בגד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2 בתים ,  8 בספטמבר 2020
מ
החלפת טקסט – "שלחן ערוך" ב־"שולחן ערוך"
מ (החלפת טקסט – " {{הערה|" ב־"{{הערה|")
מ (החלפת טקסט – "שלחן ערוך" ב־"שולחן ערוך")
 
שורה 7: שורה 7:


*בשעת הפשיטה והלבישה אין לגלות שלא לצורך מבשר האדם במקומות שנהוג לכסותם אפילו רגע אחד, ולכן החלפת בגדים וכדומה צריכה להעישות בכיסוי מלבד בבית המרחץ וכדומה.
*בשעת הפשיטה והלבישה אין לגלות שלא לצורך מבשר האדם במקומות שנהוג לכסותם אפילו רגע אחד, ולכן החלפת בגדים וכדומה צריכה להעישות בכיסוי מלבד בבית המרחץ וכדומה.
* יש להקדים בלבישה תמיד את צד ימין ובדין זה אין חילוק בין כל אדם ל[[איטר]], ובקשירת הנעליים יקדים את צד שמאל, ובדין זה יש שכתבו שאיטר יד קושר בימין כל אדם{{הערה|[[משנה ברורה]] סעיף קטן ו' ונמשך בזה אחר הארצות חיים סעיף ד'}}, ויש שכתבו שאיטר יד קושר בשמאל כל אדם, אך איטר רגל יקשור בימין כל אדם{{הערה|בכור שור שבת סא. שהוא מקור הדברים של הארצות חיים דלעיל (ראה תורת חיים סופר סק"ג, שו"ת מנחת יצחק ח"י ס"א)}}. ובשאר בגדים שיש בהם קשירה יש שפסקו שקשירתם בשמאל{{הערה|משנה ברורה וארצות החיים שם}} ויש שפסקו שגם בהם יש לקשור בשמאל{{הערה|שלחן ערוך הרב סימן ב' סעיף ד', קיצור שולחן ערוך סימן ג' סעיף ד', סידור יעב"ץ, ערוך השלחן סעיף ז' מאסף לכל המחנות סעיף קטן ט"ו, לקוטי מהרי"ח סדר לבישת הבגדים ועוד. ומחלוקתם תלויה בשתי הטעמים שהביא הלבוש סימן ד' עיי"ש.}}.
* יש להקדים בלבישה תמיד את צד ימין ובדין זה אין חילוק בין כל אדם ל[[איטר]], ובקשירת הנעליים יקדים את צד שמאל, ובדין זה יש שכתבו שאיטר יד קושר בימין כל אדם{{הערה|[[משנה ברורה]] סעיף קטן ו' ונמשך בזה אחר הארצות חיים סעיף ד'}}, ויש שכתבו שאיטר יד קושר בשמאל כל אדם, אך איטר רגל יקשור בימין כל אדם{{הערה|בכור שור שבת סא. שהוא מקור הדברים של הארצות חיים דלעיל (ראה תורת חיים סופר סק"ג, שו"ת מנחת יצחק ח"י ס"א)}}. ובשאר בגדים שיש בהם קשירה יש שפסקו שקשירתם בשמאל{{הערה|משנה ברורה וארצות החיים שם}} ויש שפסקו שגם בהם יש לקשור בשמאל{{הערה|שולחן ערוך הרב סימן ב' סעיף ד', קיצור שולחן ערוך סימן ג' סעיף ד', סידור יעב"ץ, ערוך השלחן סעיף ז' מאסף לכל המחנות סעיף קטן ט"ו, לקוטי מהרי"ח סדר לבישת הבגדים ועוד. ומחלוקתם תלויה בשתי הטעמים שהביא הלבוש סימן ד' עיי"ש.}}.
*אין ללבוש שתי בגדים כאחד מפני שזה מביא ל[[שכחה]]. ויש מחמירים{{הערה|שלחן הטהור סעיף א', מנחת אהרן כלל כ"ב סעיף קטן י"ב}} אף בפשיטה. ויש מחמירים אף בנעליים ויש מתירים{{הערה|ראה ערוך השלחן סעיף ו', מאסף לכל המחנות סקי"ב}}.
*אין ללבוש שתי בגדים כאחד מפני שזה מביא ל[[שכחה]]. ויש מחמירים{{הערה|שלחן הטהור סעיף א', מנחת אהרן כלל כ"ב סעיף קטן י"ב}} אף בפשיטה. ויש מחמירים אף בנעליים ויש מתירים{{הערה|ראה ערוך השלחן סעיף ו', מאסף לכל המחנות סקי"ב}}.
*אין ללבוש בגד הפוך ועל תלמיד חכם להקפיד זאת ביותר. ויש מי שכתב שזהו רק בבגדים העליונים הנראים{{הערה|שו"ת אלף המגן סימן ג'}}, אך יש מי שכתב שראוי להקפיד גם בבגד פנימי{{הערה|סדר היום}}.
*אין ללבוש בגד הפוך ועל תלמיד חכם להקפיד זאת ביותר. ויש מי שכתב שזהו רק בבגדים העליונים הנראים{{הערה|שו"ת אלף המגן סימן ג'}}, אך יש מי שכתב שראוי להקפיד גם בבגד פנימי{{הערה|סדר היום}}.

תפריט ניווט