ניגון הרועה: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2 בתים ,  31 באוקטובר 2021
מ
מ (החלפת טקסט – "מלחמת העולם השניה" ב־"מלחמת העולם השנייה")
(מ)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 1: שורה 1:
שם ה[[ניגון]] '''הרועה''' (במקורו באידיש '''דער פאסטוך'''), מורה על תוכן הניגון שמשתייך לסוג הניגונים הסופגים בתוכם תנועות שירה המושרות על ידי רועי הצאן בשדות. ניגון זה יש בו הרבה מיופי ומתיקות השירה, תנועותיו העמוקות ונעימתו העריבה מעוררות חשבון הנפש, רגשי חרטה, בקשה ותחנון ותקוה להשם.
שם ה[[ניגון]] '''הרועה''' (במקורו באידיש '''דער פאסטוך'''), מורה על תוכן הניגון שמשתייך לסוג הניגונים הסופגים בתוכם תנועות שירה המושרות על ידי רועי הצאן בשדות. ניגון זה יש בו הרבה מיופי ומתיקות השירה, תנועותיו העמוקות ונעימתו העריבה מעוררות חשבון הנפש, רגשי חרטה, בקשה ותחנון ותקוה להשם.


כמו כן נקרא ניגון זה "דער ווארשאווער ניגון" (הניגון הוורשאי) בהיות שכש[[אדמו"ר הריי"צ]] היה ב[[ורשה]] (אחרי שעבר ל[[ריגא]]) עם ישיבת [[תומכי תמימים]] נגנו שם הרבה את הניגון הזה, על פי דברי המנגן ר' מנחם מנדל ליפסקר.  
כמו כן נקרא ניגון זה "דער ווארשאווער ניגון" (הניגון הוורשאי) כי כאשר שהה [[אדמו"ר הריי"צ]] ב[[ורשה]] (אחרי שעבר ל[[ריגא]]) עם ישיבת [[תומכי תמימים]] נגנו שם הרבה את הניגון הזה, על פי דברי המנגן ר' [[מנחם מנדל ליפסקר]].  


בזמן [[מלחמת העולם השנייה]], בסעודת יום השבת (שבת פ' פנחס ת"ש), אדמו"ר הריי"צ החל לדבר אודות מעלת הנגינה. הוא הסביר את הפתגם "קול מעורר הכוונה", שיש כוונה של האדם שהיא מוגבלת כי הראייה של האדם היא מוגבלת, אבל הניגון מעורר גם את הכוונה העליונה, כוונת הבורא, שהיא בלתי מוגבלת. ועל יסוד מאמר המשנה "כל בעלי השיר יוצאים בשיר ונמשכים בשיר", שלניגון יש כוח להוציא ולהמשיך נשמות, הפטיר אדמו"ר הריי"צ משפט שמיימי: "כעת ינגנו את הניגון הידוע מורשה בהתעוררות פנימית, כדי להמשיך לכאן על ידי הניגון את תלמידי תומכי תמימים שבורשה"{{הערה|ספר השיחות ת"ש, שיחת פ' פנחס אות ו'.}}.
בזמן [[מלחמת העולם השנייה]], בסעודת יום השבת (שבת פ' פנחס ת"ש), אדמו"ר הריי"צ החל לדבר אודות מעלת הנגינה. הוא הסביר את הפתגם "קול מעורר הכוונה", שיש כוונה של האדם שהיא מוגבלת כי הראייה של האדם היא מוגבלת, אבל הניגון מעורר גם את הכוונה העליונה, כוונת הבורא, שהיא בלתי מוגבלת. ועל יסוד מאמר המשנה "כל בעלי השיר יוצאים בשיר ונמשכים בשיר", שלניגון יש כוח להוציא ולהמשיך נשמות, הפטיר אדמו"ר הריי"צ משפט שמיימי: "כעת ינגנו את הניגון הידוע מורשה בהתעוררות פנימית, כדי להמשיך לכאן על ידי הניגון את תלמידי תומכי תמימים שבורשה"{{הערה|ספר השיחות ת"ש, שיחת פ' פנחס אות ו'.}}.
8,531

עריכות

תפריט ניווט