14,734
עריכות
יוסף בן מלמד (שיחה | תרומות) |
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ") |
||
שורה 25: | שורה 25: | ||
*'''ש-ד-י קרע שטן''' - השם הקדוש הוא ראשי תיבות של '''ש'''ומר '''ד'''לתות '''י'''שראל, ונהוג לכתוב אותו גם על מזוזות הפתח לשמירה הגנה והצלה, והתיבות 'קרע שטן' הם גם הראשי תיבות של השורה השניה בתפילת [[אנא בכח]], וחלק מהשם המפורש בן ה-42 אותיות{{הערה|בחלק מהקמעות, נהוג לכתוב את כל ה'אנא בכח'. שורה זו היא גם כנגד ספירת הגבורה.}}. | *'''ש-ד-י קרע שטן''' - השם הקדוש הוא ראשי תיבות של '''ש'''ומר '''ד'''לתות '''י'''שראל, ונהוג לכתוב אותו גם על מזוזות הפתח לשמירה הגנה והצלה, והתיבות 'קרע שטן' הם גם הראשי תיבות של השורה השניה בתפילת [[אנא בכח]], וחלק מהשם המפורש בן ה-42 אותיות{{הערה|בחלק מהקמעות, נהוג לכתוב את כל ה'אנא בכח'. שורה זו היא גם כנגד ספירת הגבורה.}}. | ||
*'''[[אדם הראשון|אדם]] ו[[חוה]], [[אברהם אבינו|אברהם]] ו[[שרה אמנו|שרה]], [[יצחק אבינו|יצחק]] ו[[רבקה אמנו|רבקה]], [[יעקב אבינו|יעקב]] ו[[לאה אמנו|לאה]] - פנימה''' - בתיבה זו מופיעים ארבעה זוגות, כל זוג בשורה בפני עצמו, ותחתם במודגש התיבה 'פנימה', כלומר שרק להם תהיה הרשות להיכנס ולהתייחד בתוך הבית, זאת בנויגוד לשמות המלאכים הרעים והשדים המופיעים מחוץ לתיבה זו עם הסיומת 'וכת דיליה - חוץ', כלומר שהם יישארו בחוץ ולא תינתן להם הרשות להיכנס ולהזיק. | *'''[[אדם הראשון|אדם]] ו[[חוה]], [[אברהם אבינו|אברהם]] ו[[שרה אמנו|שרה]], [[יצחק אבינו|יצחק]] ו[[רבקה אמנו|רבקה]], [[יעקב אבינו|יעקב]] ו[[לאה אמנו|לאה]] - פנימה''' - בתיבה זו מופיעים ארבעה זוגות, כל זוג בשורה בפני עצמו, ותחתם במודגש התיבה 'פנימה', כלומר שרק להם תהיה הרשות להיכנס ולהתייחד בתוך הבית, זאת בנויגוד לשמות המלאכים הרעים והשדים המופיעים מחוץ לתיבה זו עם הסיומת 'וכת דיליה - חוץ', כלומר שהם יישארו בחוץ ולא תינתן להם הרשות להיכנס ולהזיק. | ||
*'''מְכַשֵּׁפָ֖ה לֹ֥א תְחַיֶּֽה''' - מחוץ לתיבה מופיעים כל הצירופים האפשריים של תיבות הפסוק{{הערה|שמות כב, יז.: | *'''מְכַשֵּׁפָ֖ה לֹ֥א תְחַיֶּֽה''' - מחוץ לתיבה מופיעים כל הצירופים האפשריים של תיבות הפסוק{{הערה|שמות כב, יז.: מכשפה לא תחיה // תחיה מכשפה לא // לא תחיה מכשפה // תחיה לא מכשפה // מכשפה תחיה לא // לא מכשפה תחיה.}}. | ||
*'''סיני וסנסיני וסמנגלוף''' - בצד ימין של התיבה מופיעים שמות שלושת המלאכים השומרים על האדם מפני השדה לילית{{הערה|1=על פי הסיפור המובא במדרש 'אלפא ביתא דבן סירא' שלילית מאסה באדם הראשון וברחה ממנו לים סוף וחברה לאשמדאי מלך השדים. לאחר שאדם התפלל לה', נשלחו מלאכים אלו להחזיר את לילית, ולאחר שלא הצליחו לשכנע אותה לחזור, כיון שטענה שלאחר שחברה לאשמדאי אסורה היא לחזור לבעלה הראשון, עזבו אותה המלאכים אך השביעו אותה שלא תפגע בצאצאיו של אדם הראשון לרעה אם תראה קמע שעליו כתובים שמותיהם (אוצר מדרשים, אלפא ביתא דבן סירא, אלפא ביתא אחרת לבן סירא לד, ה, ושם בסיום הסיפור: "ולכך אנו כותבים שמותם בקמיע של נערים קטנים ורואה אותם וזוכרת השבועה ומתרפא הילד"). וראו עוד בהערה הבאה.}}. | *'''סיני וסנסיני וסמנגלוף''' - בצד ימין של התיבה מופיעים שמות שלושת המלאכים השומרים על האדם מפני השדה לילית{{הערה|1=על פי הסיפור המובא במדרש 'אלפא ביתא דבן סירא' שלילית מאסה באדם הראשון וברחה ממנו לים סוף וחברה לאשמדאי מלך השדים. לאחר שאדם התפלל לה', נשלחו מלאכים אלו להחזיר את לילית, ולאחר שלא הצליחו לשכנע אותה לחזור, כיון שטענה שלאחר שחברה לאשמדאי אסורה היא לחזור לבעלה הראשון, עזבו אותה המלאכים אך השביעו אותה שלא תפגע בצאצאיו של אדם הראשון לרעה אם תראה קמע שעליו כתובים שמותיהם (אוצר מדרשים, אלפא ביתא דבן סירא, אלפא ביתא אחרת לבן סירא לד, ה, ושם בסיום הסיפור: "ולכך אנו כותבים שמותם בקמיע של נערים קטנים ורואה אותם וזוכרת השבועה ומתרפא הילד"). וראו עוד בהערה הבאה.}}. | ||
*'''לילית וכת דילה - חוץ''', השדה לילית וכל ה'כת' שלה - המלאכים המקטרגים והמזיקים, יוותרו בחוץ ולא יזיקו{{הערה|ראו בהערה הקודמת, וכן בזוהר חלק ג, עז א: "לְלִילִית קַדְמִיתָא . . נַפְקַת לְעָלְמָא, וּבַעְיָא רַבְיָיהָא, וְחָמַת רַבְיֵי בְּנֵי נָשָׁא, וְאִתְדַּבְּקַת בְּהוּ, לְקָטְלָא לְהוּ, וּלְאִשְׁתְּאֲבָא בְּרוּחַיְיהוּ דְּרַבְיֵי בְּנֵי נָשָׁא וְהִיא אַזְלַת בְּהַהוּא רוּחָא, וְאִזְדַמְּנָן תַּמָּן ג' רוּחִין קַדִּישִׁין, וְטָאסִין קַמָּהּ, וְנַטְלִין הַהוּא רוּחָא מִנָּהּ, וּמַנִיחִין לֵיהּ קָמֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְתַמָּן מִתְגַּלְּפֵי קַמֵּיהּ . . אִי אִשְׁתְּכַח בַּר נָשׁ קַדִּישָׁא, לָא מִסְתָּפֵי מִינָּהּ, דִּכְדֵין זַמִּין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאִלֵּין ג' מַלְאֲכִין קַדִּישִׁין דְּאַמָרָן, וְנַטְרִין לֵיהּ לְהַהוּא רַבְיָיא, וְהִיא לָא יַכְלָא לְאַבְאָשָׁא לֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים צא) לֹא תְאוּנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ. מַאי טַעֲמָא לֹא תְאוּנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה. בְּגִין כִּי מַלְאָכָיו יְצַוְּה לָּךְ, וּכְתִיב (תהלים צ) כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ. | *'''לילית וכת דילה - חוץ''', השדה לילית וכל ה'כת' שלה - המלאכים המקטרגים והמזיקים, יוותרו בחוץ ולא יזיקו{{הערה|ראו בהערה הקודמת, וכן בזוהר חלק ג, עז א: "לְלִילִית קַדְמִיתָא . . נַפְקַת לְעָלְמָא, וּבַעְיָא רַבְיָיהָא, וְחָמַת רַבְיֵי בְּנֵי נָשָׁא, וְאִתְדַּבְּקַת בְּהוּ, לְקָטְלָא לְהוּ, וּלְאִשְׁתְּאֲבָא בְּרוּחַיְיהוּ דְּרַבְיֵי בְּנֵי נָשָׁא וְהִיא אַזְלַת בְּהַהוּא רוּחָא, וְאִזְדַמְּנָן תַּמָּן ג' רוּחִין קַדִּישִׁין, וְטָאסִין קַמָּהּ, וְנַטְלִין הַהוּא רוּחָא מִנָּהּ, וּמַנִיחִין לֵיהּ קָמֵי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְתַמָּן מִתְגַּלְּפֵי קַמֵּיהּ . . אִי אִשְׁתְּכַח בַּר נָשׁ קַדִּישָׁא, לָא מִסְתָּפֵי מִינָּהּ, דִּכְדֵין זַמִּין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְאִלֵּין ג' מַלְאֲכִין קַדִּישִׁין דְּאַמָרָן, וְנַטְרִין לֵיהּ לְהַהוּא רַבְיָיא, וְהִיא לָא יַכְלָא לְאַבְאָשָׁא לֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב, (תהלים צא) לֹא תְאוּנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךָ. מַאי טַעֲמָא לֹא תְאוּנֶּה אֵלֶיךָ רָעָה. בְּגִין כִּי מַלְאָכָיו יְצַוְּה לָּךְ, וּכְתִיב (תהלים צ) כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ. | ||
(= | (= לִילִית הָרִאשׁוֹנָה . . יוֹצֵאת לָעוֹלָם וְרוֹצָה תִינוֹקוֹתֶיהָ. וְרוֹאָה תִינוֹקוֹת שֶׁל בְּנֵי אָדָם וְנִדְבֶּקֶת לָהֶם לַהֲרֹג אוֹתָם, וּלְהִשָּׁאֵב לְרוּחוֹת תִּינוֹקוֹת בְּנֵי הָאָדָם, וְהוֹלֶכֶת עִם אוֹתָהּ הָרוּחַ, וּמִזְדַּמְּנִים שָׁם שָׁלֹשׁ רוּחוֹת קְדוֹשׁוֹת, וְטָסִים לְפָנֶיהָ, וְנוֹטְלִים מִמֶּנָּה אוֹתָהּ הָרוּחַ, וּמַנִּיחִים אוֹתָהּ לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, וְשָׁם נֶחְקָקִים (לומדים) לְפָנָיו . . אִם נִמְצָא אָדָם קָדוֹשׁ, לֹא פוֹחֵד מִמֶּנָּה, שֶׁאָז מַזְמִין הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אוֹתָם שְׁלֹשֶׁת הַמַּלְאָכִים הַקְּדוֹשִׁים שֶׁאָמַרְנוּ, וְשׁוֹמְרִים אֶת אוֹתוֹ הַתִּינוֹק, וְהִיא לֹא יְכוֹלָה לְהָרַע לוֹ. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךְ רָעָה וְנֶגַע לֹא יִקְרַב בְּאָהֳלֶךְ. מָה הַטַּעַם לֹא תְאֻנֶּה אֵלֶיךְ רָעָה? מִשּׁוּם שֶׁכִּי מַלְאָכָיו יְצַוֶּה לָּךְ. וְכָתוּב כִּי בִי חָשַׁק וַאֲפַלְּטֵהוּ).}}. | ||
*'''לתמלמיי כמיללבד לתארוליב''' - ראשי תיבות של שלושת הפסוקים בתהילים{{הערה|צא, ה-יא-י.}}: "לֹֽא־תִ֭ירָא מִפַּ֣חַד לָ֑יְלָה מֵ֝חֵ֗ץ יָע֥וּף יוֹמָֽם׃ כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּ֑ךְ לִ֝שְׁמׇרְךָ֗ בְּכׇל־דְּרָכֶֽיךָ׃ לֹא־תְאֻנֶּ֣ה אֵלֶ֣יךָ רָעָ֑ה וְ֝נֶ֗גַע לֹא־יִקְרַ֥ב בְּאׇהֳלֶֽךָ". | *'''לתמלמיי כמיללבד לתארוליב''' - ראשי תיבות של שלושת הפסוקים בתהילים{{הערה|צא, ה-יא-י.}}: "לֹֽא־תִ֭ירָא מִפַּ֣חַד לָ֑יְלָה מֵ֝חֵ֗ץ יָע֥וּף יוֹמָֽם׃ כִּ֣י מַ֭לְאָכָיו יְצַוֶּה־לָּ֑ךְ לִ֝שְׁמׇרְךָ֗ בְּכׇל־דְּרָכֶֽיךָ׃ לֹא־תְאֻנֶּ֣ה אֵלֶ֣יךָ רָעָ֑ה וְ֝נֶ֗גַע לֹא־יִקְרַ֥ב בְּאׇהֳלֶֽךָ". | ||