צמצום הראשון: הבדלים בין גרסאות בדף

נוספו 4 בתים ,  25 באוקטובר 2020
מ
החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה"
אין תקציר עריכה
תגית: ביטול
מ (החלפת טקסט – "עולם העשיה" ב־"עולם העשייה")
שורה 20: שורה 20:
ענין הצמצום שהיה ב[[אור אין סוף]], הוא ש[[אור אין סוף]] נכלל ב[[אור ומאור|מאור]] להיות בכח ולא בפועל. כלומר, [[אור אין סוף]] נצטמצם להיות מאיר רק במאור, ולא להיות מתפשט בבחינת זיו ואור.
ענין הצמצום שהיה ב[[אור אין סוף]], הוא ש[[אור אין סוף]] נכלל ב[[אור ומאור|מאור]] להיות בכח ולא בפועל. כלומר, [[אור אין סוף]] נצטמצם להיות מאיר רק במאור, ולא להיות מתפשט בבחינת זיו ואור.


הבנת ענינו של הצמצום הראשון בצורה ברורה יותר מתאפשרת לאחר שמבינים את ההבדל בינו לבין שאר הצמצומים שבסדר ההשתלשלות:{{הערה|הנקראים [[פרסא]] - בין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]], בין [[עולם הבריאה]] ל[[עולם היצירה]] ובין [[עולם היצירה]] ל[[עולם העשיה]].}}
הבנת ענינו של הצמצום הראשון בצורה ברורה יותר מתאפשרת לאחר שמבינים את ההבדל בינו לבין שאר הצמצומים שבסדר ההשתלשלות:{{הערה|הנקראים [[פרסא]] - בין [[עולם האצילות]] ל[[עולם הבריאה]], בין [[עולם הבריאה]] ל[[עולם היצירה]] ובין [[עולם היצירה]] ל[[עולם העשייה]].}}


===הצמצומים (הפרסאות) שבסדר ההשתלשלות===
===הצמצומים (הפרסאות) שבסדר ההשתלשלות===
[[עשר הספירות]] שב[[עולם האצילות]] שונות לגמרי במהותן מעשר הספירות שב[[עולם הבריאה]] וכן ישנו שוני בין הספירות שבעולם הבריאה לספירות שב[[עולם היצירה]], ושוני מעולם היצירה לעולם העשיה. הדבר נמשל להבדל שבין מתיקות התפוח, למתיקות שב[[ניגון]] ערב, למתיקות שב[[גמילות חסדים|עשיית טובה ליהודי]] ולמתיקות שבהשגה [[שכל]]ית: כולן נקראות מתיקות כי כולן הן עניין של חסד, אבל מהות החסד בכל דרגה היא רק משל לדרגה שמעליה. כלומר, המהות של כל אחד מסוגי המתיקות שונה מחברתה לחלוטין.
[[עשר הספירות]] שב[[עולם האצילות]] שונות לגמרי במהותן מעשר הספירות שב[[עולם הבריאה]] וכן ישנו שוני בין הספירות שבעולם הבריאה לספירות שב[[עולם היצירה]], ושוני מעולם היצירה לעולם העשייה. הדבר נמשל להבדל שבין מתיקות התפוח, למתיקות שב[[ניגון]] ערב, למתיקות שב[[גמילות חסדים|עשיית טובה ליהודי]] ולמתיקות שבהשגה [[שכל]]ית: כולן נקראות מתיקות כי כולן הן עניין של חסד, אבל מהות החסד בכל דרגה היא רק משל לדרגה שמעליה. כלומר, המהות של כל אחד מסוגי המתיקות שונה מחברתה לחלוטין.


פעולת הצמצום (ה[[פרסא]]) שבין עולם לעולם הוא כדוגמת ענינו של ה[[משל]]: עניינו של משל הוא, שדבר השכל מולבש בעניין אחר לגמרי, שמצד עצמו אין לו שום קשר לנמשל. כלומר, הפרסא מצמצמת את האור כך שיתגלה בעניין נמוך יותר.
פעולת הצמצום (ה[[פרסא]]) שבין עולם לעולם הוא כדוגמת ענינו של ה[[משל]]: עניינו של משל הוא, שדבר השכל מולבש בעניין אחר לגמרי, שמצד עצמו אין לו שום קשר לנמשל. כלומר, הפרסא מצמצמת את האור כך שיתגלה בעניין נמוך יותר.