37,420
עריכות
(שמועות בסוף) |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) (הגהה) |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
==נדודיו ופירושיו== | ==נדודיו ופירושיו== | ||
תחילת פירושו | תחילת פירושו ל[[מגילת איכה]]: {{ציטוטון|ואני אברהם בר מאיר מארץ מרחקים, הוציאתני מארץ ספרד חמת המצוקים, וספרי אלו בגלותי היו בידי מחזיקים, ויורוני לבאר ספרים בטעמים מנופת מתוקים". בראש פירושו לקהלת כותב: שמע אמרי שפר לאברהם סופר כתבם על ספר לרוח משכלת: בן מאיר נקרא מכונה בן-עזרא, ומצורו עזרה כבודו שואלת להגיה חשכו, להצליח דרכו אשר נשאר עד כה כעלה נובלת, ומארצו נפרד אשר היא בספרד ואל רומי ירד בנפש נבהלת, וכו'}}. | ||
מהעיר סולירנו עבר לעיר לוקא ושם השלים את פירושו על [[ספר ישעיה]]. משם הלך למנטובה והשלים את ספר הצחות{{הערה|כפי שנזכר בחרוז בסוף הספר}}. | |||
ראשית מושבו היה בעיר בידרש, מקום מושב חכמים ובעלי [[תורה]] שקבלוהו בכבוד. ר' יצחק בן יהודה הנשיא ור' אברהם בן חיים, חסידים ואנשי מעשה, הללו אותו, והוא השיב להם תודה וברכה וכתב לכבודם את ספר השם, על סוד [[הוי"ה (שם)|שם המפורש]]. ספר זה היה מורה דרך לבעלי הסודות, ורבים השתוממו על חכמתו הגדולה. | |||
גם [[רבינו תם]] שלח אליו שירי כבוד ותהילה, שירים שקולים ומחורזים במשקל הספרדי. ראב"ע השיב לו במכתם: {{ציטוטון|ומי הביא לצרפתי בבית שיר ועבר זר מקום קדש ורמס ולו שיר יעקב ימתק כמו מן אני שמש וחם שמשי ונמס על כך השיבו רבנו תם: אבי עזרי ישיבוהו סעפיו, אשר נתן ידידו בין אגפיו; אני עבד לאברהם למקנה, ואקדה ואשתחוה לאפיו}}. | |||
ושוב השיבו ראב"ע: {{ציטוטון|הנכון על אביר עם אל ורועם להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם וחלילה למלאך האלוקים אשר יקוד וישתחוה לבלעם}}. | |||
ושוב השיבו ראב"ע: | |||
{{ | |||
להשפיל ראש במכתב אל בזוי עם | |||
וחלילה למלאך האלוקים | |||
אשר יקוד וישתחוה לבלעם | |||
לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ל[[לונדון]] ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת ה[[שבת]]. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את ה[[מגלה פנים בתורה שלא כהלכה]], ואומר, {{ | לאחר כמה שנים נסע ראב"ע ל[[לונדון]] ומצא שם איש חסדו וחיבר לכבודו את "יסוד מורא" ואגרת ה[[שבת]]. באגרתו זאת יצא נגד אלה אשר חשבו כי יום השבת מתחיל בבוקר ולא בערב, והוא מקלל את ה[[מגלה פנים בתורה שלא כהלכה]], ואומר, {{ציטוטון|זרועו יבוש תבוש, ועין ימינו כהה תכהה}}. | ||
==התבטאות הרבי | ==התבטאות הרבי עליו== | ||
[[הרבי]] אומר כי {{ציטוטון|האבן עזרא הינו מפשטני המקרא}}{{הערה|שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283.}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך ה[[סוד]] מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. בהזדמנות נוספת קורא לו הרבי {{ציטוטון|ראש הפשטנים}}{{הערה|ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142.}}. וכן ב[[לקוטי שיחות]] כותב עליו הרבי: "מראשי פשטני המקרא"{{הערה|כרך י"ז עמ' 50.}}. | [[הרבי]] אומר כי {{ציטוטון|האבן עזרא הינו מפשטני המקרא}}{{הערה|שיחות-קודש תשל"ט כרך ב' עמ' 283.}}. והוסיף: כשהאבן עזרא מביא פירוש בדרך ה[[סוד]] מדגיש הוא שפירוש זה הוא בדרך סוד. בהזדמנות נוספת קורא לו הרבי {{ציטוטון|ראש הפשטנים}}{{הערה|ש"פ במדבר תשל"ז – שיחות-קודש תשל"ד כרך ב' עמ' 142.}}. וכן ב[[לקוטי שיחות]] כותב עליו הרבי: "מראשי פשטני המקרא"{{הערה|כרך י"ז עמ' 50.}}. | ||
שורה 51: | שורה 25: | ||
לפי השמועה{{הערה| ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}}, [[הרבי]] התבטא בהזדמנות מסויימת, כי {{ציטוטון|לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י}}. | לפי השמועה{{הערה| ראה כפר חב"ד גיליון 718 עמ' 51}}, [[הרבי]] התבטא בהזדמנות מסויימת, כי {{ציטוטון|לא בכדי הניח מסדר החומש את פירוש האבן עזרא בסמיכות לפירוש רש"י}}. | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} | ||
{{ראשונים}} | {{ראשונים}} | ||
{{הערות שוליים}} | |||
[[קטגוריה:ראשונים|*]] | [[קטגוריה:ראשונים|*]] | ||
[[קטגוריה:אישים ביהדות]] | [[קטגוריה:אישים ביהדות]] |