39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – "אהבה " ב־"אהבה ") |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
ה'''בטחון''' בהשם הוא אחד מיסודות ה[[יהדות]]. מידת הביטחון - נכללת במצות ה[[אמונה]] של כל יהודי ויהודי באלוקיו, דהיינו נוסף על האמונה החזקה במציאות [[הקדוש ברוך הוא]] ובאחדותו ויחידותו, נדרש גם ל"בטוח" בו שהוא ה-כל יכול. | |||
רמת הביטחון הנדרשת מיהודי היא מוחלטת, להאמין ולסמוך על ה' שכל מה שקורה בשליטתו, וגם ברגעי משבר ו[[ניסיון]] בוטחים בה' שיעשה טוב, וידאג לכל מחסורו. כותב [[רבינו הזקן]] ב[[תניא]] [[אגרת הקודש]]{{הערה|סימן י"א}} אשר כל מי שדואג מעניני העולם הזה - הינו כופר בעצם בקב"ה, והוא כרשעים אשר דואגים אך ורק לטובת עצמם. | |||
רמת הביטחון הנדרשת מיהודי היא מוחלטת, להאמין ולסמוך על ה' שכל מה שקורה בשליטתו, וגם ברגעי משבר ו[[ניסיון]] בוטחים בה' שיעשה טוב, וידאג לכל מחסורו. | |||
ב[[חסידות]] מבואר שמעצם הביטחון שיהיה טוב, זה מה שגורם שבפועל המצב ישתנה לטובה. בחסידות המשפט "[[תחשוב טוב יהיה טוב]]" מבטא את כל ענין הביטחון ב[[הקדוש ברוך הוא]], שמכיוון שהוא הרי "טבע הטוב להיטיב" דהיינו האלוקים מצידו הוא רק טוב (אמנם לפעמים זה לא נראה בגילוי) ולכן כאשר נאמין בכך אכן כך יהיה גם בגילוי טוב מושלם. | ב[[חסידות]] מבואר שמעצם הביטחון שיהיה טוב, זה מה שגורם שבפועל המצב ישתנה לטובה. בחסידות המשפט "[[תחשוב טוב יהיה טוב]]" מבטא את כל ענין הביטחון ב[[הקדוש ברוך הוא]], שמכיוון שהוא הרי "טבע הטוב להיטיב" דהיינו האלוקים מצידו הוא רק טוב (אמנם לפעמים זה לא נראה בגילוי) ולכן כאשר נאמין בכך אכן כך יהיה גם בגילוי טוב מושלם. | ||
==דרגות בביטחון== | ==דרגות בביטחון== | ||
[[הרבי]] מפרט כמה דרגות בביטחון, כלומר, רמת הביטחון תלויה בדרגה שממנו מגיעה ביטחון זו{{הערה| מאמר דיבור המתחיל מי מנה עפר יעקב שנאמר ב[[שבת]] פרשת חוקת-בלק ([[י"ב תמוז]]) [[תשי"ב]].}}: | [[הרבי]] מפרט כמה דרגות בביטחון, כלומר, רמת הביטחון תלויה בדרגה שממנו מגיעה ביטחון זו{{הערה| מאמר דיבור המתחיל מי מנה עפר יעקב שנאמר ב[[שבת]] פרשת חוקת-בלק ([[י"ב תמוז]]) [[תשי"ב]].}}: | ||
שורה 24: | שורה 15: | ||
* למעלה מזה היא מידת הביטחון המגיעה מה[[אהבה]] שמקורה ב[[מוחין]], [[אהבה]] זו היא בדרגה שלמעלה מדינים ומנגדים ולכן אין לו חשש וספק שה[[חסד]] יתבטל, והביטחון הינו מוחלט. | * למעלה מזה היא מידת הביטחון המגיעה מה[[אהבה]] שמקורה ב[[מוחין]], [[אהבה]] זו היא בדרגה שלמעלה מדינים ומנגדים ולכן אין לו חשש וספק שה[[חסד]] יתבטל, והביטחון הינו מוחלט. | ||
החסרון בדרגה הראשונה היא שלמרות הביטחון המוחלט במציאות החסדים, אינו בוטח שאכן בפועל זה יומשך אליו למטה. אך כאשר שורש הביטחון הוא מה[[אהבה]] שבדרגת ה[[כתר]], וכמשל מובא על כך משני אוהבים שכרתו ביניהם ברית שלום, שהיא הרי למעלה מהשכל, ודוקא בה אין שינויים. וכן הוא גם באהבתו של ה[[יהודי]] המגיעה מהעצמיות שלו שהרי הבטיח [[הקב"ה]] "אהבתי אתכם אמר ה'" והוא בטוח שה' יעשה וישפיע אך ורק לטובתו. | |||
{{הערות שוליים}} | {{הערות שוליים}} | ||
[[קטגוריה:אמונה וביטחון]] | [[קטגוריה:אמונה וביטחון]] | ||
[[קטגוריה:ערכים חסרים]] | [[קטגוריה:ערכים חסרים]] |
עריכות