4,016
עריכות
מ (החלפת טקסט – "קטגוריה:ערכים בלימוד החסידות" ב־"קטגוריה:תורת החסידות") |
(הגהה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
אחד ויחיד הן | אחד ויחיד הן שתי צורות של התבטאות על כך שהבורא יתברך נמצא לבדו. | ||
==פירוש המילים== | ==פירוש המילים== | ||
שורה 9: | שורה 9: | ||
====בתורת הרמב"ם==== | ====בתורת הרמב"ם==== | ||
משמעות נוספת, לא ביחס לבריאה אלא אליו יתברך: | משמעות נוספת, לא ביחס לבריאה אלא אליו יתברך: | ||
"[[הקדוש ברוך הוא]] מכיר אמיתו, ויודע אותה כמות שהיא. ואינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כמו שאנו יודעין, שאין אנו ודעתנו אחד. | "[[הקדוש ברוך הוא]] מכיר אמיתו, ויודע אותה כמות שהיא. ואינו יודע בדעה שהיא חוץ ממנו כמו שאנו יודעין, שאין אנו ודעתנו אחד. | ||
אבל '''הבורא- הוא ודעתו וחייו אחד, מכל צד ומכל פינה''': שאלמלא היה חי בחיים ויודע בדעה, היו שם אלוהות הרבה--הוא וחייו ודעתו; | אבל '''הבורא- הוא ודעתו וחייו אחד, מכל צד ומכל פינה''': שאלמלא היה חי בחיים ויודע בדעה, היו שם אלוהות הרבה--הוא וחייו ודעתו; | ||
ואין הדבר כן, '''אלא אחד מכל צד ומכל פינה ובכל דרך ייחוד'''. | ואין הדבר כן, '''אלא אחד מכל צד ומכל פינה ובכל דרך ייחוד'''. | ||
נמצאת אומר: הוא היודע, והוא הידוע, והוא הדעה עצמה- הכול אחד. ודבר זה- אין כוח בפה לאומרו ולא באוזן לשומעו ולא בלב האדם להכירו, על בורייו{{הערה|רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ב יג-יד}}". | נמצאת אומר: הוא היודע, והוא הידוע, והוא הדעה עצמה- הכול אחד. ודבר זה- אין כוח בפה לאומרו ולא באוזן לשומעו ולא בלב האדם להכירו, על בורייו{{הערה|רמב"ם הלכות יסודי התורה פ"ב יג-יד}}". |