אור אין סוף: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 284 בתים ,  5 במאי 2015
שורה 58: שורה 58:
א. ביטול אור השמש בשמש הוא רק בעצם האור הכלול בשמש ולא גילויו והתפשטותו שהם מחוץ לשמש ואינם כלולים. משאין כן ההתפשטות והגילוי של אור אין סוף שלפני הצמצום אף הוא כלול בעצמותו ובטל ואינו מציאות.
א. ביטול אור השמש בשמש הוא רק בעצם האור הכלול בשמש ולא גילויו והתפשטותו שהם מחוץ לשמש ואינם כלולים. משאין כן ההתפשטות והגילוי של אור אין סוף שלפני הצמצום אף הוא כלול בעצמותו ובטל ואינו מציאות.


ב. 'אופן' ביטולו של אור השמש שונה מביטולו של אור אין סוף, שאף כשהוא כלול בשמש הוא מציאות לפי שהוא כח שיהיה ממנו אור וזה עניינו - שכחו הוא להאיר מחוץ לשמש. וממילא על אף שבגוף השמש אינו מציאות, להיותו המקור והכח להאיר הרי כבר שם התחיל מציאות האור - כח האור. משאין כן אור אין סוף להיות שהתגלותו הוא ברצון (כדלהלן באריכות) ממילא אין העצמות מוכרח כלל באור ומובן שאין הכח להאיר שכלול בעצמות מציאות אור כי אם הוא ה[[יכולת]] להאיר. בנוסף לכך שעניינו של מאור השמש הוא להאיר משאין כן העצמות אין עניינו בגילוי אור. וממילא החילוק בין אור השמש שהוא ב"כח" ואור אין סוף הוא היכולות להאיר. (ההבדל בין כח ליכולת הוא שהכח הוא תחילת הדבר (ומתייחס לדבר שבכוחו לעשות) כשהוא עדיין כלול במקורו בהעלם. משאין כן היכולת מתייחס למציאות היכול ולא לדבר שביכולתו לעשות. ולכן בכח נחשב כתחילת מציאותו של הדבר משאין כן ביכלת.){{הערה|ראה בכל זה ספר המאמרים תרס"ו עמוד קפא ואילך (מהדורה חדשה עמוד רמא ואילך) ועוד.}}
ב. 'אופן' ביטולו של אור השמש שונה מביטולו של אור אין סוף, שאור השמש בגוף השמש הוא "[[כח]] האור" משאין כן האור הכלול הוא ה"[[יכולת]]" של העצמות להאיר. (ההבדל בין כח ליכולת הוא שהכח נחשב לתחילת הדבר. כלומר, הדבר כבר קיים במציאות (שהרי כח הוא כח לדבר מסויים ומצוייר כבר בתכונה מסויימת) אלא שהוא עדיין כלול במקורו בהעלם. משאין כן היכולת אינה נחשבת לתחילת הדבר כי מתייחסת למציאות היכול - שהוא יכול לעשות כרצונו (ועדיין אין יכולתו מצוירת בדבר אותו הוא יעשה) ולא לדבר שביכולתו לעשות. ולכן בכח נחשב כתחילת מציאותו של הדבר משאין כן ביכולת.)  
 
הסיבה לכך הוא שאנו רואים שהשמש מוכרח באור וזה מחייב שמושג האור קיים כבר במציאות לפני התגלותה בפועל משאין כן אור אין סוף להיות שאין העצמות מוכרח כלל באור והתגלותו הוא ברצון (כדלהלן באריכות) ממילא מובן שאין הכח להאיר שכלול בעצמות מציאות אור כי אם הוא ה[[יכולת]] להאיר.
 
בנוסף לכך שאין ענין העצמות בגילוי אור וממילא אין לומר שיש לו כח להאיר. מה שאין כן מאור השמש שעניינו להאיר אור וממילא עניין האור הוא בערכו ונמצא בו בהעלם.{{הערה|ראה בכל זה ספר המאמרים תרס"ו עמוד קפא ואילך (מהדורה חדשה עמוד רמא ואילך) ועוד.}}


===גילוי ולא התפשטות===
===גילוי ולא התפשטות===
5,403

עריכות

תפריט ניווט