לדלג לתוכן

שם בן י"ב אותיות

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
המונח "שם המפורש" מפנה לכאן. אם הכוונה למשמעות אחרת, ראו שם המפורש (פירושונים).

שם המפורש בן י"ב אותיות הוא השם המפורש של שם ה' כפי שהיו הוגים אותו הכהנים בברכת הכהנים בבית המקדש. שם זה נמסר רק לצנועים שבכהונה, ומשרבו הפריצים המעיטו ללמד אותו ולהשתמש בו עד שהשתקע כליל.

מקור השימוש בשם[עריכה | עריכת קוד מקור]

הגמרא במסכת קידושין[1] מביאה את הברייתא המספרת שבתחילה היה שם בן שתים עשרה אותיות והיו מוסרין אותו לכל אדם, ומשרבו הפריצים היו מוסרים אותו לצנועים שבכהונה והצנועים שבכהונה מבליעים אותו בנעימת אחיהם הכהנים.

רש"י על הגמרא מציין שאת השם בן י"ב אותיות - לא פירשו לנו. עם זאת, יש המציינים שבברכת כהנים מופיע שם הוי' 3 פעמים, וכל אחד מהם כולל בתוכו 4 אותיות[2], ואילו בספר שושן סודות מופיע אופן אחר בהבנה מהו השם בן י"ב אותיות[3], ויש הטוענים כי אלו י"ב צירופים שונים האפשריים בסידור האותיות שם הוי'[4].

הרמב"ם בספרו מורה נבוכים[5] מפרט יותר, שאת השם בן 4 אותיות לא היה ידוע לכל אחד כיצד הוגים אותו ובאילו תנועות מונעת כל אחת מאותיותיו או מודגשת מי מאותיותיו, אם יש בו אות דגושה. ולא היו מלמדים שם זה לאף אחד אלא לתלמיד הגון פעם אחת בשבע שנים.

למטה מזה היה את השם בן י"ב אותיות, שהוא "פחות בקדושה" משם הוי' עצמו, ולדעתו, לא היה זה שם אחד אלא שניים או שלושה שמות שסך כל אותיותיהם יחד הוא 12, ושם זה לימדו לכל אחד שביקש, ורק אחרי שהגיעו אנשים מופקרים ושיבשו בכך את האמונה, החלו להסתיר גם את שם זה ולא לימדו אותו אלא לצנועים שבכהונה עבור ברכת כהנים בבית המקדש.

הרמב"ם טוען כי שם זה לא נקרא כלל בשם המפורש, והשם המפורש הוא רק השם בן 4 אותיות בלבד, ואילו עיקרו של שם בן י"ב אינו עצם ההגיה שלו, אלא לימוד התוכן האלוקי הצפון ומוסתר בו.

הערות שוליים

  1. עא, א.
  2. פרדס רמונים (כ"א ט').
  3. שושן סודות אות קכ.
  4. כל מילה הכוללת 4 אותיות יכולה 'ליצור' 24 צירופים שונים, אך כיון שבשם הוי' מופיעה פעמיים האות ה', יש רק 12 צירופים אפשריים. וראו בספר 'חיי עולם הבא' לרבי אברהם אבועלפיא מבאר ששם י"ב הוא ביאור לשם בן ד' אותיות, ושם מ"ב הוא פירוש וביאור לשם בן י"ב אותיות, ושם ע"ב הוא פירוש וביאור לשם מ"ב, וכן הלאה, ונוקט ששם זה נכלל משלושת השמות שם אהי"ה, שם הוי', ושם 'י"ה-י"ה'.
  5. חלק א' פרק סב בתחילתו.