מחנה הנסתרים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 106 בתים ,  22 במאי 2016
מ
הגהה לשונית. נדרשת אולי גם הגהה תוכנית
אין תקציר עריכה
תגית: עריכה ממכשיר נייד
מ (הגהה לשונית. נדרשת אולי גם הגהה תוכנית)
שורה 1: שורה 1:
'''מחנה הנסתרים''' הוא כינוי לקבוצה שקדמה לתנועת החסידות שנוסדה על ידי ה[[בעל שם טוב]]. הנסתרים היו עוסקים בסתר בתורה ובעבודת ה' - תוך שימת דגש על תורת הסוד.  
'''מחנה הנסתרים''' הוא כינוי לקבוצה שקדמה לתנועת החסידות שנוסדה על ידי ה[[בעל שם טוב]]. הנסתרים היו עוסקים בסתר בתורה ובעבודת ה' - תוך שימת דגש על תורת הסוד.  


שורה 6: שורה 5:
==התייסדות==  
==התייסדות==  


שורשיו של מחנה הנסתרים נעוצים בארצות ספרד ופורטוגל בהם לימוד הקבלה היה מצוי בין תלמידי-חכמים, מה שלא היה נהוג כל כך בארצות אשכנז בעת ההיא.
שורשיו של מחנה הנסתרים נעוצים בארצות ספרד ופורטוגל בהם לימוד ה[[קבלה]] היה מצוי בין תלמידי-חכמים, מה שלא היה נהוג כל כך בארצות אשכנז בעת ההיא.


כשבאו גולי ספרד ופורטוגל לארצות אירופה האשכנזיות, הם הביאו עמם את לימוד הקבלה, והפיצו אותו במידת-האפשר. לדבר זה היו מתנגדים רבים, בעיקר בקרב לומדי התורה.
כשבאו גולי ספרד ופורטוגל לארצות אירופה האשכנזיות, הם הביאו עמם את לימוד הקבלה, והפיצו אותו במידת-האפשר. לדבר זה היו מתנגדים רבים, בעיקר בקרב לומדי התורה.
שורה 12: שורה 11:
==מייסדי מחנה הנסתרים==
==מייסדי מחנה הנסתרים==


לצדיק רבי יוסף יוזפא מגולי ספרד היה בן בשם רבי אליהו, שהיה מגדולי מקובלי דורו.
לצדיק רבי יוסף יוזפא מגולי ספרד היה בן בשם [[אליהו בעל שם|רבי אליהו]], שהיה מגדולי מקובלי דורו. בשנת ה' אלפים ש"נ התישב רבי אליהו בעיר וורמייזא. אל רבי אליהו הגיעו חולי מחלות, חשוכי בנים וכד' והוא הושיעם בתפילתו בכוונה, וכך נודע באיזור כ"הבעל שם מוורמייזא".
 
בשנת ה' אלפים [[ש"נ ]] התישב רבי אליהו בעיר וורמייזא.
 
אל רבי אליהו הגיעו חולי מחלות, חשוכי בנים וכד' והוא הושיעם בתפילתו בכוונה, וכך נודע באיזור כ"הבעל שם מוורמייזא".


כמה שנים לאחר התיישבותו בעיר זו, ייסד הבעל-שם מוורמייזא את "מחנה הצדיקים הנסתרים".
כמה שנים לאחר התיישבותו בעיר זו, ייסד הבעל-שם מוורמייזא את "מחנה הצדיקים הנסתרים".


בשנת [[ שפ"א ]] ייסד הרב אליהו את קבוצת התלמידים הנסתרים, שהפיצו את תורת רבם. הם הפיצו בעיקר את ספריו של רבי מאיר גבאי (ספר הזכרונות פרק נד', קז'). באותה שנה הצטרף לישיבה בעל התו"ס יו"ט. (ס' הזכרונות, פרק ס, ליקוטי דיבורים ח"ד עמ' 1178)
בשנת שפ"א ייסד הרב אליהו את קבוצת התלמידים הנסתרים, שהפיצו את תורת רבם. הם הפיצו בעיקר את ספריו של רבי מאיר גבאי{{הערה|[[ספר הזכרונות]] פרק נ"ד, ק"ז.}}. באותה שנה הצטרף לישיבה בעל התוספות-יום-טוב{{הערה|ספר הזכרונות פרק ס', ליקוטי דיבורים ח"ד עמ' 1178.}}.
 
ישבו לפניו ר' משה גרשון (ספר הזכרונות ח"א עמ' 178), ר' ברוך בטלן (ספר הזכרונות עמ' 83)
בשנת שפ"ד עברה הישיבה לפראג. בין התומכים גם ר' שמואל נכד ה[[מהר"ל]]  ויחד עם יהודי בשם ר' יהודה אריה, בנו לישיבה חצר עם בתים. (ליקוטי דיבורים , עמ' 1180, ספר הזכרונות פרק צו').
 
 
סיפור הנצחון של ר' אליהו בעל שם על מתנגדיו בפינסק, מובא ב[[ספר הזכרונות ]] [[לאדמו"ר]]    [[הריי"ץ]] (פרקים קלה'-קלז).


בשנת שפ"ד עברה הישיבה לפראג. בין התומכים גם ר' שמואל נכד ה[[מהר"ל]]  ויחד עם יהודי בשם ר' יהודה אריה, בנו לישיבה חצר עם בתים{{הערה|ליקוטי דיבורים עמ' 1180, ספר הזכרונות פרק צ"ו. סיפור הנצחון של ר' אליהו בעל שם על מתנגדיו בפינסק, מובא בספר הזכרונות פרקים קל"ה-קל"ז.}}.


ר'[[ יואל בעל שם]] , הממשיך השני בשולשלת חבורת הנסתרים, הגיע לישיבה כרווק ובשנת שצ"ד צורף לחבורה. לפי הוראת ר' אליהו הוא חזר לזאמושטש בשנת שצט' , שם הוכתר כבעל שם. , ( ראה בהנ"ל  פרק ס')
רבי [[יואל בעל שם]] היה ממשיך דרכו והשני בשולשלת חבורת הנסתרים. הגיע לישיבה כרווק ובשנת שצ"ד צורף לחבורה. לפי הוראת רבי אליהו הוא חזר לזאמושטש בשנת שצ"ט, שם הוכתר כבעל שם{{הערה|ראה שם פרק ס'.}}.


==פעולות מחנה הנסתרים בעולם היהודי==  
==פעולות מחנה הנסתרים בעולם היהודי==  
שורה 50: שורה 40:


*[[ספר הזכרונות]] של [[אדמו"ר הריי"צ]].
*[[ספר הזכרונות]] של [[אדמו"ר הריי"צ]].
*בעלי שם : סיפורם המופלא של: רבי אליהו בעל-שם מוורמייזא, רבי יואל בעל-שם מזאמאשטש, רבי אדם בעל-שם מרופשיץ, מנהיגי חבורת ה'צדיקים הנסתרים' אשר בעזרתה הפיצו את תורת הקבלה באירופה ובכך הכשירו את הקרקע לצמיחת תנועת החסידות ע"י רבי ישראל בעל-שם טוב /הלל, משה בן דוד/ ירושלים : מכון בני יששכר, תשנ"ג.
*בעלי שם: סיפורם המופלא של: רבי אליהו בעל-שם מוורמייזא, רבי יואל בעל-שם מזאמאשטש, רבי אדם בעל-שם מרופשיץ, מנהיגי חבורת ה'צדיקים הנסתרים' אשר בעזרתה הפיצו את תורת הקבלה באירופה ובכך הכשירו את הקרקע לצמיחת תנועת החסידות ע"י רבי ישראל בעל-שם טוב, הלל, משה בן דוד, ירושלים - מכון בני יששכר, תשנ"ג


[[קטגוריה: חסידות הכללית]]
[[קטגוריה: חסידות הכללית]]
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]
[[קטגוריה:צדיקים נסתרים]]

תפריט ניווט