11,703
עריכות
אין תקציר עריכה |
אין תקציר עריכה |
||
שורה 12: | שורה 12: | ||
אצל חלק מהסופרים נהוג כיום לכתוב את הכתב כולו ללא תגים, ורק לאחר השלמת הכתיבה להוסיף את התגים, כשלעיתים הדבר נעשה אף לאחר הבדיקה הראשונית{{הערה|בעיקר בתפילין ומזוזות, שלא ניתן לתקן במקרה שנמצא פסול.}}, כדי לחסוך את הזמן של התיוג, במקרה שימצא פסול בכתיבה וכן מטעמי נוחות. | אצל חלק מהסופרים נהוג כיום לכתוב את הכתב כולו ללא תגים, ורק לאחר השלמת הכתיבה להוסיף את התגים, כשלעיתים הדבר נעשה אף לאחר הבדיקה הראשונית{{הערה|בעיקר בתפילין ומזוזות, שלא ניתן לתקן במקרה שנמצא פסול.}}, כדי לחסוך את הזמן של התיוג, במקרה שימצא פסול בכתיבה וכן מטעמי נוחות. | ||
בתיוג האותיות יש להיזהר שלא לפסול את הכתב על ידי כך שבאמצעות התגים תיגע אות אחת בחברתה, כמו כן אין להכניס תגים לתוך חללה של אות אחרת וכדומה. בנוסף יש לוודא שהתגים לא יגעו אחד בשני, ושיהיו מחוברים לאות כראוי. ישנם סופרים המשתמשים בעט ברזל מיוחד הנקרא רפידוגרף לתיוג, וישנם סופרים המהדרים לתייג עם הקולמוס עצמו. | בתיוג האותיות יש להיזהר שלא לפסול את הכתב על ידי כך שבאמצעות התגים תיגע אות אחת בחברתה, כמו כן אין להכניס תגים לתוך חללה של אות אחרת וכדומה. בנוסף יש לוודא שהתגים לא יגעו אחד בשני, ושיהיו מחוברים לאות כראוי{{הערה|לדעות מסויימות, תג שאינו מחובר לאות נחשב כאות יו"ד שזרוקה בין השיטין שמטיל ספק בכשרות הסת"ם.}}. ישנם סופרים המשתמשים בעט ברזל מיוחד הנקרא רפידוגרף לתיוג, וישנם סופרים המהדרים לתייג עם הקולמוס עצמו. | ||
בתיוג מזוזות ותפילין ישנם תגים מיוחדים לפי [[קבלה]] הנקראים "תגי קבלה" אותם מוסיפים לכל ארבעת האותיות של [[שם הוי']] וכן באותיות מסויימות נוספות. | בתיוג מזוזות ותפילין ישנם תגים מיוחדים לפי [[קבלה]] הנקראים "תגי קבלה" אותם מוסיפים לכל ארבעת האותיות של [[שם הוי']] וכן באותיות מסויימות נוספות. |
עריכות