עבודה צורך גבוה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מיזוג הערות שוליים
(יצירת דף עם התוכן "עבודה צורך גבוה - שאנו כביכול משלימים משהו שחסר למעלה. באופן כללי יותר שעבודתינו...")
 
(מיזוג הערות שוליים)
שורה 2: שורה 2:
==ההכרח==
==ההכרח==
יש כמה הכרחיים למה אומרים שאנו משלימים משהו בעבודתנו.
יש כמה הכרחיים למה אומרים שאנו משלימים משהו בעבודתנו.
* נאמר בפסוק{{הערה|במדבר יד, יז.}} "ועתה יגדל נא כח אדנ"י" והמשמעות הוא שאנו יכולים להגדיל כח ה' על ידי קיום המצוות{{הערה|איכה רבה פ"א, לג}}.  
* נאמר בפסוק{{הערה|במדבר יד, יז.}} "ועתה יגדל נא כח אדנ"י" והמשמעות הוא שאנו יכולים להגדיל כח ה' על ידי קיום המצוות{{הערה|שם=איכה רבה|איכה רבה פ"א, לג}}.
* נאמר בפסוק{{הערה|שמות כג, כה}} "ועבדתם את הוי' אלקיכם" והלשון ועבדתם מורה על עבודה שהוא בדוגמת עבודת [[עבד]]. כמו שעבודת עבד הוא, להשלים מה שחסר להאדון, כך העבודה שאנו עושים לה', הוא להשלים כביכול במה שחסר לו.
* נאמר בפסוק{{הערה|שמות כג, כה}} "ועבדתם את הוי' אלקיכם" והלשון ועבדתם מורה על עבודה שהוא בדוגמת עבודת [[עבד]]. כמו שעבודת עבד הוא, להשלים מה שחסר להאדון, כך העבודה שאנו עושים לה', הוא להשלים כביכול במה שחסר לו.
* במדרש מובא שזמן שישראל אינם עושים רצונו של מקום מתישים כביכול כח גדולה של מעלה {{הערה|איכה רבה פ"א, לג}}.
* במדרש מובא שזמן שישראל אינם עושים רצונו של מקום מתישים כביכול כח גדולה של מעלה {{הערה|שם=איכה רבה}}.


==הבעיה==
==הבעיה==
יש שני בעיות שנובעים מהעובדה שעבודתינו נוגע למעלה אחד אידיאולוגי ואחד שזה בסתירה למה שמובא במקומות אחרות.
יש שתי בעיות שנובעים מהעובדה שעבודתינו נוגע למעלה אחד אידיאולוגי ואחד שזה בסתירה למה שמובא במקומות אחרות.


הבעיה האידיאולוגי הוא איך אנו יכולים לומר על ה', שהוא שלם בתכלית השלמות, שחסר לו משהו ומעשים של התחתונים נוגע לו.
הבעיה האידיאולוגי הוא איך אנו יכולים לומר על ה', שהוא שלם בתכלית השלמות, שחסר לו משהו ומעשים של התחתונים נוגע לו.


מצינו כמה מקורות שאומרים שעבודתינו לא נוגע למעלה  
מצינו כמה מקורות שאומרים שעבודתינו לא נוגע למעלה
* נאמר בפסוק{{הערה|איוב לה ז.}} "אם צדקת מה תתן לו וגו'".
* נאמר בפסוק{{הערה|איוב לה ז.}} "אם צדקת מה תתן לו וגו'".
* נאמר במדרש{{הערה|בראשית רבה פמ"ד, א.}} שלא איכפת ליה להקב"ה אם נוחר ואוכל או שוחט ואוכל.
* נאמר במדרש{{הערה|בראשית רבה פמ"ד, א.}} שלא איכפת ליה להקב"ה אם נוחר ואוכל או שוחט ואוכל.


==ההסברה==  
==ההסברה==
===במדריגת המצומצמים===
===במדריגת המצומצמים===
המקובלים הראשונים {{הערה|ראה עבודת הקודש (להר' מאיר ן' גבאי) בחלק העבודה פ"ג}} הכריחו, מחמת הסתירות האמורות, שזה תלוי באיזה מדריגה אנו מדברים. אדון יחיד שורש השרשים יתברך, ובלשון החסידות, במדריגות לפני ה[[צמצום]] (בעצמות אור אין סוף) לא נוגע עבודתנו, אבל בהארתו זה אכן נוגע.
המקובלים הראשונים {{הערה|ראה עבודת הקודש (להר' מאיר ן' גבאי) בחלק העבודה פ"ג}} הכריחו, מחמת הסתירות האמורות, שזה תלוי באיזה מדריגה אנו מדברים. אדון יחיד שורש השרשים יתברך, ובלשון החסידות, במדריגות לפני ה[[צמצום]] (בעצמות אור אין סוף) לא נוגע עבודתנו, אבל בהארתו זה אכן נוגע.
שורה 25: שורה 25:
זה שאמרנו שעבודתינו נוגע בשם הוי' אינה בסתירה למה שאמרנו שבמדריגות שלפני הצמצום אינו נוגע העבודה, כי, גם שם הוי' (הוה היה ויהיה כאחד),הוא במדריגת [[סובב]] שהוא רק הארה בלבד.
זה שאמרנו שעבודתינו נוגע בשם הוי' אינה בסתירה למה שאמרנו שבמדריגות שלפני הצמצום אינו נוגע העבודה, כי, גם שם הוי' (הוה היה ויהיה כאחד),הוא במדריגת [[סובב]] שהוא רק הארה בלבד.
===ב[[עצמות]]===
===ב[[עצמות]]===
אבל גם ההסברה אמורה לא מספיק מכיון שמשמעותו הפסוק{{הערה|ויקרא כה, נה.}} "כי '''לי''' בני ישראל עבדים" הוא שעבודתינו נוגע לעצמות אור אין סוף.  
אבל גם ההסברה אמורה לא מספיק מכיון שמשמעותו הפסוק{{הערה|ויקרא כה, נה.}} "כי '''לי''' בני ישראל עבדים" הוא שעבודתינו נוגע לעצמות אור אין סוף.
ההסברה בזה: ביארנו שעבודתינו נוגע בשם הוי' שהוא הארה בלבד. וידוע שעצמות ומהות ושם הוי' הם אותו דבר כמו שנאמר "אני הוי'" שמשמעותו הוא שאני והוי' הם אותו דבר. לפי זה יוצא שהכוונה, בהעבודה להמשיך גילוי שם הוי' בעולם, מושרשת בעצמות.  
ההסברה בזה: ביארנו שעבודתינו נוגע בשם הוי' שהוא הארה בלבד. וידוע שעצמות ומהות ושם הוי' הם אותו דבר כמו שנאמר "אני הוי'" שמשמעותו הוא שאני והוי' הם אותו דבר. לפי זה יוצא שהכוונה, בהעבודה להמשיך גילוי שם הוי' בעולם, מושרשת בעצמות.


מכיון שמדברים בעצמות (ולא כמו ב[[סדר השתלשלות]] ששם יש הגבלות) יכולים לומר שהכוונה היא שיהיה עבודה וגם אינו נתפס בזה ח"ו. לדוגמא כמו שאומרים לגבי [[תשובה]], שתשובה מגיע למקום שאין מעשה התחתונים נוגע, ומגיעים למדריגה זו דוקא על ידי '''פעולת''' התשובה.
מכיון שמדברים בעצמות (ולא כמו ב[[סדר השתלשלות]] ששם יש הגבלות) יכולים לומר שהכוונה היא שיהיה עבודה וגם אינו נתפס בזה ח"ו. לדוגמא כמו שאומרים לגבי [[תשובה]], שתשובה מגיע למקום שאין מעשה התחתונים נוגע, ומגיעים למדריגה זו דוקא על ידי '''פעולת''' התשובה.
שורה 34: שורה 34:
==ראו גם==
==ראו גם==
[[לא תהיה משכלה|מאמר לא תהיה משכלה תשי"ב]]
[[לא תהיה משכלה|מאמר לא תהיה משכלה תשי"ב]]
==לקריאה נוספת==  
==לקריאה נוספת==
* ספר המאמרים תער"ב, ד"ה ויקרא וד"ה צו תרע"ה
* ספר המאמרים תער"ב, ד"ה ויקרא וד"ה צו תרע"ה
* ד"ה כימי צאתך תשט"ו
* ד"ה כימי צאתך תשט"ו
{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
1,706

עריכות

תפריט ניווט