27,062
עריכות
(Cat-a-lot: העביר מקטגוריה:ערכים בחסידות לקטגוריה:חסידות) |
מ (החלפת טקסט – "אל אף" ב־"על אף") תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד |
||
(6 גרסאות ביניים של 3 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 2: | שורה 2: | ||
==מיעוט הלבנה== | ==מיעוט הלבנה== | ||
בבריאת העולם כתוב{{הערה| בראשית א, טז}} "ויעש אלוקים את שני המאורות את המאור הגדול ואת המאור הקטן", בפסוק זה לכאורה יש אי הבנה, בתחילתה כתוב "שני המאורות בהשוואה" ולאחר מכן מחלק, הגדול והקטן. בגמרא{{הערה|חולין ס, ריש ע"ב.}} מובא | בבריאת העולם כתוב{{הערה|בראשית א, טז}} "ויעש אלוקים את שני המאורות את המאור הגדול ואת המאור הקטן", בפסוק זה לכאורה יש אי הבנה, בתחילתה כתוב "שני המאורות בהשוואה" ולאחר מכן מחלק, הגדול והקטן. בגמרא{{הערה|חולין ס, ריש ע"ב.}} מובא דיאלוג מענין שהתקיים בין הירח להקב"ה, בתחילה נבראו הריח והשמש שווים, שאלה הירח את [[הקב"ה]] "אפשר לשני מלכים שישתמשו בכתר אחד?" היינו מה הצורך בשני מאורות שווים? ענה הקב"ה: "לכי ומעטי עצמך!". ענתה הירח: "רבש"ע הואיל ואמרתי לפניך דבר הגון אמעיט את עצמי?" ואכן פייס אותה [[הקב"ה]] בכמה דברים (וגם עליהם ענתה תשובה ולא הסתפקה בכך), א. "לכי ומשולי ביום ובלילה!" ענתה הירח "שרגא בטיהרא מאי מהני" [נר ביום מה מועיל]. ב."זיל לימנו בך ישראל ימים ושנים" [בך ימנו עם ישראל את הימים והשנים]] ענתה הירח: "יומא נמי אי אפשר דלא מנו בי' תקופותא" [גם ביום משתמשים לחשב את התקופות]. ג."זיל ליקרו צדיקי בשמיך - יעקב הקטן שמואל הקטן" [יקראו לצדיקים על שמך]. ראה [[הקב"ה]] שהיא לא מתפייסת, ואמר: "הביאו עלי כפרה שמיעטתי את הלבנה". | ||
===בחסידות=== | ===בחסידות=== | ||
בחסידות מובאת השאלה, למה מלכתחילה לא ברא [[הקב"ה]] את אור הלבנה מועטת, ולאידך גיסא, אם [[הקב"ה]] ברא את הירח כך דווקא, למה הירח מערערת על כך. | בחסידות מובאת השאלה, למה מלכתחילה לא ברא [[הקב"ה]] את אור הלבנה מועטת, ולאידך גיסא, אם [[הקב"ה]] ברא את הירח כך דווקא, למה הירח מערערת על כך. | ||
ומוסבר שהשמש והירח נמשלים לשני החלקים שבתורה [[תורה שבכתב]] - השמש, ו[[תורה שבעל פה]] הירח. מצד [[הקב"ה]] שניהם שווים, ולכן ברא את העולם באופן ששניהם אכן שווים, אך מצד האדם הלומד את התורה, יש הבדל, כי ה[[תורה שבעל פה]] היא רק "מקבלת" מהתורה שבכתב, ולכן טענת הירח | ומוסבר שהשמש והירח נמשלים לשני החלקים שבתורה [[תורה שבכתב]] - השמש, ו[[תורה שבעל פה]] הירח. מצד [[הקב"ה]] שניהם שווים, ולכן ברא את העולם באופן ששניהם אכן שווים, אך מצד האדם הלומד את התורה, יש הבדל, כי ה[[תורה שבעל פה]] היא רק "מקבלת" מהתורה שבכתב, ולכן טענת הירח הייתה צודקת, שמצד העולם, צריך להבדיל ביניהם, אך התכלית היא שבגאולה יתגלה גם מצד העולם שה[[תורה שבעל פה]] והתורה שבכתב באמת שווים ממש{{הערה|[[לקוטי שיחות]] חלק ל, עמ' 8}}. | ||
==מיעוט בימי החודש== | |||
בחצי הראשון של החודש אור הירח גדל מיום ליום, ובחצי השני הוא מתמעט. ממבט שטחי, נראה שהאור המתמעט בסוף החודש מורה על העדר הגילוי, ופחות טוב מהגילוי בתחילת החודש. | |||
אך לפי זה ישנם מספר תמיהות: | |||
*מדוע ישנם כמה [[חגים]] שחלים בסוף החודש? ובמיוחד החגים הקשורים ל[[פנימיות התורה]] ([[חנוכה]], [[י"ט כסלו]])? | |||
*את ימי החודש אנחנו מונים ומוסיפים במספר, לפי איך שאור הירח מתרבה. אם כן בחצי השני של החודש, המספר היה צריך לרדת (ט"ו, י"ד, י"ג...)? | |||
*ידוע הכלל שמעלין בקודש ואין מורידין. ואם כן, איך ניתן למעט באור הלבנה שמורה על בני ישראל? | |||
הרבי מבאר{{הערה|[[דבר מלכות וישלח]]}}, שמיעוט הלבנה אינו מורה על חיסרון, אלא להיפך, על מעלה גדולה עוד יותר מהגילוי שבחצי הראשון של החודש. כי זה שהאור נעלם בסוף החודש, זה בגלל שהוא מתקרב יותר ל'''גוף''' ה[[שמש]] ולכן הוא פחות מקבל את ה'''גילויים''' של השמש. | |||
בסגנון של תורת החסידות: כשהירח מקבל את האור מהשמש, הוא בדרגא של [[מקבל]] -שמקבל את הגילויים מהשמש, אך אינו מתאחד עם עצם השמש; אך כשהאור נעלם, הירח יוצא ממצב של מקבל הגילויים ומתאחד עם העצם של השמש. | |||
==כמשל לספירת המלכות== | ==כמשל לספירת המלכות== | ||
בחסידות מובא אינסוף פעמים, | בחסידות מובא אינסוף פעמים, דוגמה מאור הלבנה, שעל אף שכל האור שלה הוא לא מעצמה-(לית ליה מגרמיה - אין לה מעצמה) אלא ממה שקיבלה מהשמש, ובכל זאת היא מאירה את העולם עם אותו אור, כך גם ספירת המלכות, אשר היא הספירה האחרונה מה[[עשר ספירות]], שמצד עצמה אין בה שום דבר עצמי, אלא כל ענינה שהיא מקבלת מהשש ספירות שמעליה שנמשלים ל[[שמש]], ואף על פי כן רק בכוחה להחיות ולהוות את העולמות עם אותו אור שהיא מקבלת מהספירות שמעליה, שזה כל ענין ספירת המלכות להחיות את העולם כל הזמן מהאור האלוקי שבה. | ||
=="והיה אור הלבנה כאור החמה"== | =="והיה אור הלבנה כאור החמה"== | ||
שורה 23: | שורה 37: | ||
[[קטגוריה:טבע הבריאה]] | [[קטגוריה:טבע הבריאה]] | ||
[[קטגוריה:אורות וכלים]] | [[קטגוריה:אורות וכלים]] | ||
[[קטגוריה: | [[קטגוריה:תורת החסידות]] | ||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} |