8,376
עריכות
אין תקציר עריכה תגית: ביטול |
ברכת הגאולה (שיחה | תרומות) |
||
(2 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות) | |||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{לעריכה}} | {{לעריכה}} | ||
דרכי הלימוד כוללים דרכים רבים. ניתן לחלקם לשני סוגים כללים: עיון - בהעמקה, וגירסא - לימוד מהיר יותר מתוך מטרה לרכוש ידיעות בתורה. בליובאוויטש הושם דגש על הלימוד בעיון. | |||
== גודל הנחיצות וההכרח בלימוד העיוני == | == גודל הנחיצות וההכרח בלימוד העיוני == | ||
הרבי מגדיר את החיוב ללמוד תורה כחיוב תמידי גם בכוחות הנפש הכולל ניצול מקסימלי של כל כוחות הנפש של הלומד, בלימוד עיוני מופעלים כוחות פנימיים כדוגמת כח ההסברה, כח ההעמקה וכח ההמצאה (כוחות אלו מקבילים ל[[חב"ד]] שבנפש) בשונה מלימוד למיגרס המפעיל רק כוחות חיצוניים של מחשבה וריכוז במינון מועט ודיבור{{הערה|שיחת חג השבועות תשט"ז.}}. | |||
הרבי | |||
== לימוד הנגלה בליובאוויטש == | == לימוד הנגלה בליובאוויטש == | ||
הלימוד בישיבת תומכי תמימים בליובאוויטש התנהל תחת פיקוחם והכוונתם של | |||
מספר ראשי ישיבות ומשגיחים (מביניהם ניתן למנות את [[שמואל ניסנוביץ|ר' שמואל ניסנוביץ]]), הם השגיחו שהתלמידים ילמדו כראוי. בהשגחתם שללו לימוד שטחי מוטעה ופלפולי שקר. | |||
== דרך לימוד הנגלה בליובאוויטש == | == דרך לימוד הנגלה בליובאוויטש == | ||
שורה 20: | שורה 18: | ||
וזה איזה קטעים מלשונו בקונטרס "[[קונטרס עץ החיים|עץ החיים]]": | וזה איזה קטעים מלשונו בקונטרס "[[קונטרס עץ החיים|עץ החיים]]": | ||
"...העיקר הוא לעיין בכל דבר, וכל מימרא וכל סברא פרטית לא יחשוב אשר הבנתה השיטחיות זהו כולה, כי אם יש בה עומק ועומק לעומק". | "...העיקר הוא לעיין בכל דבר, וכל מימרא וכל סברא פרטית לא יחשוב אשר הבנתה השיטחיות זהו כולה, כי אם יש בה עומק ועומק לעומק". | ||
"...ודרוש יגיעה גדולה יגיעת נפש ויגיעת בשר ושכל ישר והתקשרות טובה ועל כולם שירצה את האמת | "...ודרוש יגיעה גדולה יגיעת נפש ויגיעת בשר ושכל ישר והתקשרות טובה ועל כולם שירצה את האמת דווקא". | ||
"כשיגמור כל הסוגיא ותהי' ברורה ומסודרת אצלו יעמיק דעתו בכללות נושא הסוגיא ויברר וילבן הדבר בעיון שכלו ויראה אם כל הפרטים מתאימים המה, כי כל פרט נעשה ליבון לחבירו...". | "כשיגמור כל הסוגיא ותהי' ברורה ומסודרת אצלו יעמיק דעתו בכללות נושא הסוגיא ויברר וילבן הדבר בעיון שכלו ויראה אם כל הפרטים מתאימים המה, כי כל פרט נעשה ליבון לחבירו...". | ||
"וידקדק הרבה מאד בפירש"י ז"ל, וכמו שכתוב השל"ה במס' שבועות שלו, כי בכל דיבור ודיבור של רש"י יש בו נסתרות ענינים מופלאים וכו' עכ"ל, אבל בשכל ישר ועיון טוב על פי האמת וכן צריך להיות בלימוד הטוב בדברי תוספות...". | "וידקדק הרבה מאד בפירש"י ז"ל, וכמו שכתוב השל"ה במס' שבועות שלו, כי בכל דיבור ודיבור של רש"י יש בו נסתרות ענינים מופלאים וכו' עכ"ל, אבל בשכל ישר ועיון טוב על פי האמת וכן צריך להיות בלימוד הטוב בדברי תוספות...". | ||
...והפלפול של אמת יכול להיות | ...והפלפול של אמת יכול להיות דווקא כשיודעים תחילה פשט ההלכה לאמיתתה באופן מסודר ובדברים ברורים וכו', ואחר כך מי שחננו ה' בשכל טוב ודעת רחבה יכול לפלפל בהענין כו' שאז יהי' הפלפול אמיתי ויהי' גם כן מסודר לבוא לידי הלכה, היינו לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא". | ||
דרך לימוד זה ניתן לראות בספר "[[שערי יהודה]]" מאת [[יהודה עבער|הגאון ר' יהודה עבער]] שלמד בליובאוויטש ובספרת תלמידו [[מרדכי מענטליק|הגאון ר' מרדכי מענטליק]] בספרו "אמרי מרדכי" על מסכת בבא בתרא. | דרך לימוד זה ניתן לראות בספר "[[שערי יהודה]]" מאת [[יהודה עבער|הגאון ר' יהודה עבער]] שלמד בליובאוויטש ובספרת תלמידו [[מרדכי מענטליק|הגאון ר' מרדכי מענטליק]] בספרו "אמרי מרדכי" על מסכת בבא בתרא. |