מעלי קבצים, highauser
5,403
עריכות
שורה 5: | שורה 5: | ||
==דינם ומנהגם== | ==דינם ומנהגם== | ||
==עניינם: להאיר את החושך== | ==עניינם: להאיר את החושך== | ||
עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{ | עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"{{מקור|פרי עץ חיים...}} שתפקידם "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לעומקים ודרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם. | ||
עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת | עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת התורה, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך המנגדת לגילוי האור האלוקי.{{הערה|להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד}} התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ה[[היכל]], אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ה[[היכל]] מורה על [[פגם]] באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר{{הערה|1=ראה [http://www.mechon-mamre.org/b/h/h61.htm מסכת כלים פרק א משנה ט].}}. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"{{הערה|ספר שמות ל, כה.}}) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו. | ||
נצחון היוונים נעשה בכח המסירות נפש של בני חשמונאי שהמשיך אור נעלה ביותר - [[אור אין סוף]] שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים. | |||
וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים. | וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים. | ||
;דרגת ההמשכה | ;דרגת ההמשכה | ||
דרגת ההמשכה כפי שהוא ב[[שם הוי"ה]] הוא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]], שלכן אומר האריז"ל{{ | דרגת ההמשכה כפי שהוא ב[[שם הוי"ה]] הוא המשכה משם [[הוי"ה]] כפי שהוא במילוי האות [[יו"ד]] (שם[[ ע"ב]]), שלכן אומר האריז"ל{{מקור|פרי עץ חיים}} שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם [[ע"ב]] [[ס"ג]] [[מ"ה]] בשם [[ב"ן]], (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות [[אל"ף]] שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).{{הערה|שם=דרמ"צ|דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.}} | ||
בהמשכת האור כפי שהוא בעניין ה[[ספירות]] כמה עניינים: | בהמשכת האור כפי שהוא בעניין ה[[ספירות]] כמה עניינים: | ||
:עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של [[ספירת החכמה]] שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות [[ספירת הוד]] ב[[ספירת המלכות]] שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא [[חכמה סתימאה]] שב[[כתר]]. | |||
אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות. | :אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי{{הערה|דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".}}, פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מ[[עתיק יומין]] המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת [[ואמת]] שב[[אריך אנפין]]. | ||
:אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - [[ז"א דאצילות]] על כל פנים בדרך [[מעביר]], ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מ[[חב"ד]] עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות. | |||
המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו מבטאת את עליית המדות המרומזים ב[[אבות|אבותינו]] שהם נגד הספירות [[חג"ת]] שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי [[ש"ע נהורין]] המתגלים מעתיק יומין.{{הערה|שם=דרמ"צ}} | המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה ([[מים]] הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו מבטאת את עליית המדות המרומזים ב[[אבות|אבותינו]] שהם נגד הספירות [[חג"ת]] שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי [[ש"ע נהורין]] המתגלים מעתיק יומין.{{הערה|שם=דרמ"צ}} | ||
שורה 27: | שורה 28: | ||
===הארת החושך של חכמה דקליפה=== | ===הארת החושך של חכמה דקליפה=== | ||
דרגת החושך של היוונים היא חכמה דקליפה. עניינם היה הפצת חכמה היוונית וביטול חכמה האלוקית, הניגוד בין חכמות אלו הוא מוחלט, בעוד חכמת היוונים נשענת על שכלם והבנתם, החכמה האלוקית נשענת ויסודה על הקבלה איש מאיש עד משה רבינו שקיבל בגילוי אלוקי מאת ה, ויסוד החכמה היא האמונה וההכרה שלא תתכן שום השגה ותפיסה באלוקים.{{הערה|שם=דרמ"צ}} | דרגת החושך של היוונים היא חכמה דקליפה. עניינם היה הפצת חכמה היוונית וביטול חכמה האלוקית, הניגוד בין חכמות אלו הוא מוחלט, בעוד חכמת היוונים נשענת על שכלם והבנתם, החכמה האלוקית נשענת ויסודה על הקבלה איש מאיש עד משה רבינו שקיבל בגילוי אלוקי מאת ה, ויסוד החכמה היא האמונה וההכרה שלא תתכן שום השגה ותפיסה באלוקים.{{הערה|שם=דרמ"צ}} | ||
באופן עמוק יותר היוונים לא התנגדו לחכמת התורה, כי אם לקדושתה. עיקר מלחמתם הייתה נגד רוממות שמרוממים את התורה ויסודה שהיא האמונה שמעל השכל. נצחונם נעשה דווקא על ידי גילויים שמעל השכל, [[מסירות נפש|מסירות נפשם]] של [[בני חשמונאי]], מציאת פך השמן הרומז על פנימיות התורה ומקור החכמה, פך שמן זה עצמו היה חתום בחותמו של כהן גדול הרומז על גילוי אלוקי נעלה שמעל החכמה, ודלק במספר ימים המבטא את הגילוי שמעל טבע העולם המוגדר בגדר שבע - שמונה ימים. | |||
===ביטול החמימות דלע"ז=== | ===ביטול החמימות דלע"ז=== |