תגים: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 775 בתים ,  13 ביוני 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{אות}}
{{אות}}
ה'''תגים''' הם עיטורים המופיעים על חלק מהאותיות ב[[סופר סת"ם|כתב סת"ם]].
ה'''תגים''' הם מקלות כעין צורת ז' קטנה המופיעים על חלק מהאותיות ב[[סופר סת"ם|כתב סת"ם]], וכתבאו הראשונים{{ערה|המנהיג ועוד.}} שהם הלכה למשה מסיני.


בנוסף ליופי שהתיוג מוסיף לאותיות, יש לו משמעות פנימית, הן ברמה ההלכתית כפי שמסופר בגמרא ש[[רבי עקיבא]] היה דורש את כתרי האותיות, והן על פי פנימיות התורה.
לתגים משמעות עמוקה, הן ברמה ההלכתית כפי שמסופר בגמרא{{הערה|מנחות כ"ט ב'.}} ש[[רבי עקיבא]] היה דורש את כתרי האותיות, והן על פי פנימיות התורה.
 
==מקור ההלכה==
הגמרא{{הערה|במנחות כ"ט ב'.}} מספרת על ר' עקיבא שהיה דורש על כל קוץ וקוץ תילי תילים של הלכות, ומעיר על זה רבא שהקוצים הם "זיונין" שצריך לצייר על שבע האותיות שעטנ"ז ג"ץ. נחלקו הראשונים האם הכוונה לצורת זינין שצריך לצייר על ראש האותיות או שצריך לרבע לפחות 3 פינות מראשי האותיות הנ"ל, ולהלכה נפסק{{הערה|שו"ע או"ח ל"ו.}} שצריך גם לרבע את הראשים וגם לצייר את התגים.


==תיוג האותיות==
==תיוג האותיות==
שורה 10: שורה 13:
* אותיות [[ג]], [[ז]], [[ט]], [[נ]], [[ע]], [[צ]], [[ש]] (שעטנ"ז ג"ץ) - שלושה תגים.
* אותיות [[ג]], [[ז]], [[ט]], [[נ]], [[ע]], [[צ]], [[ש]] (שעטנ"ז ג"ץ) - שלושה תגים.


אצל חלק מהסופרים נהוג כיום לכתוב את הכתב כולו ללא תגים, ורק לאחר השלמת הכתיבה להוסיף את התגים, כשלעיתים הדבר נעשה אף לאחר הבדיקה הראשונית{{הערה|בעיקר בתפילין ומזוזות, שלא ניתן לתקן במקרה שנמצא פסול.}}, כדי לחסוך את הזמן של התיוג, במקרה שימצא פסול בכתיבה וכן מטעמי נוחות.
אצל חלק מהסופרים נהוג כיום{{הערה|בעיקר בכתיבה הספרדית.}} לכתוב את הסת"ם ללא תגים, ולהוסיפם רק לאחר השלמת הכתיבה ובדיקה הראשונית{{הערה|בדיקת חסר/ יתר/ מוחלף במחשב. מדובר בעיקר בתפילין ומזוזות, שם במקרה שנמצא פסול לא ניתן לתקן.}}, כדי לחסוך את הזמן של התיוג, במקרה שימצא פסול בכתיבה וכן מטעמי נוחות.


בתיוג האותיות יש להיזהר שלא לפסול את הכתב על ידי כך שבאמצעות התגים תיגע אות אחת בחברתה, כמו כן אין להכניס תגים לתוך חללה של אות אחרת וכדומה. בנוסף יש לוודא שהתגים לא יגעו אחד בשני, ושיהיו מחוברים לאות כראוי{{הערה|לדעות מסויימות, תג שאינו מחובר לאות נחשב כאות יו"ד שזרוקה בין השיטין שמטיל ספק בכשרות הסת"ם.}}. ישנם סופרים המשתמשים בעט ברזל מיוחד הנקרא רפידוגרף לתיוג, וישנם סופרים המהדרים לתייג עם הקולמוס עצמו.
בתיוג האותיות יש להיזהר בדברים רבים, שחלקם פוסלים את הסת"ם. יש לוודא שהתגים לא יגעו זה בזה, שיהיו מחוברים לאות כראוי{{הערה|תג שאינו מחובר נחשב לאות נחשב כאות זי"ן שזרוקה בין השיטין הפוסלת את הסת"ם, תג שנוגע בחבירו יכול להדמות לאות ש' או ע' או ח' קטנה וכן הלאה.}}, ושלא יכנסו לחלל אות ך' בשורה שמעליהם. ישנם סופרים המשתמשים בעט ברזל מיוחד הנקרא רפידוגרף לתיוג, וישנם סופרים המהדרים לתייג עם הקולמוס עצמו.


בתיוג מזוזות ותפילין ישנם תגים מיוחדים לפי [[קבלה]] הנקראים "תגי קבלה" אותם מוסיפים לכל ארבעת האותיות של [[שם הוי']] וכן באותיות מסויימות נוספות.
בתיוג מזוזות ותפילין ישנם תגים מיוחדים לפי [[קבלה]] הנקראים "תגי קבלה" אותם מוסיפים לכל ארבעת האותיות של [[שם הוי']] וכן באותיות מסויימות נוספות.
1,611

עריכות

תפריט ניווט