היכלות (בחסידות): הבדלים בין גרסאות בדף
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
←מספרם
(ערך ראשוני) |
(←מספרם) |
||
(18 גרסאות ביניים של 11 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
'''היכלות''' | {{מפנה|היכלות|ספרי מדרשים מהתנאים העוסקים בהיכלות|פרקי היכלות}} | ||
'''היכלות''' הינם מושג מקביל ל'[[עולמות (בחסידות)|עולמות]]' המוזכרים בספרי החסידות, והם בדוגמת ה'היכלות' שיש בארמון של מלך בשר ודם. בכל עולם יש 7 היכלות, והיכלות אלו הינם המדורים החיצוניים שבכל עולם שבהם דרים הנבראים, ובהם הוא עיקר התיקון שבכל עולם, היות שהספירות האלוקיות שבכל עולם - הם האור האלוקי שאינו צריך תיקון. | |||
==שמם ומקומם== | |||
מושג ה'היכלות' מוזכר בעיקר ב[[זוהר]] ובספרי תורת ה[[קבלה]], עם איזכורים מועטים בתורת החסידות. | |||
[[קטגוריה: | ענין ההיכלות הוא כמלך בשר ודם, שיש לו בטרקלין שלו היכלות רבות אשר כולם לתועלת דירתו. שכל היכל משמש לדבר מסויים. ישנם היכלות פנימיים והיכלות חיצוניים. | ||
אמנם רוב החדרים אינם נקראים עיקר דירתו של המלך, אלא שהתועלת שבהם היא לדברים הנצרכים לתשמיש המלך וענייניו, כמו למאכל שולחנו, להעמדת כליו ולבושיו ומקום עמידת שריו ומשרתיו ובני ביתו המשרתים לפניו. ואפשרי הדבר שלא ייכנס המלך לחדרים אלו מעולם, כי לא נעשו לדירתו בעצמו אלא רק לנכנסים אליו. | |||
בספר הזוהר מוזכרים ההיכלות רק בעולמות [[בריאה]]-[[יצירה]]-[[עשיה]], ואילו בספרי הקבלה של תלמידי [[האריז"ל]] מובא שגם בעולם ה[[אצילות]] יש היכלות, ובספר ה[[תניא]]{{הערה|[[אגרת הקודש - סימן כ']]}} מובא שאפילו למעלה יותר ב[[גולגלתא]] יש עולמות. | |||
בתורת החסידות מוסבר שלא משתמשים בשם 'היכל' היות שענינו של ההיכל הוא בדוגמת בית, שיש בו מצד אחד מעלה שמגן מפני השמש והגשם, אך מצד שני יש בו גם חיסרון שהוא מעלים ומסתיר את האור (שלא יוכל להיכנס אלא רק דרך חלון), והיות שמה שמורגש בעיקר בעולמות הוא ההעלם והסתר על האור האלוקי, לכן הוא נקרא בחסידות בשם "עולם" מלשון העלם והסתר. ומכיוון שאין האור מאיר בו בפנימיות אין הוא מרגיש את מקורו, ואינו "[[עלול]]" אלא "[[נבראים|נברא]]", דהיינו – רחוק ממקורו בלי ערך, והוא מציאות של "יש" ו"נפרד"{{הערה|אור התורה דברים כ.}}. | |||
{{הערות שוליים}} | |||
==עניינם== | |||
ההיכל הוא כללות העולם. בכל היכל יש מחנות של [[נשמות]] ו[[מלאכים]] המתאימים לאותו היכל (היכל החסד, היכל הזכות, וכדומה) ומקבלים ממנו את חיותם. | |||
"הנהגת" ההיכל היא על ידי ה[[עשר ספירות]]{{הערה|כמו שנאמר בפתיחת הזוהר: "אנת הוא דאפיקת עשר תקונין וקרינן להון עשר ספירן '''לאנהגא בהון עלמין'''".}}, אך מאחר והנבראים שבו מוגבלים יש הכרח בהיכל ש'יגן' עליהם על ידי העלמת האור האינסופי של הספירות. | |||
ההיכל הוא הכלי שבאמצעותו נתפס האור על ידי הנבראים שמקבלים ממנו את חיותם, וכמו לכל כלי - יש לו דופן, ולדופן שני צדדים: צידו הפנימי של דופן הכלי (הנמשך מדרגת ה[[עיגולים]]) מגביל את האור, וצידו החיצון (הנמשך מ[[חיצוניות הכלים]]) מאפשר לנבראים שבו לקבל ממנו את חיותם{{הערה|אור התורה שלח א' תרא-ב.}}. | |||
==שורשו== | |||
אופן "היווצרות" ההיכל הוא על דרך הידוע לגבי "כל הגבוה יותר יורד למטה יותר". הוא נמשך מדרגת ה[[עיגולים (בחסידות)|עיגולים]] (ממה שלא נמשך עדיין גם בבחינת מקיף) בדוגמת ה[[פרסה]] ששרשה מה[[כתר]], ועל דרך [[משלי שלמה]], שדווקא מי שהוא חכם גדול - יכול לומר משלים ולהוריד את החכמה העמוקה גם לשכל של איש פשוט. | |||
לאופן היווצרות זו יש דוגמאות רבות נוספות, על דרך ה[[לבושים]] ששרשם דוקא מה[[מקיפים]] - ולכן דווקא באמצעות ה[[דיבור]], שהוא לבוש, יכול להתחדש שכל גלוי מהמקיף, ועל דרך התלבשות בחינה שלמעלה מהדעת דווקא בבחינה שלמטה מהדעת, וכמו שרש הבהמה הגשמית מבחינת [[בהמה רבה]] שלמעלה מהאצילות{{הערה|אור התורה נ"ך תצו-ז.}}. | |||
==מספרם== | |||
בסך הכל ישנם 7 היכלות: | |||
*היכל קדש הקדשים | |||
*היכל הרצון | |||
*היכל האהבה | |||
*היכל הזכות | |||
*היכל נוגה | |||
*היכל עצם השמים | |||
*היכל לבנת הספיר (היכל זה כולל 2 היכלות: היכל לבנת – מלכות, והיכל ספיר – יסוד) | |||
על אף שהספירות הן במספר 10, ההיכלות הם במספר שבע דווקא והם מקבילים לשבע המידות, היות ועניינם של ההיכלות הוא העלם, וב[[ג' המוחין]] נמצא האור בגילוי. | |||
==היכלות דנוגה== | |||
כמו שיש היכלות בקדושה, כך יש היכלות של [[קליפת נוגה]], וכן היכלות של [[ג' קליפות הטמאות]]. ז' היכלות דנוגה הם מקור ל[[ע' שרים]]. | |||
==ראו גם== | |||
*[[עולמות (בחסידות)|עולמות]] | |||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:עולמות]] | |||
[[קטגוריה:תורת החסידות]] |