27,062
עריכות
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
מ (החלפת טקסט – "העליה" ב־"העלייה") |
||
(3 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
פרשת '''בהר''' (או '''בהר סיני''') היא [[פרשת השבוע]] התשיעית בספר [[ויקרא]]. היא מתחילה בפרק כ"ה פסוק א ומסתיימת בפרק כ"ו פסוק ב. ופרשת '''בחוקותי''' ( '''בחֻקֹתַי''') היא [[פרשת השבוע]] העשירית והאחרונה בספר [[ויקרא]]. היא מתחילה בפרק כ"ו פסוק ג ומסתיימת בסוף הספר, פרק כ"ז פסוק לד. | פרשת '''בהר''' (או '''בהר סיני''') היא [[פרשת השבוע]] התשיעית בספר [[ויקרא]]. היא מתחילה בפרק כ"ה פסוק א ומסתיימת בפרק כ"ו פסוק ב. ופרשת '''בחוקותי''' ('''בחֻקֹתַי''') היא [[פרשת השבוע]] העשירית והאחרונה בספר [[ויקרא]]. היא מתחילה בפרק כ"ו פסוק ג ומסתיימת בסוף הספר, פרק כ"ז פסוק לד. | ||
בשנים שאינן [[שנה מעוברת|מעוברות]] קוראים בדרך כלל את פרשת בהר ביחד עם פרשת [[בחוקותי]]. | בשנים שאינן [[שנה מעוברת|מעוברות]] קוראים בדרך כלל את פרשת בהר ביחד עם פרשת [[בחוקותי]]. | ||
==הפרשה בקצרה== | ==הפרשה בקצרה== | ||
'''ראשון''' אנו קוראים על שנת השבת הידועה כשנת ה[[שמיטה]], וכן על שנת היובל המופיעה פעם בחמישים [[שנה]]. בשנת השמיטה אנו מצווים שלא לעבוד | '''ראשון''' אנו קוראים על שנת השבת הידועה כשנת ה[[שמיטה]], וכן על שנת היובל המופיעה פעם בחמישים [[שנה]]. בשנת השמיטה אנו מצווים שלא לעבוד ב[[שדה]], לא לזרוע, לא לקצור ולא לעבד. התורה מפרטת דינים רבים מה מותר ומה אסור לעשות עם הפירות שגדלים בשנה זו. כל דיני השמיטה חלים רק על [[ארץ ישראל]], אך בכל ה[[עולם]] יש להיזהר שלא [[אכילה|לאכול]] מ[[פירות]] שגדלו בארץ באותה שנה באם לא נשמרו דיני השמיטה. | ||
לאחר שבע מחזורים של שמיטה מופיעה שנת היובל, אותה מקדשים ב[[תקיעת שופר]] ב[[יום כיפור]]. בשנת היובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים. | לאחר שבע מחזורים של שמיטה מופיעה שנת היובל, אותה מקדשים ב[[תקיעת שופר]] ב[[יום כיפור]]. בשנת היובל משתחררים כל העבדים והקרקעות חוזרות לבעליהן המקוריים. | ||
העלייה הראשונה ממשיכה באזהרה שלא להונות ול[[שקר]] במשא ומתן, ומסתיימת בהבטחת התורה שבאם נשמור את החוקים והמשפטים, תהיה הארץ בטוחה ושלווה. | |||
'''שני''' - ממשיכה התורה בהבטחות התורה שבאם נשמור את המצווות נשכון בארץ בביטחה. התורה מבטיחה שבאם נשמור את מצוות השמיטה, הארץ תוציא מספיק תבואה גם לשנה זו ולשנה שאחריה. | '''שני''' - ממשיכה התורה בהבטחות התורה שבאם נשמור את המצווות נשכון בארץ בביטחה. התורה מבטיחה שבאם נשמור את מצוות השמיטה, הארץ תוציא מספיק תבואה גם לשנה זו ולשנה שאחריה. | ||
שורה 21: | שורה 21: | ||
לאחר מכן מצווה אותנו התורה שלא לעשות פסל [[עבודה זרה]]. | לאחר מכן מצווה אותנו התורה שלא לעשות פסל [[עבודה זרה]]. | ||
'''חמישי''' - בחמשת הפסוקים הראשונים של | '''חמישי''' - בחמשת הפסוקים הראשונים של העלייה החמישי ממשיכה ה[[תורה]] ב[[ברכה|ברכות]] למי שישמור את התורה והמצווות, אך לאחר מכן התורה מפרטת את העונשים והקללות ל[[רשע|סרים מדרך התורה]], ובהם [[גלות]] מארץ הקודש. | ||
התורה מסיימת בהבטחת [[הקב"ה]] [[גאולה|שיגאל]] את עם [[ישראל]] מארצות הגוים. | התורה מסיימת בהבטחת [[הקב"ה]] [[גאולה|שיגאל]] את עם [[ישראל]] מארצות הגוים. | ||
שורה 29: | שורה 29: | ||
'''שביעי''' - פותחת בדיני תרומת קרקעות לבית המקדש, כאשר הכסף מכל התרומות היה לשימוש תיקונים בבית המקדש, שיבנה במהרה בימינו. | '''שביעי''' - פותחת בדיני תרומת קרקעות לבית המקדש, כאשר הכסף מכל התרומות היה לשימוש תיקונים בבית המקדש, שיבנה במהרה בימינו. | ||
העלייה מסתיימת בדיני [[מעשר]] בהמות, כאשר כל [[בהמה]] עשירית מוקרבת כקרבן לה'. | |||
זהו סיומו של ספר ויקרא, הספר שהתחיל בפרשת ויקרא לפני כחודשיים, הספר שידוע גם בשמו "תורת כהנים" כיון שרובו עוסק בדיני בית המקדש, הכהנים והקרבנות. | זהו סיומו של ספר ויקרא, הספר שהתחיל בפרשת ויקרא לפני כחודשיים, הספר שידוע גם בשמו "תורת כהנים" כיון שרובו עוסק בדיני בית המקדש, הכהנים והקרבנות. |