39,916
עריכות
מ (החלפת טקסט – " מלאך " ב־" מלאך ") |
מ (החלפת טקסט – "שאול " ב־"שאול ") |
||
שורה 4: | שורה 4: | ||
אחת המחלוקות הידועות ביניהם היא האם [[שמואל הנביא]] היה נזיר. בעוד שרבי נהוראי מקיש בגזירה שווה את שמואל ל[[שמשון]] ששניהם היו נזירים, [[רבי יוסי]] חלוק עליו, כמובא במשנה האחרונה ב[[מסכת נזיר]]{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=17&daf=66&format=pdf דף ס"ו ע"א].}}: | אחת המחלוקות הידועות ביניהם היא האם [[שמואל הנביא]] היה נזיר. בעוד שרבי נהוראי מקיש בגזירה שווה את שמואל ל[[שמשון]] ששניהם היו נזירים, [[רבי יוסי]] חלוק עליו, כמובא במשנה האחרונה ב[[מסכת נזיר]]{{הערת שוליים|1=[http://hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=17&daf=66&format=pdf דף ס"ו ע"א].}}: | ||
{{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=נזיר היה שמואל כדברי רבי נהוראי, שנאמר ומורה לא יעלה על ראשו נאמר בשמשון ומורה, ונאמר בשמואל ומורה, מה מורה האמורה בשמשון נזיר, אף מורה האמורה בשמואל נזיר, אמר רבי יוסי והלא אין מורה אלא של בשר ודם אמר לו רבי נהוראי, והלא כבר נאמר ויאמר שמואל איך אלך ושמע שאול והרגני שכבר היה עליו מורא של בשר ודם.}} | {{ציטוט|מרכאות=כן|תוכן=נזיר היה שמואל כדברי רבי נהוראי, שנאמר ומורה לא יעלה על ראשו נאמר בשמשון ומורה, ונאמר בשמואל ומורה, מה מורה האמורה בשמשון נזיר, אף מורה האמורה בשמואל נזיר, אמר רבי יוסי והלא אין מורה אלא של בשר ודם אמר לו רבי נהוראי, והלא כבר נאמר ויאמר שמואל איך אלך ושמע [[שאול]] והרגני שכבר היה עליו מורא של בשר ודם.}} | ||
הרבי מסביר את הדברים, על פי הסבר אחר בנזירותו של שמשון הגיבור, שלפני לידת אמו בא ה[[מלאך]] לאמו ובישר לה על לידת בנה שיהיה נזיר ולא יחות מפני איש. הרבי מסתפק מהיכן חלה נזירות על שמשון, אם תאמר על ידי נבואת המלאך וכי יש בכח המלאך להחיל נזירות על שמשון, ואם תאמר מפני הבטחת אמו, וכי יש בכח לאדם להקנות ולהחיל נזירות על דבר שלא בא לעולם. ועוד שאין בכל אם להחיל ולחייב את בנה בנזירות. ואם תאמר שחלה עליו נזירות על ידי הבטחת אביו מפני שמסתמא ניחא ליה במאי דעביד ליה אביו{{הערה|[[כתובות]] ט ע"א.}} למה לא נזכר זה בפסוק שזה עיקר מה שהחל עליו נזירות, ולא נזכר בפסוק רק נבואת המלאך והבטחת אמו. | הרבי מסביר את הדברים, על פי הסבר אחר בנזירותו של שמשון הגיבור, שלפני לידת אמו בא ה[[מלאך]] לאמו ובישר לה על לידת בנה שיהיה נזיר ולא יחות מפני איש. הרבי מסתפק מהיכן חלה נזירות על שמשון, אם תאמר על ידי נבואת המלאך וכי יש בכח המלאך להחיל נזירות על שמשון, ואם תאמר מפני הבטחת אמו, וכי יש בכח לאדם להקנות ולהחיל נזירות על דבר שלא בא לעולם. ועוד שאין בכל אם להחיל ולחייב את בנה בנזירות. ואם תאמר שחלה עליו נזירות על ידי הבטחת אביו מפני שמסתמא ניחא ליה במאי דעביד ליה אביו{{הערה|[[כתובות]] ט ע"א.}} למה לא נזכר זה בפסוק שזה עיקר מה שהחל עליו נזירות, ולא נזכר בפסוק רק נבואת המלאך והבטחת אמו. |
עריכות