31,671
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{תניא}} | {{תניא}} | ||
'''פרק כ"ו''' של [[אגרת הקודש]] מבאר | '''פרק כ"ו''' של [[אגרת הקודש]] מבאר את היחס הפנימי לדיני איסור והיתר וטומאה וטהרה בזמן הגלות - שביכולת האדם להעלות ולברר את דברי התורה על ידי שעובד את ה' מתוך [[אתכפייא]], ולעתיד לבוא - שאז הלימוד יהיה רק כדי להמשיך אורות נעלים, על פי דיוק ודיון בדברי [[ספר הזוהר]]. | ||
==מבוא לפרק== | ==מבוא לפרק== | ||
בהמשך לירידת | בהמשך לירידת ו[[התלבשות]] ה[[שכינה]] ב[[קליפות]] (שב[[אגרת הקודש - פרק כ"ה|אגרת הקודמת]]) מוסיפה אגרת זו, שיחד עם השכינה '''ירדה גם ה[[תורה]] לקליפות''', והן מעלימות ומסתירות על התורה. בהמשך הפרק מוסבר תוכן העניין בעבודת האדם: [[אתכפיא|לכוף את יצרו]] ו[[יגיעה בתורה|להתייגע בתורה]], ולהסיר העלם זה. | ||
האגרת נחלקת לארבעה חלקים: | |||
*'''פרק ראשון:''' מביא ציטוט מדברי ה[[זוהר הקדוש]], המכנה את לימוד [[פנימיות התורה|תורת הסוד]] '''עץ חיים''' ולימוד דינים וענייני איסור והיתר '''עץ הדעת טוב ורע'''. | |||
*'''פרק שני:''' מקשה כמה קושיות עצומות על דברי הזהר האמורים. | |||
*'''פרק שלישי:''' מסביר שקושיות אלו באות רק מלימוד שטחי של "חסירי{{הערה|מה שנדפס בגוף התניא "'''חסידי'' מדע" בדל"ת הוא טעות הדפוס, וצריך להיות '''חסירי''' ברי"ש.}} מדע", ומתרץ תירוץ פשוט לכל השאלות. נקודת הביאור: עץ הדעת טוב ורע הוא '''גוף''' הדברים הגשמיים (שיונקים חיותם מהקליפות), '''ולא ההלכות''' (והברייתות והמשניות) העוסקות '''ביחס''' לדברים אלו על פי התורה (מתי הם מותרים ומתי אסורים וכו'). | |||
*'''פרק רביעי:''' מסביר, שמצד ירידת ה[[משנה]]{{הערה|משורשה ב[[מלכות דאצילות]] להתלבש ב[[עולם היצירה]].}} נבלעו בקליפות חלק מהלכות התורה. לעיתים "נעלמה" ההלכה עצמה, ולעיתים ההלכה עצמה ידועה וגלויה, אך הטעם שלה נעלם. לאחר מכן מוסיף, שרק הנבראים התחתונים{{הערה|משום שמחלישים את הקליפה על ידי [[אתכפיא|עבודתם להתגבר על התאוות]].}} יכולים לברר ולהוציא את ההלכות מהעלם הקליפות - דבר שאין באפשרותם של הנבראים העליונים. ומסיים, ש[[לעתיד לבוא]]{{הערה|שאז לא יהיה עוד צורך ב[[עבודת הבירורים]], ולימוד הלכות יהיה רק בשביל לדעת את המעשה אשר יעשון.}} יהיה כל עיקר עסק התורה רק ליחד [[ייחודים]] עליונים יותר, להמשיך אורות עליונים יותר, ולקיים המצות בכוונות עליונות. | |||
==גוף הפרק== | ==גוף הפרק== | ||
שורה 21: | שורה 15: | ||
==סיכום הפרק== | ==סיכום הפרק== | ||
מצד ירידת השכינה (מלכות דאצילות) להתלבש בעולמות, ירדה גם התורה והתלבשה בקליפה. עקב כך נעלמו בקליפה הלכות רבות. רק עבודת האדם (ביגיעתו בשני הקוים: שבירת התאוות ולימוד התורה) יכולה לברר את ניצוצות הקדושה מהקליפה. | מצד ירידת השכינה ([[מלכות דאצילות]]) להתלבש בעולמות, ירדה גם התורה והתלבשה בקליפה. עקב כך נעלמו בקליפה הלכות רבות. רק עבודת האדם (ביגיעתו בשני הקוים: שבירת התאוות ולימוד התורה) יכולה לברר את ניצוצות הקדושה מהקליפה. | ||
כשתגמר העבודה להוציא מהקליפות את | כשתגמר העבודה להוציא מהקליפות את ה[[ניצוצות]] שנבלעו בהם - תבוא ה[[גאולה]]. כשתבוא הגאולה יהיה כל עיקר עסק התורה רק בפנימיות המצוות וטעמיהם הנסתרים. | ||
עריכות