עבודת הבירורים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 464 בתים ,  17 בינואר 2017
מ
שורה 25: שורה 25:


==שני שלבים בבירור==
==שני שלבים בבירור==
ישנם שני שלבים בבירור: השלב הראשון הוא בירור בדרך מלמטה למעלה - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא בירור בדרך מלמעלה למטה - התכללותו של התחתון באלוקות - הנקרא "בירור דמ"ה"{{הערה|ראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן. ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}.
ישנם שני שלבים בבירור: בירור בדרך מלמטה למעלה, בירור התחתון; ובירור בדרך מלמעלה למטה, התכללותו של התחתון באלוקות.
 
השלב הראשון הוא בירור - ביטול היש - הנקרא "בירור דב"ן", ואחריו השלב השני הוא - הנקרא "בירור דמ"ה"{{הערה|}}.
 
השלב הראשון ענינו הוא [[העלאת מיין נוקבין]], מלמטה למעלה: בירור [[ניצוצות הקדושה]] מה[[ישות]] שנגרמת על ידי הנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת המלכות]] שבה מלובש [[שם ב"ן]], שהיא הפועלת בהם [[ביטול היש]] לאין.
 
אמנם, בירור זה התחתון אינו שלימות ההעלאה, ולכן ישנו שלב נוסף בבירור - [[המשכת מיין דוכרין]], מלמעלה למטה: המשכת אור עליון ההופך את הניצוצות שנתבררו וכולל אותם באלוקות ממש. בירור זה נעשה על ידי [[ספירת החכמה]] שבה מלובש [[שם מ"ה]], שבכוחה לגלות בנבראים את ההתאחדות המוחלטת לאלוקות.
 
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון, הוא החילוק בין עבודת ה[[שבטים]] לעבודת [[יוסף הצדיק]]. ולמרות שעבודתו של יוסף הצדיק שייכת בעיקרה לבירור העליון, בכל זאת בהיות יוסף הצדיק מלובש בגוף, היה עליו לתקן גם את הבירור התחתון, הראשון{{הערה|תורה אור וישב, כח, ב. וראה [[ספר המאמרים מלוקט]] חלק ד' מאמר ד"ה ויגש אליו תשל"ו, ושם נסמן.
{{ש}}ולהעיר משני השלבים בבירור העולם - שהתחתון מקבל מהעליון ה[[משפיע]] עליו, או שהוא נעשה כמו העליון - ב[[דבר מלכות]] ש"פ וישלח וש"פ וישב תשנ"ב.}}.
 
===מעלת בירור התחתון דוקא===


זאת מכיון שתפקידנו לעשות לקב"ה [[דירה בתחתונים]], באופן שגם התחתון יתאחד ויזדהה עם הגילוי האלקי זאת הכוונה '''בירור התחתון'''.
===דוגמאות===
לדוגמה: בני ישראל יצאו ממצרים בכח ה[[אמונה]]. האמונה מגיעה מהצד העליון שבאדם, [[נפש אלוקית|נפשו האלקית]]. אך לפני שנכנסו לארץ שלח משה [[מרגלים]] שיראום את פרי הארץ, בכדי שיראו בעיניהם הגשמיות את טובת הארץ, וכך גם שכלם הגשמי והתחתון יקבל את דבר ה' "ארץ זבת [[חלב]] ודבש".
לדוגמה: בני ישראל יצאו ממצרים בכח ה[[אמונה]]. האמונה מגיעה מהצד העליון שבאדם, [[נפש אלוקית|נפשו האלקית]]. אך לפני שנכנסו לארץ שלח משה [[מרגלים]] שיראום את פרי הארץ, בכדי שיראו בעיניהם הגשמיות את טובת הארץ, וכך גם שכלם הגשמי והתחתון יקבל את דבר ה' "ארץ זבת [[חלב]] ודבש".


דוגמה נוספת: בעת היציאה ממצרים, נעשה נס מיוחד שהמצרים השאילו לישראל מרצונם הטוב כלי [[כסף (מתכת)|כסף]] וכלי זהב. למרות שאם ישראל היו מבקשים זאת מהם, המצרים לא היו מסוגלים לסרב. אך היה ענין מיוחד בכך שהמצרים מרצונם יתנו את הכלים, בכדי לפעול את בירור התחתון.
דוגמה נוספת: בעת היציאה ממצרים, נעשה נס מיוחד שהמצרים השאילו לישראל מרצונם הטוב כלי [[כסף (מתכת)|כסף]] וכלי זהב. למרות שאם ישראל היו מבקשים זאת מהם, המצרים לא היו מסוגלים לסרב. אך היה ענין מיוחד בכך שהמצרים מרצונם יתנו את הכלים, בכדי לפעול את בירור התחתון.
===החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון===
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון מוסבר בדבריו של [[אדמו"ר הזקן]], כשני שלבים ב[[העלאת ניצוצות הקדושה]]: השלב הראשון נקרא העלאת [[מין נוקבין]], וענינו בירור [[ניצוצות קדושה]] שנפלו משם [[ב"ן]], שענינם הוא ה[[ישות]] שגורם לנבראים שמלובשים בהם ניצוצות קדושה, להיות במצב של [[שבירת הכלים|שבירה]], שהרי כל ישות היא פירוד מאלקות, והיא הגורמת להם להתרחק מאלקות, ונמצא כי תיקונם הוא על ידי גילוי הביטול שבהם, ביטול היש לאין.
למרות זאת בירור זה התחתון אינו שלימות ההעלאה, אלא נצרכת שלב נוסף בבירור שהוא המשכת [[מין דוכרין]], שהוא המשכת [[שם מ"ה]] שהוא ההופך את הבירורים לאלקות ממש, שבירור זה הוא כח [[ספירת החכמה]] שבכוחה לכלול בתוכה את התחתונים ולכוללם באלקות.
החילוק בין בירור התחתון לבירור העליון, הוא החילוק בין עבודת ה[[שבטים]] לעבודת [[יוסף הצדיק]]. ולמרות שעבודתו של יוסף הצדיק שייכת בעיקרה לבירור העליון, בכל זאת בהיות יוסף הצדיק מלובש בגוף, היה עליו לתקן גם את הבירור התחתון, הראשון{{הערה|תורה אור וישב, כח, ב}}.


== לעתיד לבוא ==
== לעתיד לבוא ==

תפריט ניווט