין סוף בעולם - שמתגלה בעיקר ע"י הולדה - מתגלה גם ע"י כח הצומח (שמח תשמח תרנ"ז בתחילתו).}}. | שונה הוא כח הצומח - כח אינסופי, שעל ידו צומחים ריבוי צמחים בלי הפסק, בלי חלישות ובלי שינוי כלל{{הערה|במקומות אחדים מובא שגילוי האין סוף בעולם - שמתגלה בעיקר ע"י הולדה - מתגלה גם ע"י כח הצומח (שמח תשמח תרנ"ז בתחילתו).}}. | ||
מהו פירוש הדברים? כל דבר בעולם יכול להיות בעל השפעה על דבר אחר, אך ההשפעה שלו מוגבלת. כאשר אדם משפיע עניין שכלי למישהו אחר, אין השני מקבל יותר ממה שהראשון השפיע. | מהו פירוש הדברים? כל דבר בעולם יכול להיות בעל השפעה על דבר אחר, אך ההשפעה שלו מוגבלת. כאשר אדם משפיע עניין שכלי למישהו אחר, אין השני מקבל יותר ממה שהראשון השפיע. | ||
לעומת זאת, בגילוי כח הצומח, ע"י שזורעים בקרקע גרעין אחד, | לעומת זאת, בגילוי כח הצומח, ע"י שזורעים בקרקע גרעין אחד, יכול לצמוח עץ עושה פירות עד אין סוף. אין זה בכוחו של הגרעין<ref>וההוכחה שהוא נרקב</ref>, אלא שהגרעין מעורר ומגלה את כח הצומח האינסופי הטמון בקרקע. | ||
עוד הדגשה: באדמה זורעים רק גרעין אחד קטן. אין באמת אפשרות לייחס לו את כל מה שצומח ממנו. בעצם רואים במוחש שיש פה התהוות [[יש מאין]], בכוחו האינסופי של הקב"ה{{מקור}}. | עוד הדגשה: באדמה זורעים רק גרעין אחד קטן. אין באמת אפשרות לייחס לו את כל מה שצומח ממנו. בעצם רואים במוחש שיש פה התהוות [[יש מאין]], בכוחו האינסופי של הקב"ה{{מקור}}. | ||
== איך צומח עשב מכח הצומח == | |||
הוסבר לעיל, שלאמיתו של דבר מה שמצמיח את התבואה זה כח הצומח. אז מהי משמעותו של זריעת הגרעין? | |||
הוסבר לעיל, שלאמיתו של דבר מה שמצמיח את התבואה זה כח הצומח. אז מהי משמעותו של זריעת הגרעין? | |||
מוסבר בזה, שע"י שזורעים גרעין, והגרעין נרקב באדמה - הוא [[מתבטל]], יוצא מהמציאות שלו, על ידי זה מגלים את הכח האינסופי הטמון בקרקע.{{הערה|תו"א הוספות ויקהל קטו א}}. | מוסבר בזה, שע"י שזורעים גרעין, והגרעין נרקב באדמה - הוא [[מתבטל]], יוצא מהמציאות שלו, על ידי זה מגלים את הכח האינסופי הטמון בקרקע.{{הערה|תו"א הוספות ויקהל קטו א}}. | ||
שורה 23: | שורה 22: | ||
אם כן, מדוע נדרש שהגרעין יהיה מהסוג של העץ שרוצים שיצמח? הרי את העבודה עושה כח הצומח ולא הגרעין? אלא שתפקיד הגרעין הוא לתת ציור מסוים לצומח, ובזריעת גרעין של פרי מסוים יתהווה ויצמח עץ פרי זה. מובן אם כן שצמיחה צריכה שני שותפים, כח הצומח מחדש את המציאות החדשה (כמו יש מאין), והגרעין מציירו{{הערה|ראה לקו"ת שיר השירים טז, א. סה"מ תרנ"ז עמוד קעה־ו. ועוד.}}. | אם כן, מדוע נדרש שהגרעין יהיה מהסוג של העץ שרוצים שיצמח? הרי את העבודה עושה כח הצומח ולא הגרעין? אלא שתפקיד הגרעין הוא לתת ציור מסוים לצומח, ובזריעת גרעין של פרי מסוים יתהווה ויצמח עץ פרי זה. מובן אם כן שצמיחה צריכה שני שותפים, כח הצומח מחדש את המציאות החדשה (כמו יש מאין), והגרעין מציירו{{הערה|ראה לקו"ת שיר השירים טז, א. סה"מ תרנ"ז עמוד קעה־ו. ועוד.}}. | ||
== במה נמצא כח הצומח? == | |||
כנ"ל, כח הצומח - הכח האינסופי של הקב"ה נמצא דווקא בארץ הגשמית. | כנ"ל, כח הצומח - הכח האינסופי של הקב"ה נמצא דווקא בארץ הגשמית. | ||
לכאורה אפשר לשאול, למה בעולמות העליונים, הרוחניים לא מתגלה כח הצומח, ודווקא בעולם הנמוך שלנו כן? | לכאורה אפשר לשאול, למה בעולמות העליונים, הרוחניים לא מתגלה כח הצומח, ודווקא בעולם הנמוך שלנו כן? |