אחרון של פסח: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 241 בתים ,  25 באפריל 2022
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:


==ברכת שהחיינו==
==ברכת שהחיינו==
הרמב"ם פסק שבחג האחרון של פסח אין מברכים [[ברכת שהחיינו|שהחיינו]]: "כל לילי יום טוב ובליל יום הכפורים אומרים שהחיינו, וב[[שביעי של פסח]] אין מברכין שהחיינו מפני שאינו רגל בפני עצמו וכבר בירך על הזמן בתחלת הפסח"{{הערה|ההלכות שבת כט, ג.}}.
הרמב"ם פסק שבחג האחרון של פסח אין מברכים [[ברכת שהחיינו|שהחיינו]]: "כל לילי יום טוב ובליל יום הכפורים אומרים שהחיינו, וב[[שביעי של פסח]] אין מברכין שהחיינו מפני שאינו רגל בפני עצמו וכבר בירך על הזמן בתחלת הפסח"{{הערה|הלכות שבת כט, ג.}}.


בחסידות מוסבר הטעם לכך, כיון ש"הימים הראשונים דפסח שייכים לגאולת מצרים, והימים האחרונים – שביעי של פסח ואחרון של פסח – לגאולה העתידה, וכמ"ש הצ"צ שמטעם זה אין מברכים שהחיינו בשביעי של פסח, כיון שיום זה שייך לגאולה העתידה, ואין לברך שהחיינו אלא על ענין שנמצא כבר עתה"{{הערה|1=שיחת אחרון של פסח תשט"ז. הובא באריכות בלקוטי שיחות חל"ז עמ' 14. ([http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1313&CategoryID=838 השיחה מעובדת]).}}.
בחסידות מוסבר הטעם לכך, כיון ש"הימים הראשונים דפסח שייכים לגאולת מצרים, והימים האחרונים – שביעי של פסח ואחרון של פסח – לגאולה העתידה, וכמ"ש הצ"צ שמטעם זה אין מברכים שהחיינו בשביעי של פסח, כיון שיום זה שייך לגאולה העתידה, ואין לברך שהחיינו אלא על ענין שנמצא כבר עתה"{{הערה|1=שיחת אחרון של פסח תשט"ז. הובא באריכות בלקוטי שיחות חל"ז עמ' 14. ([http://www.chabad.org.il/Articles/Article.asp?ArticleID=1313&CategoryID=838 השיחה מעובדת]).}}.
שורה 11: שורה 11:
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר{{הערה|שיחת יום אחרון של פסח תש"ד בתחלתה (ספר השיחות תש"ד ע' 109).}}, שהענין שאחרון של פסח הוא גילוי המשיח, נתגלה על ידי הבעש"ט.
[[אדמו"ר הריי"צ]] אמר{{הערה|שיחת יום אחרון של פסח תש"ד בתחלתה (ספר השיחות תש"ד ע' 109).}}, שהענין שאחרון של פסח הוא גילוי המשיח, נתגלה על ידי הבעש"ט.


ופירש, שאין הכוונה שענין זה לא היה מקודם לכן, כי אם, שהבעש"ט גילה את הדבר. ועל דרך שקודם הבעש"ט היה סדר העבודה של צדיקים נסתרים, ואחר כך נעשה הדבר בגלוי. וביאר אז, שגם אצל צדיקים נסתרים גופא היה חילוק בין קודם הבעש"ט ולאחרי זה.
ופירש, שאין הכוונה שענין זה לא היה גם קודם לכן, כי אם, שהבעש"ט גילה את הדבר. ועל דרך שקודם הבעש"ט היה סדר העבודה של צדיקים נסתרים, ואחר כך נעשה הדבר בגלוי. וביאר אז, שגם אצל צדיקים נסתרים גופא היה חילוק בין קודם הבעש"ט ולאחרי זה.


==הלכות ומנהגים==
==הלכות ומנהגים==
שורה 28: שורה 28:
[[הבעל שם טוב]] הנהיג אשר ביום [[אחרון של פסח]] יערכו [[סעודה שלישית]], ונקראת "[[סעודת משיח]]" מכיוון שברגעים אלו של צאת החג "מאיר גילוי הארת [[משיח]]". בסעודה יאכלו מצות. ב[[תרס"ו]], תיקן הרבי [[הרש"ב]] לשתות גם ארבעה כוסות [[יין]] בעת הסעודה.
[[הבעל שם טוב]] הנהיג אשר ביום [[אחרון של פסח]] יערכו [[סעודה שלישית]], ונקראת "[[סעודת משיח]]" מכיוון שברגעים אלו של צאת החג "מאיר גילוי הארת [[משיח]]". בסעודה יאכלו מצות. ב[[תרס"ו]], תיקן הרבי [[הרש"ב]] לשתות גם ארבעה כוסות [[יין]] בעת הסעודה.


כאשר חל יום אחרון של פסח בשבת, עורר הרבי שגם ב[[ארץ ישראל]] ישתתפו עם בני [[חו"ל]], ויערכו סעודת משיח גם בשבת, כאשר בארץ היא יום [[אסרו חג]].
==מאמרי אחרון של פסח==
==מאמרי אחרון של פסח==


167

עריכות

תפריט ניווט