4,016
עריכות
אין תקציר עריכה |
(←האיסור) |
||
שורה 6: | שורה 6: | ||
==האיסור== | ==האיסור== | ||
חכמים גזרו על בישוליהם | חכמים גזרו על בישוליהם של הגויים שיהיו אסורים באכילה. בתחילה הגמרא חשבה שמדובר על איסור דאורייתא, ובסוף הסיקה שזה מדרבן עם "אסמכתא" מן התורה, מהפסוק "אוכל בכסף תשבירני ואכלתי, ומים בכסף תתן לי ושתיתי"{{הערה|דברים ב, כח.}}, שכמו שמים לא השתנו מברייתן על ידי האור, כך גם אוכל שלא נשתנה על ידי האור{{הערה|ע"ז לז, ב.}}. | ||
==טעם האיסור== | |||
טעם האיסור הוא משום חתנות, שלא יבואו להתחתן | טעם האיסור הוא משום [[חתונה|חתנות]], שלא יבואו להתחתן עם גויים. ומכיוון שהייתה הוה אמינא בגמרא שזה דאורייתא, למד ר"ת שזוהי גזירה קדומה יותר מאשר גזירת הפת. ובישול ואפיה אינם דבר אחד{{הערה|ע"פ הגמ' בביצה טו, ב.}} שיוכללו בגזירה אחת. וכאשר ביטלו את גזירת הפת, לא ביטלו את גזירת הבישול{{הערה|ע"ז שם ד"ה והשלקות.}}. ורש"י כתב שהטעם הוא – בכדי שלא יתרגל לאכול אצל הגוי, עד שהוא יאכילנו דבר האסור{{הערה|ד"ה מדרבנן – שם לו, א.}}. אבל עיקר הטעם הוא משום חתנות{{הערה|ט"ז ס"ק א.}}. | ||
==גדריו== | ==גדריו== |