תחיית המתים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 89: שורה 89:




מבואר בחסידות{{הערה|ראה בארוכה סה"מ הש"ת עמוד 61 ואילך ה'תש"ד ע' 129 ואילך התש"ה ע' 121 ואילך ועוד}} בנוגע תורה ובנ"י דשרש ישראל הוא למעלה משרש התורה (כדאיתא בתדב"א שני דברים קדמו לעולם תורה וישראל ואיני יודע איזה מהם קודם כשהוא אומר צו את בני ישראל דבר אל בני ישראל אומר אני ישראל קדמו) אלא שנש"י נמשכו וירדו בבחינת מציאות בפ"ע כמו הבן ("בנים אתם לה' אלקיכם") שעם היותו מעצמות האב הוא מציאות נבדל, והתורה גם כמו שנמשכה למטה היא מיוחדת עמו ית' ("אורייתא וקוב"ה כולא חד"{{הערה|הובא בתניא פ"ד ורפכ"ג בשם הזהר וראה זהר ח"א כד, א. ח"ב ס, סע"א. תקו"ז ת"ו (כא, ב) תכ"ב (סד, א) ועוד.}}) וזהו הטעם שמעלתן של ישראל שקדמו לתורה נתגלתה ע"י התורה שבתורה נאמר "צו את בני ישראל" "דבר אל בני ישראל" כי הנשמות כמו שהן מצד עצמן להיותן מציאות נבדל השרש שלהם הוא בהעלם משא"כ תורה שהיא חד עם הקב"ה היא בחי' גילוי, וע"י התורה מתגלה גם השרש דישראל {{הערה|ועפ"ז מבאר שם הפסוק "באורך נראה אור" ששני הענינים דבאורך נראה אור הם תורה וישראל אורך היא תורה כנ"ל והאור שנראה ע"י אורך הוא השרש דישראל שמתגלה ע"י התורה ומבאר שעד"ז הוא ב"קומי אורי כי בא אורך" שגילוי מעלת ושרש הגוף הוא ע"י הנשמה}}
מבואר בחסידות{{הערה|ראה בארוכה סה"מ הש"ת עמוד 61 ואילך ה'תש"ד ע' 129 ואילך התש"ה ע' 121 ואילך ועוד}} בנוגע תורה ובנ"י דשרש ישראל הוא למעלה משרש התורה (כדאיתא בתדב"או{{הערה|ראה תדבא"ר פי"ד ב"ר פ, ד. וראה לקו"ש חל"ד ע' 222 הערה 48.}} "שני דברים קדמו לעולם תורה וישראל ואיני יודע איזה מהם קודם כשהוא אומר צו את בני ישראל דבר אל בני ישראל אומר אני ישראל קדמו") אלא שנש"י נמשכו וירדו בבחינת מציאות בפ"ע כמו הבן ("בנים אתם לה' אלקיכם") שעם היותו מעצמות האב הוא מציאות נבדל, והתורה גם כמו שנמשכה למטה היא מיוחדת עמו ית' ("אורייתא וקוב"ה כולא חד"{{הערה|הובא בתניא פ"ד ורפכ"ג בשם הזהר וראה זהר ח"א כד, א. ח"ב ס, סע"א. תקו"ז ת"ו (כא, ב) תכ"ב (סד, א) ועוד.}}) וזהו הטעם שמעלתן של ישראל שקדמו לתורה נתגלתה ע"י התורה שבתורה נאמר "צו את בני ישראל" "דבר אל בני ישראל" כי הנשמות כמו שהן מצד עצמן להיותן מציאות נבדל השרש שלהם הוא בהעלם משא"כ תורה שהיא חד עם הקב"ה היא בחי' גילוי, וע"י התורה מתגלה גם השרש דישראל {{הערה|ועפ"ז מבאר שם הפסוק "באורך נראה אור" ששני הענינים דבאורך נראה אור הם תורה וישראל אורך היא תורה כנ"ל והאור שנראה ע"י אורך הוא השרש דישראל שמתגלה ע"י התורה ומבאר שעד"ז הוא ב"קומי אורי כי בא אורך" שגילוי מעלת ושרש הגוף הוא ע"י הנשמה}}


ועד"ז נתבאר{{הערה|ראה בארוכה לקו"ש חי"ח ע' 409 וראה לקו"ש חי"א ע' 5 ואילך וכמובא לקמן }} בענין נשמה וגוף דבנשמות כתיב בנים אתם להוי' אלקיכם ולכן האהבה וההתקשרות דהקב"ה לישראל מצד נשמתם היא כמו אהבה טבעית כביכול ע"ד אהבת אב לבנו היינו ששרש אהבה זו היא ממדריגה ששייכת שם תפיסת מקום דהנאהב ואינה מעצמותו ממש משא"כ האהבה וההתקשרות דהקב"ה לישראל מצד הגוף שלהם היא לא מצד מעלת הגוף גם לא המעלה רבן מעלה עצמית אלא מצד זה שהקב"ה בחר בהגוף דישראל בבחירתו חפשית שבחירה זו היא מעצמותו ממש אלא שמעלת הנשמה שהיא בן להקב"ה היא בגילוי משא"כ מעלת הגוף שבו הוא בחירת העצמות היא בהעלם וע"י שהנשמה עובדת עם הגוף מתגלה בו מעלתו בחירת העצמות.  
ועד"ז נתבאר{{הערה|ראה בארוכה לקו"ש חי"ח ע' 409 וראה לקו"ש חי"א ע' 5 ואילך וכמובא לקמן }} בענין נשמה וגוף דבנשמות כתיב בנים אתם להוי' אלקיכם ולכן האהבה וההתקשרות דהקב"ה לישראל מצד נשמתם היא כמו אהבה טבעית כביכול ע"ד אהבת אב לבנו היינו ששרש אהבה זו היא ממדריגה ששייכת שם תפיסת מקום דהנאהב ואינה מעצמותו ממש משא"כ האהבה וההתקשרות דהקב"ה לישראל מצד הגוף שלהם היא לא מצד מעלת הגוף גם לא המעלה רבן מעלה עצמית אלא מצד זה שהקב"ה בחר בהגוף דישראל בבחירתו חפשית שבחירה זו היא מעצמותו ממש אלא שמעלת הנשמה שהיא בן להקב"ה היא בגילוי משא"כ מעלת הגוף שבו הוא בחירת העצמות היא בהעלם וע"י שהנשמה עובדת עם הגוף מתגלה בו מעלתו בחירת העצמות.  
190

עריכות

תפריט ניווט