קרבן תודה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 5,687 בתים ,  10 מאי
אין תקציר עריכה
(31 גרסאות ביניים של 6 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''קרבן תודה''' הוא סוג של [[קרבן]] שמקריבים אותו לה' הודאה על משהו טוב שקרא ל[[אדם]]{{הערה|ויקרא, פרק ז' פס' י"ב - ט"ו}}.
{{לעריכה|חסר הסבר בסיסי על מהות הקרבן, וכן נוסח לא ערוך}}
'''קרבן תודה''' הוא סוג של [[קרבן]] שמקריבים אותו לה' כהודאה על [[נס]] שקרא ל[[אדם]]{{הערה|ויקרא, פרק ז' פס' י"ב - ט"ו}}. קרבן התודה הוא הקרבן היחיד שאינו עתיד להתבטל ל[[ימות המשיח|עתיד לבוא]]{{הערה|ויקרא רבא ט' ז'}}.
 
==בפסוק==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אִם עַל תּוֹדָה יַקְרִיבֶנּוּ, וְהִקְרִיב עַל זֶבַח הַתּוֹדָה חַלּוֹת מַצּוֹת בְּלוּלֹת בַּשֶּׁמֶן וּרְקִיקֵי מַצּוֹת מְשֻׁחִים בַּשָּׁמֶן וְסֹלֶת מֻרְבֶּכֶת חַלֹּת בְּלוּלֹת בַּשָּׁמֶן. עַל חַלֹּת לֶחֶם חָמֵץ יַקְרִיב קָרְבָּנוֹ, עַל זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו. וְהִקְרִיב מִמֶּנּוּ אֶחָד מִכָּל קָרְבָּן תְּרוּמָה לַה', לַכֹּהֵן הַזֹּרֵק אֶת דַּם הַשְּׁלָמִים לוֹ יִהְיֶה. וּבְשַׂר זֶבַח תּוֹדַת שְׁלָמָיו בְּיוֹם קָרְבָּנוֹ יֵאָכֵל, לֹא יַנִּיחַ מִמֶּנּוּ עַד בֹּקֶר.}}
 
==במשנה==
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=אמר רב ארבעה צריכין להודות: יורדי הים, והולכי מדברות, ומי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה חבוש בבית האסורים ויצא{{הערה|ברכות, נד, ב.}}.}}
 
==פרטים על הקרבן==
במשנה{{הערה|ראה הערה קודמת}} נכתב על ארבעה סוגי אנשים שצרכים להביא את קרבן התודה, בנוסף אליהם כל אדם שנעשה עימו נס צריך לבוא לבית המקדש ולהקריב קרבן תודה. ייחודו של קרבן התודה שזהו קרבן שאדם מביא על דבר טוב שנעשה עמו וקרבן עולה לא עומד להתבטל לעתיד לבוא{{הערה|ראה בהרחבה בפסקה [[קרבן תודה#קרבן תודה אינו בטל לעתיד לבוא|קרבן תודה אינו בטל לעתיד לבוא]]}}.
 
הקרבן מובא מן החיטים ומן השעורים, וכן ממאכלים ערבים ומדושנים כדי להראות את יוקר החיבה וההודאה של [[יהודי]] כלפי [[הקב"ה]].


==מקור ההודאה==
==מקור ההודאה==
מקורו של קרבן התודה הוא ב[[אור אין סוף]]{{הערה|[[פירוש המילות (ספר)|ספר פירוש המילות]], צ, ד}}, מכיון שההודאה - שעליה מביאים את הקרבן זהו מקורה. [[אדמו"ר האמצעי]] מסביר{{הערה|פירוש המילות, צא, ד}} שההודאה האמתית{{הערה|וממשיך להסביר שם שהודאה על דבר שמובן ומושג בשכל האדם זה לא הודאה אמתית, אלא הודאה אמתית זה דווקא דבר שאינו מובן בשכל האדם.}} נאמרת על [[נס]] שהיה ל[[אדם]], ועל אותו נס האדם בא ומקריב את קרבן התודה. ומכיון שנס זהו דבר שלמעלה מהטבע שמתלבש בטבע המקור הוא מגילוי אור [[עלמא דאתכסייא]] ב[[עלמא דאתגלייא]]
מקורו של קרבן התודה הוא ב[[אור אין סוף]]{{הערה|[[פירוש המילות (ספר)|ספר פירוש המילות]], צ, ד}}, וב[[שם הוי']]{{הערה|פירוש המילות צג ב}}.
 
[[אדמו"ר האמצעי]] מסביר{{הערה|פירוש המילות, צא, ד}} שההודאה האמתית{{הערה|וממשיך להסביר שם שהודאה על דבר שמובן ומושג בשכל האדם זה לא הודאה אמתית, אלא הודאה אמתית זה דווקא דבר שאינו מובן בשכל האדם.}} נאמרת על [[נס]] שהיה ל[[אדם]], ועל אותו נס האדם בא ומקריב את קרבן התודה. ומכיון שנס זהו דבר שלמעלה מהטבע שמתלבש בטבע המקור הוא מגילוי אור [[עלמא דאתכסייא]] ב[[עלמא דאתגלייא]].
 
[[אדמו"ר האמצעי]] ממשיך לבאר שם מדוע ההודאה של האדם לקב"ה היא על ידי הודאה (קרבן תודה)? ומסביר שההודאה ניתנת על נס שאירע לאדם, ונס זהו גילוי [[שם הוי']] ב[[שם אלוקים]] וזהו מקור נתינת הקורבן - הודאה לה' על גילוי שם הוי' פה בעולם התחתון.
 
==מזמור לתודה==
{{ערך מורחב|מזמור לתודה}}
[[מזמור לתודה]] הוא מזמור הכתוב בספר תהלים{{הערה|תהלים פרק ק'}} המבטא את תוכן הקרבת התודה. תוכן המזמור הוא הודיה לה', ועידוד בני ישראל להודות לה' על כל מה שהוא מטיב אתם, מכיון שאנחנו עמו וצאן מרעיתו ולכן יש בקרב בני ישראל זכות שהיא חובה להודות ל[[הקב"ה]] בקרבנות ובמזמורות.
 
המזמור מבואר בהרחבה בעשרות [[מאמר]]ים ו[[שיחה|שיחות]] של רבותינו נשיאנו{{הערה|ראה ב[[פירוש המילות (ספר)|פירוש המילות]] צג, ב. וכן ב[[תורת שמואל]] תרל"ט, ח"ב. ועוד..}}. מקורו של המזמור הוא ב[[אור אין סוף]] שב[[עולם היצירה]]{{הערה|ראה ב[[סידור עם דא"ח]] ל[[אדמו"ר האמצעי]] במקומו}}.
 
==קרבן תודה אינו בטל לעתיד לבוא==
קרבן התודה מתייחד בכך שהוא הקרבן היחיד שאינו בטל ל[[ימות המשיח|עתיד לבוא]], הסיבה לכך נעוצה בין היתר במהות הקרבן.
 
מהות ההודאה שבהבאת קרבן התודה הוא ה[[ביטול]] של ה[[יש]] (בחינת ה"אני" שבאדם) כלפי [[הקב"ה]], שעל ידי שמביא [[קרבן]] נדבה{{הערה|קרבן נדבה הוא קרבן שאדם אינו חייב בהבאתו, אך ראוי מאוד לאדם להקריב את הקרבן}} שאינו חייב בהבאתו, ואף מביא את הסחורה המובחרת ביותר שיש לו - שעירים, חיטים, ומיני מאכל ערבים אחרים. על ידי זה מכופף את היש ואת [[נפש בהמית|נפשו הבהמית]] ומראה בכך שה[[נס]] שאירע עמו לא היה מעצמו, אלא היה מאתו ית'.
 
לכן גם לעתיד לבוא לא יתבטל הקרבן - כי הקב"ה היה הווה ויהיה{{הערה|היה הווה ויהיה זה גם מהות שם הוי' שהוא המקור הרוחני של קרבן התודה}} וגם ב[[גאולה]] ה' יהיה אחד בדיוק כמו שהיה קודם ש[[בריאת העולם|נברא העולם]], ולכן גם לעתיד לבוא יקריבו [[בני ישראל]] את קרבן התודה.
 
==ראו גם==
*[[ברכת הגומל]]
 
==קישורים חיצוניים==
*איסר שפרינגר, '''[https://media.chabad.info/chabadinfoheb/wp-content/uploads/2024/01/21-01-2024-20-37-24-%EF%BF%BD%EF%BF%BD%D7%94%D7%AA%D7%9E%D7%99%D7%9D-%D7%92%D7%99%D7%9C%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%94%D7%A0%D7%B4%D7%90-%D7%9C%D7%94%D7%93%D7%A4%D7%A1%D7%94-LR%EF%BF%BD-1.pdf קרבן תודה וברכת הגומל]''', בתוך 'התמים' גליון נא עמוד 28


{{הערות שוליים}}
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:קרבנות]]
31,404

עריכות

תפריט ניווט