התכללות (המידות): הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 46: שורה 46:
בספר הערכים{{הערה|חלק ד' עמ' רח ואילך.}} מתבאר עניין זה בכמה וכמה אופנים שונים, בפרטים ופרטי פרטים, ובאריכות רבה - וכאן מובא בכללות ובקצרה ורק באופן אחד.
בספר הערכים{{הערה|חלק ד' עמ' רח ואילך.}} מתבאר עניין זה בכמה וכמה אופנים שונים, בפרטים ופרטי פרטים, ובאריכות רבה - וכאן מובא בכללות ובקצרה ורק באופן אחד.


להבין עניין זה יש להקדים{{הערה|הבא לקמן הוא על פי המשך תער"ב בתחילתו, אותיות יג-יד.}}, שאחד ההבדלים בין "אורות" ל"כלים" הוא, שהכלים הם מוגבלים ומגבילים לעומת האורות שהם "[[פשוט|פשוטים]]". אך למרות שהאורות פשוטים אין זו פשטות של "אין-סוף" ממש, אלא פשטות מוגבלת ("עשר ולא תשע, עשר ולא אחת עשרה"{{הערה|ספר יצירה, א' ד'.}}), והגבלה זו אינה רק בכמותם אלא גם באיכותם - לכל אחד מהם ציור מסויים משלו (של חסד, של גבורה וכו'). ונמצא, שלעומת הכלים האורות הם "פשוטים" אך לעומת העצמות הם "מוגבלים".
להבין עניין זה יש להקדים{{הערה|הבא לקמן הוא על פי המשך תער"ב בתחילתו, אותיות יג-יד.}}, שאחד ההבדלים בין "אורות" ל"כלים" הוא, שהכלים הם מוגבלים ומגבילים לעומת האורות שהם "[[פשוט|פשוטים]]". אך למרות שה[[אורות פשוטים]] אין זו פשטות של "אין-סוף" ממש, אלא פשטות מוגבלת ("עשר ולא תשע, עשר ולא אחת עשרה"{{הערה|ספר יצירה, א' ד'.}}), והגבלה זו אינה רק בכמותם אלא גם באיכותם - לכל אחד מהם ציור מסויים משלו (של חסד, של גבורה וכו'). ונמצא, שלעומת הכלים האורות הם "פשוטים" אך לעומת העצמות הם "מוגבלים".


ומכיון שהאורות (לעומת הכלים) הם פשוטים{{הערה|היינו, ש'''אור''' החסד אינו כך כך "חסד" כמו '''כלי''' החסד, האור הוא עדין חסד "פשוט" ולא מוגבל.}}, יתכן שאור החסד "יכנס" לתוך כלי הגבורה (וכן הפוך כמובן, וכן גם בכל שאר האורות והכלים).
ומכיון שהאורות (לעומת הכלים) הם פשוטים{{הערה|היינו, ש'''אור''' החסד אינו כך כך "חסד" כמו '''כלי''' החסד, האור הוא עדין חסד "פשוט" ולא מוגבל.}}, יתכן שאור החסד "יכנס" לתוך כלי הגבורה (וכן הפוך כמובן, וכן גם בכל שאר האורות והכלים).
68

עריכות

תפריט ניווט