איהו לא חזי מזלייהו חזי: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי "
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
מ (החלפת טקסט – " ע"י " ב־" על ידי ")
שורה 9: שורה 9:
ולהיות שהנשמה למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה הנשמה למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי.
ולהיות שהנשמה למעלה רואה את הגילויים האלקיים ושומעת את הכרוזים ובנות הקול שלמעלה, הרי זה משפיע על האדם למטה, אם כי רק באופן סתום ומקיף, ויכול לעורר בו חרדות או הרהורי תשובה - בהתאם למה שקלטה הנשמה למעלה - מבלי שידע האדם את פישרן וסיבתן. מסיבה זו קורה לעיתים, שאדם מתעורר בהרהורי תשובה באופן סתמי בלי שום הכנה לכך. ועל זה אמרו: אף על גב דאיהו לא חזי מזלייהו חזי.


ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת ע"י השרים העליונים הנ"ל.
ב) בני אדם שאינם יהודים, שאין בהם [[נשמה אלוקית]] מהקדושה אלא נפשם נמשכת מ[[ג' קליפות הטמאות]], או - ב[[חסידי אומות העולם]] - מ[[קליפת נוגה]], הרי שרשם הם ה"שרים" של מעלה והם הנקראים "מזל", שבאמצעותם נמשכת להם חיות. וכאשר הקב"ה רוצה לפעול פעולה מסויימת בעמים, כמו מעשי סנחריב או נבכדנאצר, עושה זאת על ידי השרים העליונים הנ"ל.


ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמרז"ל: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.
ועל פי זה יובן מה שכתוב: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ואמרז"ל: "אלו תפילין שבראש". שאף על פי שעמי העולם אינם כלים לראות את גילוי שם ה' השורה על ישראל - איהו לא חזו - מכל מקום "מזלייהו חזו" - השרים העליונים המתבטלים בפני שם ה' השורה על ישראל, ועי"ז נופלת על כל אומות העולם אימה ופחד מפני ישראל.


ג) החיות הרעות בעולם, כל חיותם וכן תיפקודם הוא ע"י שרשם למעלה, ולכן באדם שהצלם האלקי - שבו נברא - אינו סר ממנו, וצורתו הרוחנית - צורת אדם, אין החיות שולטות בו, אדרבה הן יראות ומפחדות ממנו, כי פקודתו של הקב"ה - שמרה רוחם, שציוה בעת הבריאה: "ומוראכם וחתכם יהיה על כל חית הארץ", וכפירוש רז"ל: "אין חיה רעה שולטת באדם אלא אם כן נדמה לו כבהמה", אם עושה מעשי בהמה, והצדיקים שאין צלם אלקים מסתלק מעל פניהם, כל חיות רעות אתכפיין קמייהו, כי זהו הטבע שהטביע בהם הקב"ה בעת הבריאה, כמ"ש בזהר גבי דניאל בגוב אריות.
ג) החיות הרעות בעולם, כל חיותם וכן תיפקודם הוא על ידי שרשם למעלה, ולכן באדם שהצלם האלקי - שבו נברא - אינו סר ממנו, וצורתו הרוחנית - צורת אדם, אין החיות שולטות בו, אדרבה הן יראות ומפחדות ממנו, כי פקודתו של הקב"ה - שמרה רוחם, שציוה בעת הבריאה: "ומוראכם וחתכם יהיה על כל חית הארץ", וכפירוש רז"ל: "אין חיה רעה שולטת באדם אלא אם כן נדמה לו כבהמה", אם עושה מעשי בהמה, והצדיקים שאין צלם אלקים מסתלק מעל פניהם, כל חיות רעות אתכפיין קמייהו, כי זהו הטבע שהטביע בהם הקב"ה בעת הבריאה, כמ"ש בזהר גבי דניאל בגוב אריות.


העובדה שהאריות שהורעבו לא נגעו בדניאל לטרפו, לא היה מעשה ניסים, אלא ענין טבעי שהטביע הקב"ה בטבע החיות לפחד מהאדם, מאחר שנברא בצלם אלקים. ואעפ"י שהחיות אין בהם תבונה לדעת את פקודת ה' ("איהו לא חזו"), אבל מזלייהו - שרשם בקליפות הרוחניות שלמעלה - חזי, ויודעים את פקודת הבורא, ומצייתים לו בהכוונת החיות בפעולתם למטה.
העובדה שהאריות שהורעבו לא נגעו בדניאל לטרפו, לא היה מעשה ניסים, אלא ענין טבעי שהטביע הקב"ה בטבע החיות לפחד מהאדם, מאחר שנברא בצלם אלקים. ואעפ"י שהחיות אין בהם תבונה לדעת את פקודת ה' ("איהו לא חזו"), אבל מזלייהו - שרשם בקליפות הרוחניות שלמעלה - חזי, ויודעים את פקודת הבורא, ומצייתים לו בהכוונת החיות בפעולתם למטה.
39,916

עריכות

תפריט ניווט