רבי משה איסרליש: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:


==קורות חייו==
==קורות חייו==
נולד לבקז'ימייז' שבדרום [[פולין]] לאביו רבי ישראל, [[סמיכה|הוסמך לרבנות]] בגיל 13, ולמד בישיבה אצל מי שלאחר מכן נעשה חותנו - רבי שלום שכנא מלובלין. כיהן כדיין וכראש ישיבה שהקים בעיר קרקוב. היה רבה הראשי של הקהילה היהודית בקז'ימייז'.
נולד בקז'ימייז' שבדרום [[פולין]] לאביו רבי ישראל, [[סמיכה|הוסמך לרבנות]] בגיל 13, ולמד בישיבה אצל מי שלאחר מכן נעשה חותנו - רבי שלום שכנא מלובלין. כיהן כדיין וכראש ישיבה שהקים בעיר קרקוב. היה רבה הראשי של הקהילה היהודית בקז'ימייז'.


כתב חיבור מקיף על ה[[טור]] בשם "דרכי משה". לאחר שראה שרבי [[יוסף קארו]] כתב את החיבור בית יוסף וקיצר אותו. לאחר מכן ביקש לקצר את חיבורו עוד יותר לספר פסיקה מעשית, אך לאחר שראה את חיבורו של רבי יוסף קארו: השלחן ערוך, הסתפק בכתיבת הגהות על השלחן ערוך לפי פסקי ומנהגי האשכנזים.
כתב חיבור מקיף על ה[[טור]] בשם "דרכי משה". לאחר שראה שרבי [[יוסף קארו]] כתב את החיבור בית יוסף וקיצר אותו. לאחר מכן ביקש לקצר את חיבורו עוד יותר לספר פסיקה מעשית, אך לאחר שראה את חיבורו של רבי יוסף קארו - ה[[שולחן ערוך]], הסתפק בכתיבת הגהות על השלחן ערוך לפי פסקי ומנהגי האשכנזים.


מנוחתו כבוד בבית העלמין בקרקוב ויהודים רבים היו עולים לקברו ביום [[ל"ג בעומר]].
מנוחתו כבוד בבית העלמין בקרקוב, ויהודים רבים היו עולים לקברו ביום [[ל"ג בעומר]].


ה[[רבי]] מביא את מאמר החתם סופר: {{ציטוטון|ובני ישראל יוצאים ביד רמ"א}}.
ה[[רבי]] מביא את מאמר החתם סופר: {{ציטוטון|ובני ישראל יוצאים ביד רמ"א}}{{מקור}}.


==הרמ"א ואדמו"ר הזקן==
==הרמ"א ואדמו"ר הזקן==
[[אדמו"ר הזקן]] בשלחן ערוך שלו פוסק בעיקר כפי הרמ"א ושאר הפוסקים האשכנזים המקובלים.
[[אדמו"ר הזקן]] בשלחן ערוך שלו פוסק בעיקר כפי הרמ"א ושאר הפוסקים האשכנזים המקובלים.


מסופר שפעם לא היה לאדמו"ר הזקן בערב פסח אלא את הכוס בה השתמש כל השנה, ולכן בלית ברירה הכשירה לליל הסדר כדעת השלחן ערוך בניגוד לדעת הרמ"א. באותה שנה ה[[מגיד ממעזריטש]] נמנע מלהתחיל את ליל הסדר באומרו: "מדוע הרמ"א יושב כאן ומתרעם?". אדמו"ר הזקן קם ואמר את שעשה והמגיד נתן לו להשתמש בכוסו הפרטית{{הערה|לפי המסופר [https://www.chabadindia770.com/image/users/129567/ftp/my_files/haggada%20hebrew.pdf?id=26981600 כאן בעמוד הראשון].}}, או לפי גירסא אחרת הורה לו להחליף את כוסו בכוסה של הרבנית שישבה בחדר השני.
מסופר שפעם לא היה לאדמו"ר הזקן בערב פסח אלא את הכוס בה השתמש כל השנה, ולכן בלית ברירה הכשירה לליל הסדר כדעת השלחן ערוך בניגוד לדעת הרמ"א. באותה שנה ה[[מגיד ממעזריטש]] נמנע מלהתחיל את ליל הסדר באומרו: "מדוע הרמ"א יושב כאן ומתרעם?". אדמו"ר הזקן קם ואמר את שעשה והמגיד נתן לו להשתמש בכוסו הפרטית{{הערה|1=לפי המסופר [chabadindia770.com/image/users/129567/ftp/my_files/haggada%20hebrew.pdf?id=26981600 כאן בעמוד הראשון].}}, או לפי גירסא אחרת הורה לו להחליף את כוסו בכוסה של הרבנית שישבה בחדר השני.


עוד מסופר שפעם בערב יום כיפור קיבץ אדמו"ר הזקן עשרה אנשים ואמר להם שרוצה לבקש בפניהם מחילה מהרמ"א על שפגע בכבודו בכך שמתנגד לדעתו המחמירה בדיני תשעה באב ומקלה בדיני סרכות הראה ואמר שהיה מוטב לו להחמיר בסרכות ולהקל בתשעה באב. לאחר שביקש אדמו"ר הזקן מחילה הוסיף שאף על פי כן אינו חוזר בו מדעתו{{הערה|[[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] ברחבי תבל ע' 407}}.
עוד מסופר שפעם בערב יום כיפור קיבץ אדמו"ר הזקן עשרה אנשים ואמר להם שרוצה לבקש בפניהם מחילה מהרמ"א על שפגע בכבודו בכך שמתנגד לדעתו המחמירה בדיני תשעה באב ומקלה בדיני סרכות הראה ואמר שהיה מוטב לו להחמיר בסרכות ולהקל בתשעה באב. לאחר שביקש אדמו"ר הזקן מחילה הוסיף שאף על פי כן אינו חוזר בו מדעתו{{הערה|[[אוצר החסידים (ספר)|אוצר החסידים]] ברחבי תבל ע' 407}}.

תפריט ניווט