אנשי כנסת הגדולה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
מיזוג הערות שוליים, הגהה
מ (החלפת טקסט – "{{טורים|מספר=4|תוכן=" ב־"{{טורים|תוכן=")
מ (מיזוג הערות שוליים, הגהה)
שורה 2: שורה 2:


== הקמת הכנסת ==
== הקמת הכנסת ==
בתחילת ימי [[בית המקדש השני]], בשנת ג'תט"ו, עלה [[עזרא הסופר]] ל[[ירושלים]] מ[[בבל]].  
בתחילת ימי [[בית המקדש השני]], בשנת ג'תט"ו, עלה [[עזרא הסופר]] ל[[ירושלים]] מ[[בבל]].


כאשר ראה את מצב היהדות העגום ששרר בארץ ישראל בעקבות הגלות, החליט להקים את הכנסת הגדולה.  
כאשר ראה את מצב היהדות העגום ששרר בארץ ישראל בעקבות הגלות, החליט להקים את הכנסת הגדולה.


עוד לפני כן, כאשר שבו גולי יהודה מבבל לארץ ישראל, היו אוספים לעיתים אסיפות גדולות בירושלים, בהם השתתף "כל חרד בדברי אלוקי ישראל"{{הערה|שם ט' ד'}}. "וביום השני נאספו ראשי האבות לכל העם הכוהנים והלווים אל עזרא הסופר ולהשכיל אל דברי התורה{{הערה|נחמיה ח' י'}}. באספה זו נקבע "אשר ישמיעו ויעבירו כל בבל יהודה וירושלם וגו' לעשות סכות ככתוב"{{הערה|שם פסוק ט"ו}}.  
עוד לפני כן, כאשר שבו גולי יהודה מבבל לארץ ישראל, היו אוספים לעיתים אסיפות גדולות בירושלים, בהם השתתף "כל חרד בדברי אלוקי ישראל"{{הערה|שם ט' ד'}}. "וביום השני נאספו ראשי האבות לכל העם הכוהנים והלווים אל עזרא הסופר ולהשכיל אל דברי התורה{{הערה|נחמיה ח' י'}}. באספה זו נקבע "אשר ישמיעו ויעבירו כל בבל יהודה וירושלם וגו' לעשות סכות ככתוב"{{הערה|שם פסוק ט"ו}}.


החכמים הראשונים שנמנו על אנשי הכנסת אלו: חגי הנביא, זכריה הנביא, מלאכי הנביא, דניאל, חנניה, מישאל, עזריה, נחמיה בן חכליה, מרדכי היהודי, [[זרובבל]]בן שאלתיאל ועוד. מספר אנשי כנסת הגדולה היה מאה ועשרים, ויש החולקים שמספרם היה כשמונים וחמשה. תקופתם נמשכה כמאתיים שנה עד שמעון הצדיק, שהיה האחרון שבהם.
החכמים הראשונים שנמנו על אנשי הכנסת אלו: חגי הנביא, זכריה הנביא, מלאכי הנביא, דניאל, חנניה, מישאל, עזריה, נחמיה בן חכליה, מרדכי היהודי, [[זרובבל]]בן שאלתיאל ועוד. מספר אנשי כנסת הגדולה היה מאה ועשרים, ויש החולקים שמספרם היה כשמונים וחמשה. תקופתם נמשכה כמאתיים שנה עד שמעון הצדיק, שהיה האחרון שבהם.
שורה 13: שורה 13:


===מקור השם===
===מקור השם===
הגמרא מסבירה מדוע נקראו אנשי כנסת הגדולה בשם זה{{הערה|יומא סט, ב.}}.
הגמרא מסבירה מדוע נקראו אנשי כנסת הגדולה בשם זה{{הערה|שם=יומא סט|יומא סט, ב.}}.


אתא משה, אמר: "הקל הגדול הגיבור והנורא". אתא ירמיה ואמר: "נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?" – לא אמר נורא. אתא דניאל, אמר: "נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו?" – לא אמר גיבור. אתו אינהו ואמרו: "אדרבה! זו היא גבורת גבורתו, שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים, ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא - היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות?"
אתא משה, אמר: "הקל הגדול הגיבור והנורא". אתא ירמיה ואמר: "נכרים מקרקרין בהיכלו, איה נוראותיו?" – לא אמר נורא. אתא דניאל, אמר: "נכרים משתעבדים בבניו, איה גבורותיו?" – לא אמר גיבור. אתו אינהו ואמרו: "אדרבה! זו היא גבורת גבורתו, שכובש את יצרו, שנותן ארך אפים לרשעים, ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקדוש ברוך הוא - היאך אומה אחת יכולה להתקיים בין האומות?"
שורה 24: שורה 24:
אנשי כנסת הגדולה היו הנביאים והזקנים הנכבדים בדור עזרא.
אנשי כנסת הגדולה היו הנביאים והזקנים הנכבדים בדור עזרא.


בגמרא{{הערה|ירוש' מגילה ע' ע"ד}} מבואר בעניין זה, על ענייני אנשי כנסת הגולה:  
בגמרא{{הערה|ירוש' מגילה ע' ע"ד}} מבואר בעניין זה, על ענייני אנשי כנסת הגולה:
"אמר רבי שמואל ב"ר נחמני בשם ר' יונתן: שמונים וחמשה זקנים, ומהם שלשים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה (על חידוש ימי הפורים וקבלת מגלת אסתר בין הכתובים), לא זזו משם נושאים ונותנים בדבר, עד שהאיר הקב"ה את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתנ"ך".
"אמר רבי שמואל ב"ר נחמני בשם ר' יונתן: שמונים וחמשה זקנים, ומהם שלשים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה (על חידוש ימי הפורים וקבלת מגלת אסתר בין הכתובים), לא זזו משם נושאים ונותנים בדבר, עד שהאיר הקב"ה את עיניהם ומצאו אותה כתובה בתנ"ך".


שורה 34: שורה 34:


"רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן: שמונים וחמישה זקנים, ומהם שלושים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה. אמרו, כתיב: "אלה המצוות אשר ציווה ה' את משה" – אלו המצוות שנצטווינו מפי משה, וכך אמר לנו משה, אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה, ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר. לא זזו משם, נושאים ונותנין בדבר, עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם, ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים..."
"רבי שמואל בר נחמן בשם רבי יונתן: שמונים וחמישה זקנים, ומהם שלושים וכמה נביאים, היו מצטערין על הדבר הזה. אמרו, כתיב: "אלה המצוות אשר ציווה ה' את משה" – אלו המצוות שנצטווינו מפי משה, וכך אמר לנו משה, אין נביא אחר עתיד לחדש לכם דבר מעתה, ומרדכי ואסתר מבקשים לחדש לנו דבר. לא זזו משם, נושאים ונותנין בדבר, עד שהאיר הקדוש ברוך הוא את עיניהם, ומצאו אותה כתובה בתורה ובנביאים ובכתובים..."


אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר.
אמר רבי יוחנן, ואמרי לה במתניתא תנא: מאה ועשרים זקנים, ובהם כמה נביאים, תיקנו שמונה עשרה ברכות על הסדר.
שורה 53: שורה 52:


{{טורים|תוכן=
{{טורים|תוכן=
#עזרא
# עזרא
#חגי הנביא  
# חגי הנביא
#זכריה הנביא  
# זכריה הנביא
#[[זרובבל]]בן שאלתיאל  
# [[זרובבל]]בן שאלתיאל
#מרדכי היהודי  
# מרדכי היהודי
#נחמיה בן חכליה  
# נחמיה בן חכליה
#צדקיה  
# צדקיה
#שריה  
# שריה
#עזריה  
# עזריה
#ירמיה  
# ירמיה
#פשחור  
# פשחור
#אמריה  
# אמריה
#מלכיה  
# מלכיה
#חטוש  
# חטוש
#שבניה  
# שבניה
#מלוך  
# מלוך
#חרים  
# חרים
#מרמות  
# מרמות
#עובדיה  
# עובדיה
#דניאל  
# דניאל
#גנתון  
# גנתון
#ברוך  
# ברוך
#משולם  
# משולם
#אביה  
# אביה
#מימין  
# מימין
#מעזיה  
# מעזיה
#בלגי  
# בלגי
#שמעיה  
# שמעיה
#וישוע בן אזניה  
# וישוע בן אזניה
#בנוי  
# בנוי
#קדמיאל  
# קדמיאל
#שבניה  
# שבניה
#הודיה  
# הודיה
#קליטא  
# קליטא
#פלאיה  
# פלאיה
#חנן  
# חנן
#מיכא  
# מיכא
#רחוב  
# רחוב
#חשביה  
# חשביה
#זכור  
# זכור
 
# שרביה
41.שרביה  
# שבניה
 
# הודיה
42.שבניה  
# בני
 
# בנינו
43.הודיה  
# פרעוש
 
# עילם
44.בני  
# זתוא
 
# בני
45.בנינו  
# בוני
 
# עזגד
46.פרעוש  
# בבי
 
# אדוניה
47.עילם  
# בגוי
 
# עדין
48.זתוא  
# אטר
 
# חזקיה
49.בני  
# עזור
 
# הודיה
50.בוני  
# חשום
 
# בצי
51.עזגד  
# חריף
 
# ענתות
52.בבי  
# נובי
 
# מגפיעש
53.אדוניה  
# משולם
 
# חזר
54.בגוי  
# משיזבאל
 
# צדוק
55.עדין  
# ידוע
 
# פלטיה
56.אטר  
# חנן
 
# עניה
57.חזקיה  
# הושע
 
# חנניה
58.עזור  
# חשוב
 
# הלוחש
59.הודיה  
# פלחא
 
# שובק
60.חשום  
# רחום
 
# חשבנה
61.בצי  
# מעשיה
 
# ואחיה
62.חריף  
# חנן
 
# ענן
63.ענתות  
# מלוך
 
# חרים
64.נובי  
# בענה
 
# מריה
65.מגפיעש  
# יהוחנן
 
# יונתן
66.משולם  
# יוסף
 
# עדנא
67.חזר  
# חלקי
 
# משולם
68.משיזבאל  
# זכרי
 
# פלטי
69.צדוק  
# שמוע
 
# יהונתן
70.ידוע  
# מתני
 
# עוזי
71.פלטיה  
# קלי
 
# עבר
72.חנן  
# חשביה
 
# נתנאל
73.עניה  
# חנניה
 
# זכריה
74.הושע  
# משולם
 
# ישוע בן קדמיאל
75.חנניה  
# מתניה
 
# בקבוקיה
76.חשוב  
# עובדיה
 
# משולם
77.הלוחש  
# טלמון
 
# עקוב
78.פלחא  
# ישוע
 
# כנני
79.שובק  
# חשבניה
 
# פתחיה
80.רחום  
# [[שמעון הצדיק]]
 
81.חשבנה  
 
82.מעשיה  
 
83. ואחיה  
 
84.חנן  
 
85.ענן  
 
86.מלוך  
 
87.חרים  
 
88.בענה  
 
89.מריה  
 
90.יהוחנן  
 
91.יונתן  
 
92.יוסף  
 
93.עדנא  
 
94.חלקי  
 
95.משולם  
 
96.זכרי  
 
97.פלטי  
 
98.שמוע  
 
99.יהונתן  
 
100.מתני  
 
101.עוזי
 
102.קלי  
 
103.עבר  
 
104.חשביה  
 
105.נתנאל  
 
106.חנניה  
 
107.זכריה  
 
108.משולם  
 
109.ישוע בן קדמיאל  
 
110.מתניה  
 
111.בקבוקיה  
 
112.עובדיה  
 
113.משולם  
 
114.טלמון  
 
115.עקוב  
 
116.ישוע  
 
117.כנני  
 
118.חשבניה  
 
119.פתחיה  
 
120.[[שמעון הצדיק]]
}}
}}


שורה 258: שורה 177:
אנשי כנסת הגדולה תיקנו תקנות גדולות וחשובות לחיזוק התורה והאמונה. כמו כן תיקנו את נוסח התפילה{{הערה|מגילה יח, ב.}}.
אנשי כנסת הגדולה תיקנו תקנות גדולות וחשובות לחיזוק התורה והאמונה. כמו כן תיקנו את נוסח התפילה{{הערה|מגילה יח, ב.}}.


בגמרא{{הערה|יומא סט, ב.}} מובא: למה נקרא שמם אנשי "כנסת הגדולה"? שהחזירו את העטרה ליושנה. משה אמר: "האל הגדול הגבור והנורא"; בא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרים בהיכלו - איה נוראותיו? ולא אמר: "הנורא"; בא דניאל ואמר: נכרים משתעבדים בבניו - היה גבורותיו? ולא אמר: "הגבור"; באו אנשי כנסת הגדולה ואמרו: אדרבא! זוהי גבורתו... ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקב"ה היאך יכולה אומה אחת להתקיים בין האומות? - והחזירו את העטרה ליושנה ואמרו: "האל הגדול הגבור והנורא".
בגמרא{{הערה|שם=יומא סט}} מובא: למה נקרא שמם אנשי "כנסת הגדולה"? שהחזירו את העטרה ליושנה. משה אמר: "האל הגדול הגבור והנורא"; בא ירמיה ואמר: נכרים מקרקרים בהיכלו - איה נוראותיו? ולא אמר: "הנורא"; בא דניאל ואמר: נכרים משתעבדים בבניו - היה גבורותיו? ולא אמר: "הגבור"; באו אנשי כנסת הגדולה ואמרו: אדרבא! זוהי גבורתו... ואלו הן נוראותיו, שאלמלא מוראו של הקב"ה היאך יכולה אומה אחת להתקיים בין האומות? - והחזירו את העטרה ליושנה ואמרו: "האל הגדול הגבור והנורא".
==דברי המדרש וחז"ל על כנסת הגדולה==
==דברי המדרש וחז"ל על כנסת הגדולה==


שורה 272: שורה 191:
ר' סימון בשם ריב"ל: למה נקראו אנשי כנסת הגדולה?
ר' סימון בשם ריב"ל: למה נקראו אנשי כנסת הגדולה?
שהחזירו את הגדולה ליושנה, ועתה אלוקינו האל הגדול הגיבור והנורא
שהחזירו את הגדולה ליושנה, ועתה אלוקינו האל הגדול הגיבור והנורא
שומר הברית והחסד  
שומר הברית והחסד
הפסוק זה מופיע בתפילה בפתיחת האמנה שכרתו בימי נחמיה (נחמיה ט').
הפסוק זה מופיע בתפילה בפתיחת האמנה שכרתו בימי נחמיה (נחמיה ט').


תפריט ניווט