משתמש:הנחה/נרות חנוכה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

עניינם: להאיר את החושך[עריכה]

עניינם של נרות חנוכה הם המשכה מ"אורות דיחודים עליונים"[דרוש מקור: פרי עץ חיים...] שתפקידם "להאיר את החושך" שיצרו היוונים. ייחודו של המשכת האור האלוקי בחנוכה נובע ממטרתו להאיר את חושך היוונים, החושך אותה הפיצו היוונים הגיע לעומקים ודרגות עמוקות שהצריכו בשל כך גילויים אלוקיים נעלים ביותר בכדי לבטלם. עיקר מלחמתם של היוונים היתה מלחמה רוחנית במעשיהם רצו לפגום בקדושת התורה, ולכן מלכות יוון נחשבת לקליפה שעניינה חושך המנגדת לגילוי האור האלוקי.[1] התגברות החושך הייתה עד כדי כך, שלא רק שטמאו את ההיכל, אלא טמאו גם את כל השמנים שבהיכל. טומאת ההיכל מורה על פגם באחת מדרגות הקדושה הנעלות ביותר[2]. מלבד זאת, פגמו וטמאו גם את השמן הקודש ("שמן משחת קודש"[3]) המסמל על הדרגה האלוקית המובדלת וקדושה מכל הדרגות (בדוגמת השמן שצף על גבי כל המשקין ואינו מתערב עמהם) וגם בדרגה זו פגמו.

נצחון היוונים נעשה בכח המסירות נפש של בני חשמונאי שהמשיך אור נעלה ביותר - אור אין סוף שלמעלה מהשתלשלות, שמצד רוממות האור גם חושך לא יחשיך כלפיו ולכן בכוחו להתגבר על היוונים. וכהמשך לכך תיקנו את מצוות נרות חנוכה שעניינה המשכת אור נעלה שבאמצעותה יאירו ויתגברו על חושך היוונים, בזה נעלה יותר המשכת האור בחנוכה מבשאר החגים בהם נעשו בעיקר ניסים בגשמיות העולם בעוד עיקר הנס בחנוכה היא בניצוח רוחני על קדושת התורה שמקור הגילוי נעלה יותר.

דרגת ההמשכה

דרגת ההמשכה כפי שהוא בשם הוי"ה הוא המשכה משם הוי"ה כפי שהוא במילוי האות יו"ד (שםע"ב), שלכן אומר האריז"ל[דרוש מקור: פרי עץ חיים] שבעת הברכה להדליק נר חנוכה יש לכוון על המשכת שם ע"ב ס"ג מ"ה בשם ב"ן, (מילוי השם באות יו"ד מבטא את דרגתו הגבוהה של הגילוי האלוקי הנמשך בשם זה, בניגוד להמשכה הרגילה שנמשך משם מ"ה שהוא במילוי האות אל"ף שלמרות שגם הוא מורכב משני יו"דין אבל סוף סוף מבטא צמצום ביחס ליו"ד הגלוי).[4]

בהמשכת האור כפי שהוא בעניין הספירות כמה עניינים:

עיקר ההמשכה הוא המשכת פנימיות האור של ספירת החכמה שיתגלה בחכמה וממנו באמצעות ספירת הוד בספירת המלכות שהוא מקור חיות העולם והקליפות, ובדרך ממילא יתבטלו הקליפות המחשיכים על חיצוניות החכמה. בדרגות גבוהות יותר המשכת פנימיות החכמה עניינה שנמשך מקור החכמה הוא חכמה סתימאה שבכתר.
אלא שגילוי זה מחכמה סתימאה אינו יכול להמשך ולהתגלות ללולא יהיה איזה הארה שתכריח ותפעל בחכמה סתימאה את עניין הגילוי[5], פעולה זו נעשית על ידי גילוי נעלה יותר מעתיק יומין המתגלה בחכמה סתימאה דרך הארת פנים מדרגת ואמת שבאריך אנפין.
אולם ההמשכה ממקור החכמה עד מלכות עוברת באמצעות המדות - ז"א דאצילות על כל פנים בדרך מעביר, ולכן בשביל המשכה זו מרוממות המדות לקבל את הגילוי למעלה מדרגתם ולמעלה אפי יותר מחב"ד עד דרגת הכתר ומקבלים משם את השפעת החכמה, ושוב ממשיכים אותה במלכות.

המשכות אלו מתבטאים במצווה: השמן עניינו מקור החכמה (מים הם חכמה (בניגוד ליין שהוא בינה), ושמן שצף על גבי מים הוא מקור החכמה), אולם השמן מצד עצמו הוא חשוך ואינו מאיר, מצוות הדלקת הנר עניינה הפעולה בחכמה סתימאה להאיר, והוא על ידי המשכת עתיק במקור החכמה. וברכת שעשה ניסים לאבותינו מבטאת את עליית המדות המרומזים באבותינו שהם נגד הספירות חג"ת שנעשה להם נס ועליה עד לדרגת "שעשה" שעניינה הגילוי ש"ע נהורין המתגלים מעתיק יומין.[4]

אופן המשכת האור הוא באופן מקיף לפי שההמשכה ממקום נעלה ביותר לכן נמשכת רק דרך ספירת ההוד ולכן לנבראים המקבלים אין בה השגה (ואינו אוסר את היום במלאכה כי אם בשעה שהנרות דולקים), ורק הודאה וביטול.[4] ומטרת ההמשכה הוא ביטול החיצונים וזה נעשה ביותר על ידי המקיפים דווקא.[6]

ביטול קליפת יוון
  • ביטול חכמה דקליפה: - דרגת החושך של היוונים היא חכמה דקליפה. עניינם היה הפצת חכמה היוונית וביטול חכמה האלוקית, הניגוד בין חכמות אלו הוא מוחלט, בעוד חכמת היוונים נשענת על שכלם והבנתם, החכמה האלוקית נשענת ויסודה על הקבלה איש מאיש עד משה רבינו שקיבל בגילוי אלוקי מאת ה, ויסוד החכמה היא האמונה וההכרה שלא תתכן שום השגה ותפיסה באלוקים.[4]
באופן עמוק יותר היוונים לא התנגדו לחכמת התורה, כי אם לקדושתה. עיקר מלחמתם הייתה נגד רוממות שמרוממים את התורה ויסודה שהיא האמונה שמעל השכל. נצחונם נעשה דווקא על ידי גילויים שמעל השכל, מסירות נפשם של בני חשמונאי, מציאת פך השמן הרומז על פנימיות התורה ומקור החכמה, פך שמן זה עצמו היה חתום בחותמו של כהן גדול הרומז על גילוי אלוקי נעלה שמעל החכמה, ודלק במספר ימים המבטא את הגילוי שמעל טבע העולם המוגדר בגדר שבע - שמונה ימים.
  • ביטול החמימות דלע"ז -

הארת חושך הקליפות[עריכה]

להאיר את החושך שני פרטים שהחושך לא יחשיך ויתירה מכך שגם החושך עצמו יאיר. המשכה אלוקית המגלה שגם הניצוצות שנחשכו לגמרי גם מתעוררים ועד שמציאות הגשמי עצמו מתעורר (נר חנוכה כו)

הארת החושך בגדרי ודיני המצווה[עריכה]

  1. .הדלקה בחוץ ולשיטת התוס' וכו' ברה"ר דווקא,
  2. דווקא משחשכה (ושני ביאורים: הרגיל; להאיר חשכת הליל, ועוד ביאור; שמשקיעה החמה דלע"ז (ראה אוה"ת חנוכה ה תתקמב, תרח"ץ תשי"ד תשל"ח ועוד)),
  3. משמאל,
  4. מוסיף והולך (ראה אגר"ק כ"ז א'תתקנז ותורת מנחם ז דלקמן),
  5. נתקן בזמן הגלות [7],
  6. כליא רגלא דתרמדואי,
  7. שייכות שמונת הימים לחג הסוכות - פעולה באומות העולם, שמונה ולא שבעה כנרות המקדש.


ראו גם[עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכה]

הערות שוליים

  1. להעיר מדרשת חז"ל: "וחושך זה גלות יון שהחשיכה עיניהם של ישראל בגזרותיה" - בראשית רבה פרשה ב, ד. ועוד
  2. ראה מסכת כלים פרק א משנה ט.
  3. ספר שמות ל, כה.
  4. 4.0 4.1 4.2 4.3 דרך מצוותיך מצוות נר חנוכה.
  5. דרך מצוותיך שם: "כי גם כדי שיהיה אור החכמה סתימאה נמשך למטה צריך לזה המשכת כח מא"ס ב"ה, מאחר שהיא בעצם בבחי' העלם עד שנקרא: שכל הנעלם מכל רעיון".
  6. תורה אור לד, א ואילך.
  7. תורת מנחם חלק ז עמוד 227