רפ"ח ניצוצין: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הערה בספר קל"ח)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
 
(17 גרסאות ביניים של 13 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
'''רפ"ח ניצוצין''' הם מאתים ארבעים ושמונה הניצוצות הכלליים שנפלו בשבירת הכלים.נכתב בצדו לכאורה כוונתו מאתים שמונים ושמונה
'''רפ"ח ניצוצין''' הוא מושג ב[[תורת הקבלה]], המתאר את אחת התוצאות של "[[שבירת הכלים]]" של [[עולם התוהו]].


מבואר כי בשבירת הכלים נשברו ה[[כלים]] של [[עולם התוהו]] והאורות נפלו והתפרדו. המספר הכללי של הניצוצין הוא רפ"ח. מספר זה הוא בעולם ה[[אצילות]] שהוא ראשית נפילת האורות ופירודם. אבל אחר כך בירידתם ל[[עולם הבריאה]] ולאחר מכן לעולם היצירה ועולם העשיה, נתחלקו לפרטים רבים.
==עניינם==
נכתב בצדו עיין ספר קל"ח פתחי חכמה ע"י הרמח"ל לוצאטו פתח נ"ז. רפ"ח גמטריא ארבע פעם ע"ב, לרמז שמירת זכר שם ע"ב בארבע חיות, איחוד בין החיות בכסא.
{{ערך מורחב|ערך=[[שבירת הכלים]]}}
==ביאור==
כידוע היו בתוהו "אורות מרובים וכלים מועטים", ומכיון שהכלים לא יכלו להכיל את האורות "נשברו" הכלים ונפלו ל[[עולם הבריאה]]{{הערה|בכללות, ובפרטות יותר נפלו לכל עולמות [[אבי"ע]].}}. המשל המובא לזה הוא רב המוסר לתלמיד שיעור ברמה שלמעלה מהבנתו – לא די שהתלמיד לא יבין כלום אלא עוד זאת שיצא מהשיעור מבולבל '''יותר''' מאשר לפניו. משל נוסף מובא מספר שנקרעו דפיו והתפזרו כל האותיות שבו - למרות שבמקורן הייתה כל אחת מהאותיות חלק מרעיון מסויים, כפי שהיא כעת (לאחר שנפרדה משאר האותיות) לא רק שלא ניכר מאין הגיעה, אלא עוד זאת שבאמת אין בה מאומה מאותו רעיון.
על הפסוק "ורוח אלקים מרחפת על פני המים" מבאר ה[[אריז"ל]] שמרחפת הוא 'רפ"ח מת', שהוא מרמז על הניצוצות של עולם התוהו שנפלו ב[[שבירת הכלים]].


נפילת הניצוצות{{הערה|עץ חיים, שער רפ"ח ניצוצין.}} נרמזת בפסוק "ורוח אלקים מרחפת על פני המים"{{הערה|בראשית א, ב.}}: "מרחפת" הוא [[נוטריקון]] '''רפ"ח מת''', אך זהו רק מספרם הכללי של הניצוצות שנפלו מאצילות ל[[עולמות בי"ע]]. ולאחר מכן הם התחלקו שוב ושוב לריבוי ניצוצות פרטיים, ועד שבכל העולמות, ובכל פרט ופרט שבהם (ועד לכל דבר ודבר בעולם הזה הגשמי) ישנו ניצוץ מהאורות דתוהו.
כתוצאה משבירת הכלים קרו שלושה דברים:
'''א. עיקר האורות''' הסתלקו מהכלים (ועמדו למעלה באצילות).
'''ב. הכלים''' נשברו ("מתו") וירדו לעולם הבריאה.
'''ג. רפ"ח ניצוצות''' הנמוכים של האורות ירדו יחד עם הכלים לבריאה (בכדי שיוכלו לקום לתחיה ב[[תחיית המתים]]).
==איסופם על ידי [[עבודת הבירורים]]==
בירור רפ"ח הניצוצות מהווה הקדמה ל[[גאולה]]. לפי [[האריז"ל]], 202 ניצוצות כבר בוררו בגלות [[מצרים]] שנאמר "וגם ערב רב עלה איתם" - רב בגימטריה 202. ומאז נותרו לבירור 86 ניצוצות (בגימטריה אלקים).
בשנת [[תשנ"ב]] הודיע [[הרבי]] שכבר נסתיימה עבודת הבירורים וכל הניצוצות בוררו.
==חשבונן==
מספרם של הניצוצות שנפלו הוא 288 (רפ"ח), שהוא ארבע פעמים 72 (ע"ב){{הערה|בספר קל"ח פתחי חכמה שחיבר הרמח"ל לוצאטו פתח נ"ז.}}. כדי להבין{{הערה|ע"פ ע"ח שער י"ח.}} זאת יש להקדים כמה הקדמות:
# את שם [[הוי"ה (שם)|הוי']] אפשר לכתוב במילוי בארבעה אופנים שונים, שב[[גימטריה]] הם – [[ע"ב]], [[ס"ג]], [[מ"ה]] ו[[ב"ן]]. בכל אחד מארבעה צירופים אלו העיקר הוא צורת האותיות, ואילו חשבונן (הגימטריה שלהן) שני בחשיבותו. גם בדרגה השניה (המילוי של המילוי) זה אותו דבר – העיקר הוא צורת האותיות והחשבון הוא משני, וכן הוא בדרגה השלישית וכן הלאה.
# בשעת "שבירת הכלים" נפלו לבריאה יחד עם הכלים הניצוצות השייכים אליהם. דהיינו, הניצוצות דע"ב ירדו עם הכלים דע"ב, הניצוצות דס"ג ירדו עם הכלים דס"ג וכו'.
# ככל שהשם נמוך יותר הייתה בו שבירה גדולה יותר, דהיינו, ירדו ממנו יותר ניצוצות.
'''וכעת יהיה מובן יותר החשבון:'''
* משם ע"ב נפלו הניצוצות רק מדרגה השביעית שבו והלאה. דרגה זו היא חשבון שם הוי' במילוי יו"ד = ע"ב.
* משם ס"ג נפלו הניצוצות כבר מדרגה החמישית שבו והלאה, וחשבונן הוא ס"ג יחד עם מספר האותיות = ע"ג.
* משם מ"ה נפלו הניצוצות כבר מדרגה השלישית שבו, וחשבונן מ"ה וכ"ו = ע"א.
* ומשם ב"ן ירדו י' אותיות דאחור שלו, שחשבונן ע"ב.
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עבודת ה']]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:עולמות]]
[[קטגוריה:תורת החסידות]]
[[קטגוריה:צמצום]]
[[קטגוריה:צמצום]]
משתמש אלמוני

תפריט ניווט