27,062
עריכות
אין תקציר עריכה |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה|סגנון תורני}} {{מקורות|כל הערך=כן}} | {{לעריכה|סגנון תורני}} {{מקורות|כל הערך=כן}} | ||
'''ברכות [[קריאת שמע]] ''' הן מתקנת חכמים אשר יש לברך שתי ברכות לפני [[קריאת שמע]]. | |||
==בהלכה== | |||
[[אדמו"ר הזקן]] מקשה אודות הברכות, שלכאורה אין להם שייכות כלל עם [[קריאת שמע]]{{הערה|1=[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ט|תניא פרק מ"ט]], כמו שהקשו [[הרשב"א]] ושאר פוסקים הביאו ה[[בית יוסף]] ב[[אורח חיים]] סימן מ"ו.}}, ומדוע תקנו אותן לפני קריאת שמע דווקא. | |||
אדמו"ר הזקן מסביר{{הערה|[[ליקוטי אמרים - פרק מ"ט|שם]].}}, כי משום שעיקר [[קריאת שמע]] היא "לקיים בכל לבבך" בשני היצרים, כלומר לעמוד נגד כל גורם המונע מאהבת ה', ו'לבבך' הן האשה וילדיה. שלבבו של אדם קשורה בהן בטבעו. כמו שאמרו [[חז"ל]] על הפסוק "הוא אמר ויהי זו אשה הוא צוה ויעמוד אלו בנים". ו'נפשך' ו'מאדך' הם כפשוט, חיי ומזוני להפקיר הכל בשביל אהבת ה'. ואיך יבא האדם החומרי למדה זו. | |||
ולכך סידרו תחלה ברכות יוצר אור, ושם נאמר ונשנה באריכות ענין וסדר ה[[מלאכים]] העומדים ברום עולם, להודיע גדולתו של [[הקב"ה]], איך שכולם בטלים לאורו יתברך, כלומר שהוא מובדל מהן ואינו מתלבש בהן בבחינת גילוי, אלא מלא כל הארץ כבודו היא [[כנסת ישראל]] למעלה וישראל למטה כנ"ל. | |||
וכן '''האופנים וחיות הקודש ברעש גדול וכו' ברוך כבוד ה' ממקומו''' לפי שאין יודעים ומשיגים מקומו וכמו שכתוב כי הוא לבדו מרום וקדוש. | וכן '''האופנים וחיות הקודש ברעש גדול וכו' ברוך כבוד ה' ממקומו''' לפי שאין יודעים ומשיגים מקומו וכמו שכתוב כי הוא לבדו מרום וקדוש. | ||
שורה 14: | שורה 12: | ||
== ברכת אהבת עולם == | == ברכת אהבת עולם == | ||
ברכת אהבת עולם היא המשך לדרך שהובאה, כלומר שהניח כל צבא מעלה הקדושים והשרה [[שכינה|שכינתו]] עלינו להיות נקרא אלהינו. כמו א-להי אברהם כו' כנ"ל. והיינו כי [[אהבה]] דוחקת הבשר ולכן נקרא [[אהבת עולם]], שהיא בחינת [[צמצום]] אורו הגדול הבלתי תכלית להתלבש בבחינת גבול הנקרא [[עולם]] בעבור אהבת עמו ישראל כדי לקרבם אליו ליכלל ביחודו ואחדותו ית'. | |||
כאשר ישים המשכיל אלה הדברים אל עומקא דלבא ומוחא, אזי ממילא כמים הפנים לפנים תתלהט [[נפש]]ו ותתלבש ברוח נדיבה להתנדב להניח ולעזוב כל אשר לו מנגד ורק לדבקה בו יתברך וליכלל באורו בדביקה חשיקה וכו' בבחינת [[נשיקין]] ו[[אתדבקות רוחא ברוחא]] כנ"ל. | כאשר ישים המשכיל אלה הדברים אל עומקא דלבא ומוחא, אזי ממילא כמים הפנים לפנים תתלהט [[נפש]]ו ותתלבש ברוח נדיבה להתנדב להניח ולעזוב כל אשר לו מנגד ורק לדבקה בו יתברך וליכלל באורו בדביקה חשיקה וכו' בבחינת [[נשיקין]] ו[[אתדבקות רוחא ברוחא]] כנ"ל. |