לדלג לתוכן

עצם וגילוים

מתוך חב"דפדיה, אנציקלופדיה חב"דית חופשית

עצם וגילוים הינם חלוקה בקבלה ובחסידות בין העצם עצמו שאינו שייך להיות בבחינת גילוי, לבין האורות שבבחינת גילוי, ודרך כלל מובא בנוגע לעצמות ולגילויים.

החילוקים בין העצם לגילויים[עריכה | עריכת קוד מקור]

בריאת יש מאין[עריכה | עריכת קוד מקור]

מבואר בחסידות שדווקא בכח העצמות לברוא יש מאין והביאור הוא מפני שלא יכול להתהוות מציאות יש מהגילויים כי מפני גילוי האור הוא לא יכול להיות יש אלא יתבטל במציאות, ודווקא מצד העצם שלמעלה מהגילוי יכול להיות בריאת יש.

ומבואר שכשהוצרך לברוא את עולמות בי"ע אזי: "דאָ איז גענוג אָט די קונצן פון אורות וגילויים" (נגמר הקונצים של אורות וגילויים)[1].

ריבוי פרטים[עריכה | עריכת קוד מקור]

עוד עניין, שהעצמות כולל את כל הפרטים, לעומת האורות והגילויים, שבכללם גם עולם האצילות - שהם לא יכולים לשאת ריבוי פרטים, ואי אפשר לומר שיש שם ענינים כמו 'ברויט און בולקע'[2] כי פרטים הם התחלקות והתחלקות זה היפך עניין האחדות, ודווקא העצמות, מצד היותו נושא הפכים, יכול לכלול ריבוי פרטים.

הערות שוליים

  1. סה"מ תרס"ו-ס"ז שם ע' כט.
  2. לחם ולחמנייה - לשון כ"ק אדמו"ר במאמר.
  ערך זה הוא קצרמר בנושא חסידות. אתם מוזמנים לתרום לחב"דפדיה ולהרחיב אותו.