כשרות: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 33 בתים ,  31 בדצמבר 2020
שורה 77: שורה 77:


== חשיבות שמירת הכשרות ==
== חשיבות שמירת הכשרות ==
{{עריכה|פסקה=כן|סגנון}}
[[הרבי]] מבאר{{הערה|{{מקור}}, מובא גם בספרים רבים.}}, שההקפדה בכשרות האכילה ושתיה נובעת מכך שהמאכל וה[[משקה]] נהפכים לדם ובשר של האדם, וממילא הם משפיעים על האדם את אותן התכונות שיש להם. ולכן איננו אוכלים מאכלים מחיות טורפות - טמאות, כיון שעל ידי האכילה האסורה מקבל האדם האוכל את טבע האכזריות של הבהמות הטורפות וכיוצא בזה.
[[הרבי]] מבאר{{הערה|{{מקור}}, מובא גם בספרים רבים.}}: שההקפדה בכשרות האכילה ושתיה נובעת מכך שהמאכל וה[[משקה]] נהפכים לדם ובשר של האדם, וממילא הם משפיעים על האדם את אותן התכונות שיש להם. ולכן איננו אוכלים מאכלים מחיות טורפות - טמאות, כיון שעל ידי האכילה האסורה מקבל האדם האוכל את טבע האכזריות של הבהמות הטורפות וכיוצא בזה.


כמו כן בנוגע ל'''חלב נכרי''' התבטא הרבי שיש להקפיד על הימנעות משתייתו, מפני שגורם לספקות ב[[אמונה]].
כמו כן בנוגע לחלב נכרי התבטא הרבי, כי יש להקפיד על הימנעות משתייתו, מפני שגורם לספקות ב[[אמונה]].


בספרים{{מקור}} מובא משל בנוגע לחשיבות שמירת הכשרות: אדם פשוט אוכל מאכלים גסים, ואינם מזיקים לו כלל, אך בן למשפחת המלוכה שרגיל לאכול מאכלים משובחים ועדינים, אם הוא יאכל מאכל גס - המאכל יזיק לו. וככל שאדם יותר נעלה, גם מאכלו יותר עדין ומשובח.
בספרים{{מקור}} מובא משל בנוגע לחשיבות שמירת הכשרות: אדם פשוט אוכל מאכלים גסים, ואינם מזיקים לו כלל, אך בן למשפחת המלוכה שרגיל לאכול מאכלים משובחים ועדינים, אם הוא יאכל מאכל גס - המאכל יזיק לו. וככל שאדם יותר נעלה, גם מאכלו יותר עדין ומשובח. כך גם בני ישראל שהינם בנים של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, אינם יכולים לאכול מאכלים אסורים, אלא הינם מוכרחים לאכול רק מאכלים כשרים, על מנת שלא יזיקו להם. וככל שאדם יותר גבוה ונעלה, צריך יותר להקפיד על שמירת כשרות המאכלים שמכניס לפיו, דבר המתבטא בחומרות נוספות והידורים שונים.
 
כך גם בני ישראל שהינם בנים של מלך מלכי המלכים, הקדוש ברוך הוא, אינם יכולים לאכול מאכלים אסורים, אלא הינם מוכרחים לאכול רק מאכלים כשרים, על מנת שלא יזיקו להם. וככל שאדם יותר גבוה ונעלה, צריך יותר להקפיד על שמירת כשרות המאכלים שמכניס לפיו, דבר המתבטא בחומרות נוספות והידורים שונים.


משל זה מופיע באופן מעט שונה בפירוש [[רש"י]]{{הערה|על פרשת שמיני, ממדרש תנחומא}}: משל לשני חולים, אחד שיש לו סיכוי להבריא ולשני אין סיכוי. והרופא אומר לזה שיש סיכוי שיאכל רק דברים מסוימים שלא יזיקו לו, אך לשני אומר שיאכל ככל אוות נפשו, כיון שבין כך אין לו סיכוי.
משל זה מופיע באופן מעט שונה בפירוש [[רש"י]]{{הערה|על פרשת שמיני, ממדרש תנחומא}}: משל לשני חולים, אחד שיש לו סיכוי להבריא ולשני אין סיכוי. והרופא אומר לזה שיש סיכוי שיאכל רק דברים מסוימים שלא יזיקו לו, אך לשני אומר שיאכל ככל אוות נפשו, כיון שבין כך אין לו סיכוי.


בספרי חסידות מובא גם על הפסוק "ונטמתם בם" (שנאמר בקשר לכשרות האכילה) - שהסיבה שלא נאמר עם אל"ף (ונטמאתם), היא מכיון שאוכל לא כשר מטמטם את ליבו ומוחו של האדם.
בספרי חסידות מובא גם על הפסוק "ונטמתם בם"{{הערה|שנאמר בקשר לכשרות האכילה}} - שהסיבה שלא נאמר עם אל"ף (ונטמאתם), היא מכיון שאוכל לא כשר מטמטם את ליבו ומוחו של האדם.


== גופי כשרות ==
== גופי כשרות ==
4,016

עריכות

תפריט ניווט