אנשי כנסת הגדולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – "תפלות" ב־"תפילות")
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
אין תקציר עריכה
 
(12 גרסאות ביניים של 4 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 2: שורה 2:


== הקמת הכנסת ==
== הקמת הכנסת ==
בתחילת ימי [[בית המקדש השני]], בשנת ג'תט"ו, עלה [[עזרא הסופר]] ל[[ירושלים]] מ[[בבל]].  
בתחילת ימי [[בית המקדש השני]], בשנת ג'תט"ו, עלה [[עזרא הסופר]] ל[[ירושלים]] מ[[בבל]].


כאשר ראה את מצב היהדות העגום ששרר בארץ ישראל בעקבות הגלות, החליט להקים את הכנסת הגדולה.  
כאשר ראה את מצב היהדות העגום ששרר בארץ ישראל בעקבות הגלות, החליט להקים את הכנסת הגדולה.


עוד לפני כן, כאשר שבו גולי יהודה מבבל לארץ ישראל, היו אוספים לעתים אסיפות גדולות בירושלים, בהם השתתף "כל חרד בדברי אלוקי ישראל"{{הערה|שם ט' ד'}}. "וביום השני נאספו ראשי האבות לכל העם הכוהנים והלווים אל עזרא הסופר ולהשכיל אל דברי התורה{{הערה|נחמיה ח' י'}}. באספה זו נקבע "אשר ישמיעו ויעבירו כל בבל יהודה וירושלם וגו' לעשות סכות ככתוב"{{הערה|שם פסוק ט"ו}}.  
עוד לפני כן, כאשר שבו גולי יהודה מבבל לארץ ישראל, היו אוספים לעיתים אסיפות גדולות בירושלים, בהם השתתף "כל חרד בדברי אלוקי ישראל"{{הערה|שם ט' ד'}}. "וביום השני נאספו ראשי האבות לכל העם הכוהנים והלווים אל עזרא הסופר ולהשכיל אל דברי התורה{{הערה|נחמיה ח' י'}}. באספה זו נקבע "אשר ישמיעו ויעבירו כל בבל יהודה וירושלם וגו' לעשות סכות ככתוב"{{הערה|שם פסוק ט"ו}}.


החכמים הראשונים שנמנו על אנשי הכנסת אלו: חגי הנביא, זכריה הנביא, מלאכי הנביא, דניאל, חנניה, מישאל, עזריה, נחמיה בן חכליה, מרדכי היהודי, זרובבל בן שאלתיאל ועוד. מספר אנשי כנסת הגדולה היה מאה ועשרים, ויש החולקים שמספרם היה כשמונים וחמשה. תקופתם נמשכה כמאתיים שנה עד שמעון הצדיק, שהיה האחרון שבהם.
החכמים הראשונים שנמנו על אנשי הכנסת אלו: חגי הנביא, זכריה הנביא, מלאכי הנביא, דניאל, חנניה, מישאל, עזריה, נחמיה בן חכליה, מרדכי היהודי, [[זרובבל]] בן שאלתיאל ועוד. מספר אנשי כנסת הגדולה היה מאה ועשרים, ויש החולקים שמספרם היה כשמונים וחמשה. תקופתם נמשכה כמאתיים שנה עד שמעון הצדיק, שהיה האחרון שבהם.


קיימת מחלוקת אם היו כולם באותו זמן, או שהיו על פני כמה דורות. ואחרון שבהם היה שמעון הצדיק.
קיימת מחלוקת אם היו כולם באותו זמן, או שהיו על פני כמה דורות. ואחרון שבהם היה שמעון הצדיק.


===מקור השם===
===מקור השם===
הגמרא מסבירה מדוע נקראו אנשי כנסת הגדולה בשם זה{{הערה|יומא סט, ב.}}.
הגמרא מסבירה מדוע נקראו אנשי כנסת הגדולה בשם זה{{הערה|שם=יומא סט|יומא סט, ב.}}.


אתא משה, אמר: "הקל הגדול הגיבור והנורא". אתא ירמיה ואמר: "נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?" – לא אמר נורא. אתא דניאל, אמר: "נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו?" – לא אמר גיבור. אתו אינהו ואמרו: "אדרבה! זו היא גבורת גבורתו, שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים, ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא - היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות?"
אתא משה, אמר: "הקל הגדול הגיבור והנורא". אתא ירמיה ואמר: "נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?" – לא אמר נורא. אתא דניאל, אמר: "נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו?" – לא אמר גיבור. אתו אינהו ואמרו: "אדרבה! זו היא גבורת גבורתו, שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים, ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא - היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות?"
שורה 24: שורה 24:
אנשי כנסת הגדולה היו הנביאים והזקנים הנכבדים בדור עזרא.
אנשי כנסת הגדולה היו הנביאים והזקנים הנכבדים בדור עזרא.


בגמרא{{הערה|ירוש' מגילה ע' ע"ד}} מבואר בעניין זה, על ענייני אנשי כנסת הגולה:  
בגמרא{{הערה|ירוש' מגילה ע' ע"ד}} מבואר בעניין זה, על ענייני אנשי כנסת הגולה:
"אמר רבי שמואל ב"ר נחמני בשם ר' יונתן: שמונים וחמשה זקנים, ומהם שלשים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה (על חידוש ימי הפורים וקבלת מגלת אסתר בין הכתובים), לא זזו משם נושאים ונותנים בדבר, עד שהאיר הקב"ה את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתנ"ך".
"אמר רבי שמואל ב"ר נחמני בשם ר' יונתן: שמונים וחמשה זקנים, ומהם שלשים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה (על חידוש ימי הפורים וקבלת מגלת אסתר בין הכתובים), לא זזו משם נושאים ונותנים בדבר, עד שהאיר הקב"ה את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתנ"ך".


כמות אנשי הכנסת הגדולה שנויה במחלוקת בגמרא. כפי שכתוב בתלמוד בבלי {{הערה |מגילה יז,ב}}:
כמות אנשי הכנסת הגדולה שנויה במחלוקת בגמרא. כפי שכתוב בתלמוד בבלי{{הערה|מגילה יז, ב}}:


"אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר".
"אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר".
שורה 34: שורה 34:


"רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן: שמונים וחמישה זקנים, ומהם שלושים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה. אמרו, כתיב: "אלה המצוות אשר ציווה ה' את משה" – אלו המצוות שנצטווינו מפי משה, וכך אמר לנו משה, אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה, ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר. לא זזו משם, נושאים ונותנין בדבר, עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם, ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים..."
"רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן: שמונים וחמישה זקנים, ומהם שלושים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה. אמרו, כתיב: "אלה המצוות אשר ציווה ה' את משה" – אלו המצוות שנצטווינו מפי משה, וכך אמר לנו משה, אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה, ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר. לא זזו משם, נושאים ונותנין בדבר, עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם, ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים..."


אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר.
אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר.
שורה 52: שורה 51:
רשימת כל חברי אנשי כנסת הגדולה{{מקור}}:
רשימת כל חברי אנשי כנסת הגדולה{{מקור}}:


{{טורים|מספר=6|תוכן=
{{טורים|תוכן=
#עזרא
# עזרא
#חגי הנביא  
# חגי הנביא
#זכריה הנביא  
# זכריה הנביא
#זרובבל בן שאלתיאל  
# [[זרובבל]]בן שאלתיאל
#מרדכי היהודי  
# מרדכי היהודי
#נחמיה בן חכליה  
# נחמיה בן חכליה
#צדקיה  
# צדקיה
#שריה  
# שריה
#עזריה  
# עזריה
#ירמיה  
# ירמיה
#פשחור  
# פשחור
#אמריה  
# אמריה
#מלכיה  
# מלכיה
#חטוש  
# חטוש
#שבניה  
# שבניה
#מלוך  
# מלוך
#חרים  
# חרים
#מרמות  
# מרמות
#עובדיה  
# עובדיה
#דניאל  
# דניאל
#גנתון  
# גנתון
#ברוך  
# ברוך
#משולם  
# משולם
#אביה  
# אביה
#מימין  
# מימין
#מעזיה  
# מעזיה
#בלגי  
# בלגי
#שמעיה  
# שמעיה
#וישוע בן אזניה  
# וישוע בן אזניה
#בנוי  
# בנוי
#קדמיאל  
# קדמיאל
#שבניה  
# שבניה
#הודיה  
# הודיה
#קליטא  
# קליטא
#פלאיה  
# פלאיה
#חנן  
# חנן
#מיכא  
# מיכא
#רחוב  
# רחוב
#חשביה  
# חשביה
#זכור  
# זכור
 
# שרביה
41.שרביה  
# שבניה
 
# הודיה
42.שבניה  
# בני
 
# בנינו
43.הודיה  
# פרעוש
 
# עילם
44.בני  
# זתוא
 
# בני
45.בנינו  
# בוני
 
# עזגד
46.פרעוש  
# בבי
 
# אדוניה
47.עילם  
# בגוי
 
# עדין
48.זתוא  
# אטר
 
# חזקיה
49.בני  
# עזור
 
# הודיה
50.בוני  
# חשום
 
# בצי
51.עזגד  
# חריף
 
# ענתות
52.בבי  
# נובי
 
# מגפיעש
53.אדוניה  
# משולם
 
# חזר
54.בגוי  
# משיזבאל
 
# צדוק
55.עדין  
# ידוע
 
# פלטיה
56.אטר  
# חנן
 
# עניה
57.חזקיה  
# הושע
 
# חנניה
58.עזור  
# חשוב
 
# הלוחש
59.הודיה  
# פלחא
 
# שובק
60.חשום  
# רחום
 
# חשבנה
61.בצי  
# מעשיה
 
# ואחיה
62.חריף  
# חנן
 
# ענן
63.ענתות  
# מלוך
 
# חרים
64.נובי  
# בענה
 
# מריה
65.מגפיעש  
# יהוחנן
 
# יונתן
66.משולם  
# יוסף
 
# עדנא
67.חזר  
# חלקי
 
# משולם
68.משיזבאל  
# זכרי
 
# פלטי
69.צדוק  
# שמוע
 
# יהונתן
70.ידוע  
# מתני
 
# עוזי
71.פלטיה  
# קלי
 
# עבר
72.חנן  
# חשביה
 
# נתנאל
73.עניה  
# חנניה
 
# זכריה
74.הושע  
# משולם
 
# ישוע בן קדמיאל
75.חנניה  
# מתניה
 
# בקבוקיה
76.חשוב  
# עובדיה
 
# משולם
77.הלוחש  
# טלמון
 
# עקוב
78.פלחא  
# ישוע
 
# כנני
79.שובק  
# חשבניה
 
# פתחיה
80.רחום  
# [[שמעון הצדיק]]
 
81.חשבנה  
 
82.מעשיה  
 
83.ואחיה  
 
84.חנן  
 
85.ענן  
 
86.מלוך  
 
87.חרים  
 
88.בענה  
 
89.מריה  
 
90.יהוחנן  
 
91.יונתן  
 
92.יוסף  
 
93.עדנא  
 
94.חלקי  
 
95.משולם  
 
96.זכרי  
 
97.פלטי  
 
98.שמוע  
 
99.יהונתן  
 
100.מתני  
 
101.עוזי
 
102.קלי  
 
103.עבר  
 
104.חשביה  
 
105.נתנאל  
 
106.חנניה  
 
107.זכריה  
 
108.משולם  
 
109.ישוע בן קדמיאל  
 
110.מתניה  
 
111.בקבוקיה  
 
112.עובדיה  
 
113.משולם  
 
114.טלמון  
 
115.עקוב  
 
116.ישוע  
 
117.כנני  
 
118.חשבניה  
 
119.פתחיה  
 
120.[[שמעון הצדיק]]
}}
}}


שורה 258: שורה 177:
אנשי כנסת הגדולה תיקנו תקנות גדולות וחשובות לחיזוק התורה והאמונה. כמו כן תיקנו את נוסח התפילה{{הערה|מגילה יח, ב.}}.
אנשי כנסת הגדולה תיקנו תקנות גדולות וחשובות לחיזוק התורה והאמונה. כמו כן תיקנו את נוסח התפילה{{הערה|מגילה יח, ב.}}.


בגמרא{{הערה|יומא סט, ב.}} מובא: למה נקרא שמם אנשי "כנסת הגדולה"? שהחזירו את העטרה ליושנה. משה אמר: "האל הגדול הגבור והנורא"; בא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרים בהיכלו - איה נוראותיו? ולא אמר: "הנורא"; בא דניאל ואמר: נכרים משתעבדים בבניו - היה גבורותיו? ולא אמר: "הגבור"; באו אנשי כנסת הגדולה ואמרו: אדרבא! זוהי גבורתו... ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקב"ה היאך יכולה אומה אחת להתקיים בין האומות? - והחזירו את העטרה ליושנה ואמרו: "האל הגדול הגבור והנורא".
בגמרא{{הערה|שם=יומא סט}} מובא: למה נקרא שמם אנשי "כנסת הגדולה"? שהחזירו את העטרה ליושנה. משה אמר: "האל הגדול הגבור והנורא"; בא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרים בהיכלו - איה נוראותיו? ולא אמר: "הנורא"; בא דניאל ואמר: נכרים משתעבדים בבניו - היה גבורותיו? ולא אמר: "הגבור"; באו אנשי כנסת הגדולה ואמרו: אדרבא! זוהי גבורתו... ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקב"ה היאך יכולה אומה אחת להתקיים בין האומות? - והחזירו את העטרה ליושנה ואמרו: "האל הגדול הגבור והנורא".
==דברי המדרש וחז"ל על כנסת הגדולה==
==דברי המדרש וחז"ל על כנסת הגדולה==


ואמר ר' פנחס {{הערה|ירוש' ברכות מ"א ע"ג}}:
ואמר ר' פנחס{{הערה|ירוש' ברכות מ"א ע"ג}}:
משה התקין מטבע של תפלה הקל הגדול הגיבור והנורא וכו',
משה התקין מטבע של תפלה הקל הגדול הגיבור והנורא וכו',
ירמיה אמר: הקל הגדול הגיבור ולא אמר הנורא וכו',
ירמיה אמר: הקל הגדול הגיבור ולא אמר הנורא וכו',
כיון שעמדו אנשי כנסת הגדולה החזירו הגדולה לישנה ,
כיון שעמדו אנשי כנסת הגדולה החזירו הגדולה לישנה ,


וכן אמרו{{הערה| ירוש' מגילה ע"ד ע"ג}}:
וכן אמרו{{הערה|ירוש' מגילה ע"ד ע"ג}}:
בעזרא כתיב: ויברך את ה' האלוקים הגדול, במה גדלו?
בעזרא כתיב: ויברך את ה' האלוקים הגדול, במה גדלו?
רבי גידל אמר: בשם המפורש.
רבי גידל אמר: בשם המפורש.
שורה 272: שורה 191:
ר' סימון בשם ריב"ל: למה נקראו אנשי כנסת הגדולה?
ר' סימון בשם ריב"ל: למה נקראו אנשי כנסת הגדולה?
שהחזירו את הגדולה ליושנה, ועתה אלוקינו האל הגדול הגיבור והנורא
שהחזירו את הגדולה ליושנה, ועתה אלוקינו האל הגדול הגיבור והנורא
שומר הברית והחסד  
שומר הברית והחסד
הפסוק זה מופיע בתפילה בפתיחת האמנה שכרתו בימי נחמיה (נחמיה ט').
הפסוק זה מופיע בתפילה בפתיחת האמנה שכרתו בימי נחמיה (נחמיה ט').


בנושא שאנשי כנסת הגדולה מינו את בית דין הגדול בירושלים ואת הסנהדרין:
בנושא שאנשי כנסת הגדולה מינו את בית דין הגדול בירושלים ואת הסנהדרין:
"רבי תנחומא בשם רבנן אמר שלשה דברים גזרו בית דין של מטה והסכימו עימהן בית דין של מעלה ואלו הן: לשאול שלום וכו' ומעשרות.
"רבי תנחומא בשם רבנן אמר שלשה דברים גזרו בית דין של מטה והסכימו עימהן בית דין של מעלה ואלו הן: לשאול שלום וכו' ומעשרות.
שמעון בר אבא בשם רבי יוחנן כיון שגלו נפטרו והם חייבו עצמן מאליהן. מה עשו אנשי כנסת הגדולה? כתבו ספר ושטחוהו בעזרה, ובשחרית עמדו ומצאוהו חתום, הדא הוא דכתיב: ובכל זאת אנחנו כורתים אמנה וגו' "{{הערה| נחמיה י'; רות רבה פ"ד ז'}}.
שמעון בר אבא בשם רבי יוחנן כיון שגלו נפטרו והם חייבו עצמן מאליהן. מה עשו אנשי כנסת הגדולה? כתבו ספר ושטחוהו בעזרה, ובשחרית עמדו ומצאוהו חתום, הדא הוא דכתיב: ובכל זאת אנחנו כורתים אמנה וגו' "{{הערה|נחמיה י'; רות רבה פ"ד ז'}}.


==הרבי על אנשי הכנסת הגדולה==
==הרבי על אנשי הכנסת הגדולה==


"אנשי כנסת הגדולה" – תפקידם של אנשי כנסת הגדלה היה לפסוק הלכה למעשה ולתקן תקנות. ידיעתו של הלומד שההלכה נוגעת למעשה בפועל, מעוררת אצלו עיון רב ומיוחד, מחמת היראה שמא לא יכוון אל האמת, ועל ידי עיונו זה – הרי הוא מכוון אל האמת {{הערה| מהתוועדות שבת-קודש פרשת נשא תשל"ו – על פי רשימת השומעים, ביאורים לפרקי אבות (א) עמ' 25-26 }}.
"אנשי כנסת הגדולה" – תפקידם של אנשי כנסת הגדלה היה לפסוק הלכה למעשה ולתקן תקנות. ידיעתו של הלומד שההלכה נוגעת למעשה בפועל, מעוררת אצלו עיון רב ומיוחד, מחמת היראה שמא לא יכוון אל האמת, ועל ידי עיונו זה – הרי הוא מכוון אל האמת{{הערה|מהתוועדות שבת-קודש פרשת נשא תשל"ו – על פי רשימת השומעים, ביאורים לפרקי אבות (א) עמ' 25-26}}.


{{דורות}}
{{דורות}}


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}

תפריט ניווט