זמן השקיעה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 8 בתים ,  20 בינואר 2021
שורה 24: שורה 24:
[[אדמו"ר הזקן]] תחילה פסק ב[[שולחן ערוך]] כ[[זמן רבנו תם|שיטת רבנו תם]]{{הערה|סימן רס"א ס'ה'}}, אולם לאחר מכן חזר בו ב[[פסקי הסידור]] ופסק כשיטת הגאונים, מחמת הקושיות הרבות שיש על שיטת [[שיחה:רבנו תם|רבנו תם]].
[[אדמו"ר הזקן]] תחילה פסק ב[[שולחן ערוך]] כ[[זמן רבנו תם|שיטת רבנו תם]]{{הערה|סימן רס"א ס'ה'}}, אולם לאחר מכן חזר בו ב[[פסקי הסידור]] ופסק כשיטת הגאונים, מחמת הקושיות הרבות שיש על שיטת [[שיחה:רבנו תם|רבנו תם]].


כמו כן פסק אדמו"ר הזקן, שזמן "בין השמשות" ב[[ארץ ישראל]] הוא 20 דקות, ולאחריו עוד 4 דקות בין השקיעה הנראית לשקיעה האמיתית, שאז זמן "[[צאת הכוכבים]]". בספר "זמנים כהלכה" מביא המחבר את שיטת [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שאותה מכנה "שיטת הרש"ז 24 דקות"}}, ומסביר שאותם "24" דקות הינם ב[[ארץ ישראל]], אך הם משתנים במקומות שונים{{הערה|זמנים כהלכה, עמ' מ"ג.}}.
כמו כן פסק אדמו"ר הזקן, שזמן "בין השמשות" ב[[ארץ ישראל]] הוא 20 דקות, ולאחריו עוד 4 דקות בין השקיעה הנראית לשקיעה האמיתית, שאז הוא זמן "[[צאת הכוכבים]]". בספר "זמנים כהלכה" מביא המחבר את שיטת [[אדמו"ר הזקן]]{{הערה|שאותה מכנה "שיטת הרש"ז 24 דקות"}}, ומסביר שאותם "24" דקות הינם ב[[ארץ ישראל]], אך הם משתנים במקומות שונים{{הערה|זמנים כהלכה, עמ' מ"ג.}}.


הרב [[יעקב סינגאווי]] מביא לעומת זאת, שאותם 20 דקות אכן משתנים במקומות שונים, אולם ה-4 דקות שבין השקיעה הנראית לאמיתית, קבוע בכל המקומות{{הערה|שם=סינגאווי|[https://sites.google.com/site/zmanimadmorhazaken/hyom/gat שיטת אדמו"ר הזקן]}}.
הרב [[יעקב סינגאווי]] מביא לעומת זאת, שאותם 20 דקות אכן משתנים במקומות שונים, אולם ה-4 דקות שבין השקיעה הנראית לאמיתית, קבוע בכל המקומות{{הערה|שם=סינגאווי|[https://sites.google.com/site/zmanimadmorhazaken/hyom/gat שיטת אדמו"ר הזקן]}}.
שורה 34: שורה 34:
ב[[שולחן ערוך]] כותב [[אדמו"ר הזקן]] לגבי אדם שלא בקי בזמני "בין השמשות", שידליק את [[נרות שבת]] בעת שהשמש נמצאת בראשי ההרים, כפי שכתוב:  
ב[[שולחן ערוך]] כותב [[אדמו"ר הזקן]] לגבי אדם שלא בקי בזמני "בין השמשות", שידליק את [[נרות שבת]] בעת שהשמש נמצאת בראשי ההרים, כפי שכתוב:  
{{ציטוט|תוכן=מי שאינו בקי בשיעור בין השמשות... ידליק הנרות בעוד שהשמש בראשי האילנות|מקןר=שו"ע אדה"ז הל' שבת סי' רס"א ס"ו}}.
{{ציטוט|תוכן=מי שאינו בקי בשיעור בין השמשות... ידליק הנרות בעוד שהשמש בראשי האילנות|מקןר=שו"ע אדה"ז הל' שבת סי' רס"א ס"ו}}.
===ההלכה והמנהג===
===ההלכה והמנהג===
[[רבי יוסף קארו]] בספרו ה"[[שולחן ערוך]]", פסק כשיטת רבנו תם{{הערה|או"ח, סי' רס"א}}, אך רבי [[אברהם חיים נאה]] פסק שיש לעשות כשיטת הגאונים, ורק יחידי סגולה הולכים לפי שיטת רבנו תם{{הערה|קצות השולחן סי' צג בבדה"ש סק"ב, ובספרו שיעור מקוה עמ' קפד, ושם בקונטרס שיעורי ציון עמ' עו, ובסוף קצות השולחן חלק ג' במאמרו 'זמן צאה"כ בארה"ק' ד"ה ולדינא}}. בעקבות פסקותיהם של[[הגר"א]]{{הערה|בביאור הגר"א או"ח סי' רסא וביור"ד סי' רסב.}} ואדמו"ר הזקן, שפסקו כשיטת הגאונים, התפשט המנהג בישראל, שיש לנהוג כשיטת הגאונים.
[[רבי יוסף קארו]] בספרו ה"[[שולחן ערוך]]", פסק כשיטת רבנו תם{{הערה|או"ח, סי' רס"א}}, אך רבי [[אברהם חיים נאה]] פסק שיש לעשות כשיטת הגאונים, ורק יחידי סגולה הולכים לפי שיטת רבנו תם{{הערה|קצות השולחן סי' צג בבדה"ש סק"ב, ובספרו שיעור מקוה עמ' קפד, ושם בקונטרס שיעורי ציון עמ' עו, ובסוף קצות השולחן חלק ג' במאמרו 'זמן צאה"כ בארה"ק' ד"ה ולדינא}}. בעקבות פסקותיהם של[[הגר"א]]{{הערה|בביאור הגר"א או"ח סי' רסא וביור"ד סי' רסב.}} ואדמו"ר הזקן, שפסקו כשיטת הגאונים, התפשט המנהג בישראל, שיש לנהוג כשיטת הגאונים.
4,016

עריכות

תפריט ניווט