19,458
עריכות
כתית למאור (שיחה | תרומות) |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:שמע ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפסוק "שמע ישראל" בו מעיד כל יהודי כי "ה' אחד"]]'''אחדות ה'''' היא מיסודות היהדות. | [[קובץ:שמע ישראל.jpg|שמאל|ממוזער|250px|הפסוק "שמע ישראל" בו מעיד כל יהודי כי "ה' אחד"]]'''אחדות ה'''' היא מיסודות היהדות. באחדות ה' שני ענינים: | ||
א) אחדות ה' משלימה את מצות האמונה במציאות ה'. | א) אחדות ה' משלימה את מצות האמונה במציאות ה'. | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
אבל הקב"ה הבלתי בעל גבול, הוא "אחד האמת" גם בעצם מהותו, לא רק שהוא אחד ביחס לריבוי האלילים, אלא גם שאינו מורכב ח"ו - אחדות פשוטה, וכל ה[[מדות]] וה[[ספירות]] הכלולים בו הם בביטול מוחלט בו - כמשל אור השמש בשמש. | אבל הקב"ה הבלתי בעל גבול, הוא "אחד האמת" גם בעצם מהותו, לא רק שהוא אחד ביחס לריבוי האלילים, אלא גם שאינו מורכב ח"ו - אחדות פשוטה, וכל ה[[מדות]] וה[[ספירות]] הכלולים בו הם בביטול מוחלט בו - כמשל אור השמש בשמש. | ||
דבר זה קשור גם לפנימיות ענין אחדות ה' האמיתית, שהיא מצוה בפני עצמה, כי הוא מבוסס על היות ה' בלתי בעל גבול - בחינת אין סוף. | דבר זה קשור גם לפנימיות ענין אחדות ה' האמיתית, שהיא מצוה בפני עצמה, כי הוא מבוסס על היות ה' בלתי בעל גבול - בחינת אין סוף. | ||
==האמונה באחדות ה'== | ==האמונה באחדות ה'== | ||
שורה 32: | שורה 32: | ||
וכמו שכתוב בתפילה: "אתה הוא עד שלא נברא העולם אתה הוא משנברא" - בלי שום שינוי, כדכתיב: אני ה' לא שניתי", ופירושו -לא השתניתי. | וכמו שכתוב בתפילה: "אתה הוא עד שלא נברא העולם אתה הוא משנברא" - בלי שום שינוי, כדכתיב: אני ה' לא שניתי", ופירושו -לא השתניתי. | ||
שכשם שהוי' - יחיד הוא, לפני הבריאה, שאין עוד מלבדו, כי הוא לבדו הוא ואפס זולתו, וכמארז"ל: "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו בלבד", כך גם לאחר שנבראו כל הנבראים - | שכשם שהוי' - יחיד הוא, לפני הבריאה, שאין עוד מלבדו, כי הוא לבדו הוא ואפס זולתו, וכמארז"ל: "עד שלא נברא העולם היה הוא ושמו בלבד", כך גם לאחר שנבראו כל הנבראים - יחיד הוא, ואין עוד מלבדו. | ||
וזאת משום ש"[[כולא קמיה כלא חשיב]]" - שכל המתהוים הם כאין ואפס ממש כלפיו, והוא יחיד במציאותו. | וזאת משום ש"[[כולא קמיה כלא חשיב]]" - שכל המתהוים הם כאין ואפס ממש כלפיו, והוא יחיד במציאותו. | ||
שורה 46: | שורה 46: | ||
==אחדות ה' - ניגוד מוחלט ל[[שיתוף]]== | ==אחדות ה' - ניגוד מוחלט ל[[שיתוף]]== | ||
כשם שהאמונה במציאות ה' - היא האמת המנוגדת ומפריכה את תעות הכפירה והאליליות, בהיותה מנוגדת לתעות ש"עזב ה' את הארץ" בידי הכוכבים ומערכות השמים, כך האמונה באחדות ה' בשני עניניה: - א) המשלימה את מצות האמונה במציאות ה'. | כשם שהאמונה במציאות ה' - היא האמת המנוגדת ומפריכה את תעות הכפירה והאליליות, בהיותה מנוגדת לתעות ש"עזב ה' את הארץ" בידי הכוכבים ומערכות השמים, כך האמונה באחדות ה' בשני עניניה: - א) המשלימה את מצות האמונה במציאות ה'. ב) מצות "אחדות ה'" לכשלעצמה. - היא הניגוד לטעות של ה"[[שיתוף]]" בשני אופניה: | ||
#אחדות ה' השוללת את התפיסה כאילו שיש לכוכבים ומערכות השמים - שבאמצעותם משפיע ה' חיות לעולם - איזו שהיא שליטה על ההשפעה שהיא תלויה ברצונם ובבחירתם (ח"ו) - האם לאפשר את העברת ההשפעה האלקית אל הנבראים אם לאו, תפיסה זו נשללת מעיקרה. | #אחדות ה' השוללת את התפיסה כאילו שיש לכוכבים ומערכות השמים - שבאמצעותם משפיע ה' חיות לעולם - איזו שהיא שליטה על ההשפעה שהיא תלויה ברצונם ובבחירתם (ח"ו) - האם לאפשר את העברת ההשפעה האלקית אל הנבראים אם לאו, תפיסה זו נשללת מעיקרה. | ||
שורה 62: | שורה 62: | ||
מכיון ש"מצוה" הוא מלשון צוותא והתחברות, והיא הדבקות וההתאחדות של חומר הנברא שבו נעשית המצוה, וכן האדם עושה המצוה - עם הקב"ה מצוה המצוה, ובזה הנברא בטל אל ה' בתכלית - כפי אמונתנו באחדות ה' - שאין עוד מלבדו. | מכיון ש"מצוה" הוא מלשון צוותא והתחברות, והיא הדבקות וההתאחדות של חומר הנברא שבו נעשית המצוה, וכן האדם עושה המצוה - עם הקב"ה מצוה המצוה, ובזה הנברא בטל אל ה' בתכלית - כפי אמונתנו באחדות ה' - שאין עוד מלבדו. | ||
וכן הזהירות מעבירה, משמעותה - הזהירות מלהיות מציאות נפרדת ח"ו מהקב"ה, שהיא הניגוד לאחדות ה' האמיתית. | וכן הזהירות מעבירה, משמעותה - הזהירות מלהיות מציאות נפרדת ח"ו מהקב"ה, שהיא הניגוד לאחדות ה' האמיתית. | ||
נמצא שהאמונה - מלבד היותה מצוה בתוך תרי"ג מצוות, הנה, היא גם כוללת את כל המצוות כולן. | נמצא שהאמונה - מלבד היותה מצוה בתוך תרי"ג מצוות, הנה, היא גם כוללת את כל המצוות כולן. | ||
==ראה גם== | ==ראה גם== |
עריכות