שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 159 בתים ,  3 ינואר
==תולדות העיירה==
===אדמו"ר ה'[[צמח צדק]]' מתיישב בהאדיטש===
[[קובץ:בית כנסת על ציון אדמור הזקן.jpg|שמאל|ממוזער|250px|בית כנסת של יד ציון [[אדמו"ר הזקן]] בהאדיטש ([[אב]] [[תשע"א]])]]
[[קובץ:67BA2F3A-4A6A-49B1-A12D-5D6FFDE2B1DE.jpg|ממוזער|קברים בסמיכות לציון אדמוה״ז על רקע נהר הפסול]]
אחרי הסתלקות [[אדמו"ר הזקן]], התיישב [[אדמו"ר הצמח צדק]] ישיבת ארעי באופן זמני בהאדיטש, עד שחותנו [[אדמו"ר האמצעי]] התיישב ב[[ליובאוויטש]] בסוף שנת [[תקע"ג]], אז עבר גם הוא ומשפחתו לליובאוויטש שהפכה לבירת [[חב"ד]].
בהאדיטש, התפרנס ה'צמח צדק' מעסק שהקים עם שותף בשם ר' משה הכפרי. ר' משה היה נוסע לכפרים וקונה סחורה לתפירת שקים בעוד שה'צמח צדק' היה מנהל את החשבונות ומסדר את הסחורה.
===הרבנית פריידה נטמנה בהאדיטש===באותה תקופה, [[הרבנית פריידא]] בת [[אדמו"ר הזקן]] שהייתה אישה חולנית, נחלשה עוד יותר. בעקבות זאת הועברה לנאות דשא. באחד הימים, כשהבינה שיומה קרב, ביקשה מהחסידים כי יקברוה בהאדיטש לימין אביה הגדול. החסידים לא ידעו כיצד לנהוג ומה להחליט, שכן לא היה מקובל לקבור אישה בתוך האוהל של הרבי. כעבור מספר ימים - ביום ט"ז בסיון תקע"ג - כחמישה חודשים לאחר הסתלקות אביה, שוב קראה לחסידים, וביקשה שיעמדו סביב למיטתה. או אז החלה לומר "אלוקי [[נשמה]] שנתת בי טהורה היא..." כאשר הגיעה למילים "ואתה עתיד ליטלה ממני" - זקפה לפתע את ידיה, הושיטה עשר אצבעותיה כלפי מעלה, ו[[צעקה]] בקול: "אבא, חכה! הנה, כבר..." ומיד פרחה נשמתה. החסידים שראו הסתלקות כה נעלית, הבינו כי צריך להיענות לבקשתה, אך בכל זאת עדיין נותר פקפוק בליבם. בדרכם אל [[בית עלמין|בית העלמין]], כאשר הגיעו לפרשת דרכים בין [[קרמנצ'וג]] והאדיטש - החליטו שלא לכוון את הסוסים, ולאן שהסוסים יוליכו את גופה הקדוש, שם יקברוה. הסוסים המשיכו לעבר האדיטש, והיא אכן נטמנה, כפי בקשתה, בסמוך לציונו של אביה, רבנו הזקן.
כעבור מספר ימים - ביום ט"ז בסיון תקע"ג - כחמישה חודשים לאחר הסתלקות אביה, שוב קראה לחסידים, וביקשה שיעמדו סביב למיטתה. או אז החלה לומר "אלוקי [[נשמה]] שנתת בי טהורה היא..." כאשר הגיעה למילים "ואתה עתיד ליטלה ממני" - זקפה לפתע את ידיה, הושיטה עשר אצבעותיה כלפי מעלה, ו[[צעקה]] בקול: "אבא, חכה! הנה, כבר..." ומיד פרחה נשמתה.  החסידים שראו הסתלקות כה נעלית, הבינו כי צריך להיענות לבקשתה, אך בכל זאת עדיין נותר פקפוק בליבם. בדרכם אל [[בית עלמין|בית העלמין]], כאשר הגיעו לפרשת דרכים בין [[קרמנצ'וג]] והאדיטש - החליטו שלא לכוון את הסוסים, ולאן שהסוסים יוליכו את גופה הקדוש, שם יקברוה. הסוסים המשיכו לעבר האדיטש, והיא אכן נטמנה, כפי בקשתה, בסמוך לציונו של אביה, רבנו הזקן.  ===ביקורי רבותינו נשיאינו ביקרו בהאדיטש לעיתים. ===
[[אדמו"ר האמצעי]] הסתלק ב[[ט' כסלו תקפ"ח]] בניעז'ין לאחר ששהה בהאדיטש אצל אביו אדמו"ר הזקן.
בין אלה ששהו רבות במקום, היה [[רבי מנחם נחום]], בנו של אדמו"ר האמצעי, שאמנם התגורר ב[[ניעז'ין]], סמוך לציונו של אביו, אך בכל שנה היה נוסע להאדיטש ושוהה בה תקופה.
גם האדמו"רים בדורות הבאים ביקרו בהאדיטש. ===קהילה בימי בתקופת אדמו"ר ה'צמח צדק'===
באגרותיו של [[אדמו"ר הצמח צדק]] מצויה אגרת חסרת תאריך, המיועדת אל "אנ"ש דעיר האדיץ". האגרת מדברת על התחזקות בתפילה, לימוד תורה, וחימום המקווה. מכך אנו למדים שכבר בימי ה'צמח צדק' הייתה במקום קהילה חסידית.
457

עריכות

תפריט ניווט