1,711
עריכות
מ (החלפת טקסט – " מקווה " ב־" מקווה ") |
(←רקע) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
[[קובץ:באר מים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|באר מים]]'''באר מים''' הוא מושג יסודי ב[[תורת הנגלה]] וב[[תורת החסידות]] כאחד. | [[קובץ:באר מים.jpg|שמאל|ממוזער|250px|באר מים]]'''באר מים''' הוא מושג יסודי ב[[תורת הנגלה]] וב[[תורת החסידות]] כאחד. | ||
==רקע== | ==רקע== | ||
מימי קדם הייתה מציאת מקורות מים צורך חשוב מאין כמוהו להישרדותו של האדם ולהתפתחות הציוויליזציה, ולכן בארות המים היו מהמבנים הראשונים שהוקמו. ב[[תנ"ך]] ישנו תיעוד של בארות עוד מתקופת [[אברהם אבינו]], וה[[תורה]] אף מסקרת בהרחבה מריבה בין רועי [[יצחק]] לרועי [[אבימלך (מלך פלישתים)|אבימלך]], אודות בארות שמצא [[יצחק אבינו]]. בהלכה ניתן לעולי רגל היתר מיוחד הקרוי פסי ביראות לשאיבת מים ב[[שבת]] להשקיית בהמותיהם בלבד, אף שבדבר יש איסור דרבנן של הוצאה מרשות לרשות. | מימי קדם הייתה מציאת מקורות מים צורך חשוב מאין כמוהו להישרדותו של האדם ולהתפתחות הציוויליזציה, ולכן בארות המים היו מהמבנים הראשונים שהוקמו. ב[[תנ"ך]] ישנו תיעוד של בארות עוד מתקופת [[אברהם אבינו]], וה[[תורה]] אף מסקרת בהרחבה מריבה בין רועי [[יצחק]] לרועי [[אבימלך (מלך פלישתים)|אבימלך]], אודות בארות שמצא [[יצחק אבינו]]. בהלכה ניתן לעולי רגל היתר מיוחד הקרוי פסי ביראות לשאיבת מים ב[[שבת]] להשקיית בהמותיהם בלבד, אף שבדבר יש איסור דרבנן של [[הוצאה מרשות לרשות]]. | ||
==בתורת הנגלה== | ==בתורת הנגלה== | ||
בתורת הנגלה, משמשת באר מים כאחד מדרכי הטהרה. כאשר אדם נטמא בטומאה חמורה, כמו זב או זיבה, הוא זקוק לטבול באחד מדרכי הטהרה המהודרים יותר, כמו טבילה ב[[מעיין]] שהיא הטבילה המהודרת ביותר, וזו מועילה אף לטבילת טהרה לזב, זבה, בשונה מטבילה ב[[מקווה]] המועילה רק ל[[טבילת טהרה]], ולטבילת נידה. למעיין ובאר מים ישנם מעלה מיוחדת על פני [[מקווה]] הנחשב לכזה, רק אם מימיו אינם "זוחלין" - נדים ונעים, אלא ב"אשבורן" - מים העומדים על מקומם ללא תנועה, ואילו מעיין ובאר מים מטהר אפילו אם מימיו זורמים, כדרך המעיין. | בתורת הנגלה, משמשת באר מים כאחד מדרכי הטהרה. כאשר אדם נטמא בטומאה חמורה, כמו זב או זיבה, הוא זקוק לטבול באחד מדרכי הטהרה המהודרים יותר, כמו טבילה ב[[מעיין]] שהיא הטבילה המהודרת ביותר, וזו מועילה אף לטבילת טהרה לזב, זבה, בשונה מטבילה ב[[מקווה]] המועילה רק ל[[טבילת טהרה]], ולטבילת נידה. למעיין ובאר מים ישנם מעלה מיוחדת על פני [[מקווה]] הנחשב לכזה, רק אם מימיו אינם "זוחלין" - נדים ונעים, אלא ב"אשבורן" - מים העומדים על מקומם ללא תנועה, ואילו מעיין ובאר מים מטהר אפילו אם מימיו זורמים, כדרך המעיין. |
עריכות