שיחה:חנוכיה

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מה הטעם שהרבי הדליק בחנוכיה פשוטה? ומה הטעם שהחסידים מדליקים בחנוכיות מהודרות ובשיטת הרמב"ם? פיני · (טובת הזולת) 14:08, 12 בדצמבר 2010 (UTC)

התשובה השניה היא כפשוט, "הואיל ונפיק מפומי' דרב". חיים נהר ¤ (שׂיג ושׂיח), ה' בטבת ה'תשע"א 17:10, 12 בדצמבר 2010 (UTC)

הרבי משתמש במילה זו?[עריכת קוד מקור]

על אף שמילדותי ידעתי שמקפידים לא להשתמש במילה שהציונים המציאו, לאחרונה שמעתי הרבה שטוענים בתוק, שהרבי כן משתמש במילה זו. חיפוש קל באוצר החכמה העלה שיש רק חנוכייה בתרגום של שיחות קודש תשל"ד ח"א עמוד 174, אך לא מצאתי זאת בשפת המקור, גם לא באידיש (אני באמצע להוריד את הקובץ המלא שיהיה יותר קל לדפדף, יכול להיות כמה עמודים לפני/אחרי). מישהו יכול להחכים? יש מקור אחר? להתראות - שיחה 18:09, 26 בדצמבר 2016 (UTC)

כן. הרבי משתמש במילה זו כמה פעמים בשיחות מוגהות על אף שממה שאני ראיתי (אינו ראיה לכלום) יותר נפוץ הלשון מנורת חנוכה. ואם אין ברצונך להשתמש במילים שהציונים המציאו אז אל תשתמש במיל הכי נפוצה בדברי הרבי 'הכי' שהיא המצאה של בן אליעזר. שף ויתיבקאנפרענץ רום 18:23, 26 בדצמבר 2016 (UTC)
אינו דומה כלל מילה שיש לה ביטוי נכון בלשון הקודש (הכינוי בפוסקים הוא מנורה, מכיון שהיא מהוה המשך ישיר למנורה שבבית המקדש כדברי הרמב"ן ובעל המאור ושאר ראשונים), למילה שאינה קיימת בלשון הקודש. ממילא נא לציין באיזה שיחה מוגהת נמצאת המילה. --שלום - עליכם כ"ו בכסלו ה'תשע"ז, למניינם 19:45, 26 בדצמבר 2016 (UTC)
שמעתי את הטענה פעמים רבות. אני לא נמנע מלהשתמש. אך כשבאתי לבדוק את אמיתות הטענה לא הצלחתי למצוא. אדרבה, לכן שאלתי. להתראות - שיחה 21:45, 26 בדצמבר 2016 (UTC)
לקוטי שיחות חלק כא עמוד 169 הערה 44, ואף כי כידוע הוא לאו דווקא לשון הרבי, אבל מאידך הוא לא שינה..--הנחה - שיחה 08:00, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
א. יישר כח גדול על המצאת המקור. ב. פלא הכי גדול לומר על לשון שהרבי הגיה וחתם בטבעתו שאינה לשונו. צריכים לעשות חשבון נפש נוקב אם זה מה שמצטייר בעינינו כאשר קוראים ומתוודעים לאופן עריכת והדפסת השיחות! להתראות - שיחה 10:15, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
אני אשמח אם תסביר את דבריך אלו האחרונים. בעיני עצם העובדה שישנם כל כך הרבה סגנונות של הנחות שהרבי הגיה אומר שיש תחומים בהנחה שהרבי לא התערב (ולכן כתבתי שיתכן שאילו הרבי היה כותב הערה זו בעצמו הוא לא היה משתמש בלשון זו (וממילא כשתמצא הקלטה או כתי"ק (או אפילו מכתב) יהיה בזה עילוי לגבי הערה זו) ואם זאת לא נגע לו שהמניחים השתמשו בלשון זו ולכן לא שינה, (כמובן שיתכן שהערה זו כן נכתבה על ידי הרבי וכו')).--הנחה - שיחה 12:12, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
הערת אגב: אינני מבין איך כאשר בשיחה בלתי מוגהת מופיע רצף המילים "נשיא הדור", אתה מוכן להתעלם מכל התוכן מסביב ולהקיש באופן חד משמעי שהכוונה היא לרבי מלך המשיח שליט"א; ואילו בשיחה שאושרה על ידי הרבי להפצה כמוגהת על ידו, פתאום אפשר לטעון שמילה מסויימת לאו דוקא... -- ד. שטרן * השמים מספרים • 12:34, כ"ז בכסלו, ה'תשע"ז (27 בדצמ' למניינם), ימות המשיחיחי המלך המשיח!
על זה בדיוק דיברתי. שלא מבינים מה המשמעות של עשיית חילוקים בדברי הרב. הכל קודש קודשים! אם מתחילים לפקפק - עלולים להגיע מהר מאוד למקומות של כפירה בכל מה שעבר דרך הריל"ג, להכניס פירושים תמיהות ודיוקים מסולפים בדברי הרב, וכו' וכו'. 12:58, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
הי, חברים להרגע, (אני קצת מכיר את הסאטמערים שם אומרים שהציונים אינם כדבעי, מכאן ואילך אם רק תנסה להסביר שבכל מקרה יתכן שייעשה נס באמצעותם ותסביר שצריך להשפיע עליהם וכו' זה לא נקלט כי למי שהוא קטן השכל שוב לא שייך לעשות חילוקים, ולא לדון על שום דבר כי אצלו הכל קו אחד, תנסה לחלק זה רק יבלבל אותו..)
ולך שטרן אין לי כלל מה לומר לך, משום שאתה מכניס לי מילים לפה, הייתה אישה קראו לה חווה היא סה"כ רצתה מאוד להחמיר ואמרה "אסור לגעת" ודווקא בגלל זה נכשלה, אין שום בעיה לדון מה הרבי כתב ואת מה הוא הגיה וכו' לא ראי ההגהה של הרבי על השיחות כראי המכתבים כראי ספר המנהגים כראי עיתונות כללית כראי מכתב כללי וכו וכו' (אתה הרי לא קורא מה שכתוב אלא מיד מבחין במשהו שפוגע באמונה שלך, כביכול, ואתה הרי יודע עד כמה היא חלשה (כאמונתו של הסאטמער'ר) אז אתה נזעק ומיד זועק וצועק כרוכיה ומבטל הדברים מבלי להקשיב... לא כתבתי כלל על הרבי, הערך עוסק ב'נשיא הדור' ולא ברבי שליט"א מלך המשיח, וא"כ יש להציב 'תבנית איחוד', כמו"כ). לא טענתי שהמילה כאן אינה מדוייקת אלא שההסתמכות עליה כמילה שיר"ש משתמשים בה, הוא מזה שהרבי לא מחק אותה וא כי הרבי השתמש איתה, כי זה שזה כתוב לא אומר שהרבי עצמו בשיחה משתמש במילה זו, זה ה-כ-ל, וזה נקרא "הבנת נקרא".
אני לא יודע מה עם הרלי"ג אני באופן אישי לא מאמין לו מה הבעיה?--הנחה - שיחה 13:16, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
אכן בבלתי מוגה ישנו מעלה שאילו זה מדוייק, יוצא שהרבי השתמש במילה זו. כפי שזה בעניין של נשיא הדור (לבד זאת שהטענה שלי היא מהעניין כולו שמדבר אודות "ממוצע המחבר" "שורש הנשמות שבדור" גם) שהרבי משתמש בלשון נשיא הדור כפי שאפשר לשמוע בהקלטה.--הנחה - שיחה 13:48, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
איני יודע מה הם מניעיך בהשארת הציטוט, אולם מי שהניח את הציטוט שם הצהיר במפורש שכל עריכה שהוא מבצע כאן היא במטרה מאד מסויימת. ולכן אין צורך להיות סאטמר כדי להבין מהי כוונתו ולאן הוא חותר.
ולטענתך "לא כתבתי כלל על הרבי", האם תהיה מוכן לפרסם ציטוטי "נשיא הדור הוא משיח שבדור" - "בלי לכתוב על הרבי"? -- ד. שטרן * השמים מספרים • 16:23, כ"ז בכסלו, ה'תשע"ז (27 בדצמ' למניינם), ימות המשיחיחי המלך המשיח!
הוא אשר אמרתי, אינך קורא את הטענות בדפי השיחה אלא מגיב באינסטינקטים.. (ולא רק נגד טענות שלי אלא גם של אחרים. ובעצם המהלכים שלך די דומים למהלכים שלו - כפי שאתה מבין אותם - שניכם מגיבים לפי תהליך מוכתב מראש ולא עניינית.)
כן, תלוי מה נושא הערך, כפשוט.--הנחה - שיחה 17:07, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
לדידי, אין הבדל אם הרבי כתב בעצמו או אמר לאחרים לכתוב, או מינה אחרים לכתוב. לאנשים פשוטים כמוני, בדור ירוד ושפל מלא בנסיונות, אין את הכוחות להתחיל עם חילוקים דקים ועדינים שאינם נוגעים למעשה בכהוא זה. אני מאמין ברבי שליט"א אמונה בלתי מסוייגת, וכל אחד שמונה על ידו (סליחה, שהתמנה והוא לא מחה. אבל שוב, לדידי אין חילוק) להיות רכיב ברמקול העוצמתיים המפרסמים את דבר המלך - יותר אין לו שום מהות עצמאית, ואפילו אם הוא ינסה לעשות משהו היפך דעת קדשו של הרבי - ברגע שהרבי אישר את זה, הרי זהו רצונו של הרבי שדבר זה יתפרסם בצורה כזו על ידי יהודי זה. נכון, זה פאנטי, מטופש, ולא נאור, אבל בדיוק בשביל זה אנחנו נמצאים בימי החנוכה, בשביל להזכיר לעצמנו שצריך להניח שכלנו על הצד. להתראות - שיחה 17:51, 27 בדצמבר 2016 (UTC)

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────── ומה אם הרבי בעצמו אמר לא להאמין לדברי המזכירים באם אין הם מראים פתק חתום? תירגע להתראות, הנחה אינו מטיל ספק בקדושתם של השיחות המוגהות הוא אומר רק אשר הסגנון הוא סגנון של המניחים ולא של הרבי. ומה רע בכך? זה כתוב בפירוש בפתח דבר של לקו"ש ח"א! ויתירה מזו, גם בנוגע נביאים מובא בחסידות אשר זה שאין שני נביאים מתנבאים בסגנון אחד הוא מפני שהנבואה מתלבשת בנביא כך שהסגנון הוא סגנונו (לפני שאתה מגיב בצורה מתלהמת, פתח נא את הפתח דבר הנ"ל שהוגה גם הוא ע"י הרבי ותראה מה כתוב שם). שף ויתיבקאנפרענץ רום 18:33, 27 בדצמבר 2016 (UTC)

זו הסיבה שאני לא רוצה להיכנס לדיונים. לא רוצה שישכנעו אותי שצריך להשתמש בשכל. ייתכן וההתחלה נכונה, אבל המדרון חלקלק ואנשים פשוטים כמוני לא מסוגלים לשמוע דיבורים כאלו, וכל שכן להתעמק בהם. להתראות - שיחה 19:58, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
נהניתי מהדיון המעניין, להוציא כמה אמירות אישיות לכאן ולכאן...
נראה לי שהדוגמא של שף ויתיב קולעת ומבהירה די הצורך את שתי הצדדים. דהיינו: סגנונם של הנביאים שונה, כי דבר ה' התלבש במציאות שלהם כפי שהיא - וזה דבר ברור גם ביחס לעורכי השיחות וכו', כנראה בחוש (צריך להיות גולם מוחלט כדי לא להבחין בגורם לכך שהרבי הפסיק להגיה בלה"ק מחלק ט"ו ואילך, ולאידך חזר להגיה בלה"ק מחלק ל' ואילך, כפי שהרב יוסף יצחק וילשנסקי הזכיר אי פעם במרומז [- ולא במפורש, כיון שהוא נמנה על העורכים ביו"דים...]).
ומצד שני, מחקרים בנושא "ההבדלים בין סגנונות ספרי הנ"ך" וכן דיונים בשאלת "מי כתב כל ספר" - מצויים בעיקר בין כתלי האקדמיה ושיטת ביקורת המקרא (עפ"ל), או אצל אחינו חובשי הכיפות הממוזערות, וכמעט לא נמצאים בשיחות ובספרי החסידות... (אף שגם בחז"ל אפשר למצוא התייחסויות לזה. ובכל זאת, השאלה היא איפה הקאך). • קרייזי אבאוט משיחמביאים אותו ביחד - 06:09, כ"ח בכסלו ה'תשע"ז
בדיוק! אצל חז"ל לא היה החשש הנ"ל, משא"כ מי שעסק ועוסק בדורותינו אלה, רואים להיכן הגיע. ולהדגיש, שזה שהסגנון שונה לא נוגע בכהוא זה בעובדה שאלו ואלו דברי אלוקים חיים, וכל תיבה ניקוד והטיה מדוקדקים בתכלית ובכוונת מכוון. להתראות - שיחה 06:21, 28 בדצמבר 2016 (UTC)
להתראות, בנוגע למה שכתבת הנה אני דן אותך לכף זכות אשר ילדך פשוט זחל על המקלדת וממילא יצאו דברי שטות כאלה ואינך באמת כזה שוטה, לפי מה שכתבת הרי כל דבר שהוגה הרי הוא בגדר שנכתב על ידי אד"ש בעצמו, ולכן הפניתי אותך למשהו שהוגה ע"י רבינו וממילא לפי דעתך רבינו בעצמו כתבו ובה כתוב בפירוש מהו היחס הנכון לדברים אלה, לא כתבתי סברות שלי (שמכיון שהרבי רק הגיה כו' או מכיון שיש שינוי הסגנון בין שיחה לשיחה חייבים לומר שלא יצא מתחת ידי אד"ש). ומה הינך עונה לי? אל תבלבל אותי עם העובדות, אינני רוצה להשתכנע מסברות שכליות (לא שלי חלילה, של הרבי).
למען הדיוק, קיימת גם אפשרות שלישית, אך היא עצובה עוד יותר מלומר שהינך שוטה ועל כן - מתוקף החיוב לדונך לכף זכות - אני מעדיף שלא להעלות אותה בראשי כלל. והיא, אשר למרבה הצער, כמו רבים וטובים אשר ברגע שהם בנו שיטה מסויימת אינם מוכנים לבדוק אם זה באמת מה שהרבי אומר או שזהו רק בדמיונם הכוזב, וממילא כל פעם שיראו שיחה\מענה\איגרת שנראה ממנה אחרת, בלא להתכוון כלל יתחילו לעוות ולהטות דברי הרבי כרצונם. ברצוני להדגיש כאן, בניגוד לרושם שאולי התקבל אצל כמה וכמה, אני ממש לא "אנטי-משיחיסט", אך לא משנה מהי שיטתך כולנו מחוייבים לגשת לדברי הרבי בביטול מוחלט וללא דיעות קדומות כלל.
ולידידי המשוגע, השאלה אם במקרה כזה אומרים "דיו לבא מן הדין להיות כנידון". שף ויתיבקאנפרענץ רום 22:07, 29 בדצמבר 2016 (UTC)
לא אמרתי שאין חילוק, אמרתי שאני לא רוצה להיות מאלו שיושבים ושוקלים במצוותיה של תורה. ברור בהחלט שיש הבדל בין מצווה כזו לאחרת, ואפילו יש ראיות שהקב"ה בעצמו עושה חילוקים בין מצווה כזו לאחרת, ואף-על-כל-זאת נאמר: "אל תהי יושב ושוקל במצוותיה של תורה", ולא בזה צריך להיות הקאָך שלנו. הבן שלי אגב עוד לא התחיל לזחול, אבל הוא כבר מושך בשערות הזקן וממשיך הארות עליונות, המתבטאות בעיקר בעייפות הנמשכת ונמשכת ללא הגבלות... להתראות - שיחה 04:55, 30 בדצמבר 2016 (UTC)

מקור המילה[עריכת קוד מקור]

בלי קשר לדיון דלעיל, מצאתי כאן דיון בשאלה האם אכן הציונים הארורים הם אשר המציאו את הכינוי לחנוכיה (והכנסתי בפנים מן המקורות שמביא) -- ד. שטרן * השמים מספרים • 19:15, כ"ז בכסלו, ה'תשע"ז (27 בדצמ' למניינם), ימות המשיחיחי המלך המשיח!

מאד מעניין, ישר כח! מזכיר את הפרק על עברית ולשון הקודש ב"יהדות התורה והמדינה" מ. פינחסי - שיחה 19:18, 27 בדצמבר 2016 (UTC)
כבד קדמוך קדמונים בפיסקא 'השימוש בתיבה זו'. להתראות - שיחה 20:01, 27 בדצמבר 2016 (UTC)

חנוכית אדמו"ר הזקן[עריכת קוד מקור]

מאיפה המקור שחנוכית אדמו"ר הזקן היתה עם גב? בהערת שוליים מביאים רק את התמונה של אדמו"ר הריי"ץ עם החנוכיה?