37,386
עריכות
מאין תקציר עריכה |
חלוקת קונטרסים (שיחה | תרומות) אין תקציר עריכה |
||
שורה 11: | שורה 11: | ||
==שיטת המהר"ל== | ==שיטת המהר"ל== | ||
פעמים רבות חוזר המהר"ל בספריו על הרעיון שמלכות דוד בשם סוכה (ולא בית), כי דוקא הסוכה רומזת לנצחיות (כי האלוקות בעולם הזה ארעית וזמנית): | פעמים רבות חוזר המהר"ל בספריו על הרעיון שמלכות דוד בשם סוכה (ולא בית), כי דוקא הסוכה רומזת לנצחיות (כי האלוקות בעולם הזה ארעית וזמנית): | ||
{{ציטוט|תוכן=לפיכך קרא מלכות בית דוד 'סוכה', לפי שמלכות בית דוד הוא מלכות א-להי, לא כמו שאר מלכות שהוא חול. ולפיכך לא קראו אותו בית, שהוא בנין קבוע, כמו הדברים הטבעיים שהם בעולם קבועים. אבל הדברים הא-להיים אינם בעולם הזה קבועים, רק הם ארעי, כמו הסוכה שהיא ארעי. ולפיכך קיימא לן "סוכה דירת ארעי בעינן", מפני שהסוכה מצוה אלקית, ראויה שתהיה הדירה שבה ארעי ולא קבע{{הערה|הציטוט כאן מנצח ישראל, אך חוזר בספריו פעמים רבות.}}.|מקור=נצח ישראל פרק ל"ה}} | |||
==בחסידות== | ==בחסידות== | ||
===הטעם שספירת המלכות נקראת סוכת דוד=== | ===הטעם שספירת המלכות נקראת סוכת דוד=== | ||
הקשר בין דוד לספירת המלכות: [[מלכות דאצילות]] שהיא מקור [[נשמות ישראל]] נקראת גם [[כנסת ישראל]] על שם שכונסת לתוכה את האורות של [[זעיר אנפין]] הנקרא ישראל{{הערה|זהר רע"מ בא מ"ג א', ויקהל רט"ז א', ומובא ומוסבר בחסידות במקומות רבים.}}, ומכאן שהיא גם "עניינו" של דוד המלך: שלושת האבות הם "זעיר אנפין"{{הערה|כי עיקר המידות הוא חסד-גבורה-תפארת, וכולל בתוכו את נצח-הוד-יסוד שהן רק "ענפי" המידות (תניא פרק ג').}}, ודוד הוא הרגל הרביעית שבמרכבה{{הערה|זוהר ואתחנן רס"ב ב'.}} – בחינת המלכות. | |||
הסיבה שספירת המלכות נקראת "סוכה": כשהיא יורדת ממקומה לעולמות בריאה-יצירה-עשיה היא נקראת "סוכה" (על שם עניין הארעיות), וכשיורדת לקליפות ממש אז היא נמצאת בגלות, ונקראת "סוכת דוד הנופלת". | |||
===משמעות ירידת המלכות לקליפות=== | ===משמעות ירידת המלכות לקליפות=== |