מלכות בית דוד: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,414 בתים ,  29 ביולי 2015
הועבר יש עדיין צורך בעריכה ותיקון
(קטג)
(הועבר יש עדיין צורך בעריכה ותיקון)
שורה 8: שורה 8:


מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.
מסופר בגמרא<REF>[[יבמות]].</REF> שהיו כאלה שטענו על דוד המלך שאסור לבוא בקהל מכיוון שבא מרות המואביה ועל המואבים כתוב "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה' עד עולם", והגמרא עונה כי מקובל הלכה ל[[משה]] מ[[סיני]] כי האיסור של עמון ומואב חל על "מואבי" דווקא ולא על "מואביה", בשונה מהאיסור על המצרים, שחל גם על הנקבות.
== הירושה בן אחר בו==
הפוסקים מסתפקים, האם כדי להיות ממלכי בית דוד צריך להיות דווקא בן אחר בן או לא.
ישנן ראיות שונות שמשיח צריך להיות בן אחר בן דווקא.
א) מבואר בפוסקים<REF>שו"ת אבני נזר יו"ד סימן שי"ב, ובשו"ת חקרי לב אורח חיים סימן כ"א.</REF> דבמלכי בית דוד הירושה היא דרך בנים, כיון דהמלכות היא בעצם לדוד, מה שאין כן במלכי ישראל, דאחר שירש הבן פקע כח האב. חזינו דאין זה מדיני ירושה גרידא, אלא דהוי מדיני הבטחה לדוד דלא יסור המלכות ממנו, וכברכת בת שבע<REF>מלכים-א, א' ל"א.</REF> לדוד יחי המלך לעולם<REF>וכמבואר בחידושי הגרי"ז.</REF>
ב) בנבואות על הכרתת בית המלכות לשלשת מלכי ישראל, והם ירבעם<REF>מלכים-א' י"ד י.</REF>, בעשא<REF>מלכים-א' ט"ז ז.</REF> ואחאב<REF>מלכים-ב' ט ח.</REF> נאמר והכרתי לפלוני משתין בקיר, ופירשו במצודות דמיירי בזכרים שמשתינים בקיר מה שאין כן הנקבה דמשתינה בארץ, ופירש האברבנאל<REF>מלכים א' י"ד י.</REF> דהיינו הבטחה שלא ישאר לו בן יורש המלכות ואי תימא דבן בת הוי מחזיר מלכות בית אביו ליושנה, מאי מועיל השחתת זכרים, הא אכתי איכא נקיבות?
ואכן עתליה בת אחאב<REF>מלכים ב' ח' כ"ז ובמצודות דוד שם.</REF> היתה אשת יהורם מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח י"ח.</REF> והיא אם אחזיהו מלך יהודה<REF>מלכים-ב, ח' כ"ז.</REF> ואחרי שנהרגה על ידי יהוידע כ"ג <REF>מלכים ב' י"א ט"ו.</REF> מלך יואש בן אחזיהו<REF>מלכים-ב' י"ב ב.</REF> וכל המלכים במלכות יהודה עד לצדקיהו היו בן אחר בן מיואש. יוצא דאחזיהו הוא בן בת אחאב, יואש הוא בן בן בת אחאב, וכל שאר מלכי יהודה הם בני אחאב מנוקבתא ואין זה סתירה להנאמר והכרתי את בית אחאב<REF> מלכים-ב' ט, ח.</REF> ולא להנאמר ונתתי את בית אחאב כבית ירבעם בן נבט<REF>מלכים-ב, ט ט.</REF> אשר בבית ירבעם נאמר וביערתי אחרי בית ירבעם כאשר יבאר הגלל עד תומו,<REF>מלכים-א' יד, י.</REF> ולא נתקיימה במלכי יהודה, אלא במלכות בית אחאב משום דהוו מנוקבתא. ואם כן לכאורה גם לא נוכל לומר דיוחזר המלכות לבית דוד על ידי שימלוך איש מבני בתו.<REF>הרב מיכאל ידווני, [ מכתבי שאלות ותשובות לגאון הגדול רבי חיים קנייבסקי בנוגע אם מלך המשיח צריך להיות בן אחר בן]</REF>
ג) וכן משמע במנחת חינוך<REF>סוף מצווה צ"ז.</REF> שכתב כיון דיהיה מזרע שלמה דור אחר דור, אם כן המלכות ירושה לו מעת שפסקה מלכות ואין צריך משיחה".


== צאצאי המלכות ==
== צאצאי המלכות ==
5,403

עריכות

תפריט ניווט