תקיעת שופר: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,317 בתים ,  3 בספטמבר 2020
שורה 30: שורה 30:
===הביאור על פי פנימיות התורה===
===הביאור על פי פנימיות התורה===
המצוה הגדולה והעיקרית של ראש-השנה היא מצוות תקיעת שופר – “מצוות היום בשופר”. דברים גדולים ונשגבים טמונים בה. מספיק לראות את טעמי המצווה, כפי שהם מופיעים בחלק הנגלה שבתורה – קל-וחומר, טעמי’ המופלאים על-פי הקבלה והחסידות – כדי להבין עד כמה היא רבת-חשיבות עבור העולם כולו.
המצוה הגדולה והעיקרית של ראש-השנה היא מצוות תקיעת שופר – “מצוות היום בשופר”. דברים גדולים ונשגבים טמונים בה. מספיק לראות את טעמי המצווה, כפי שהם מופיעים בחלק הנגלה שבתורה – קל-וחומר, טעמי’ המופלאים על-פי הקבלה והחסידות – כדי להבין עד כמה היא רבת-חשיבות עבור העולם כולו.
והנה, בזמן בית שני באו חכמי ישראל וקבעו, שכשראש השנה חל בשבת – אין תוקעים בשופר (חוץ מבבית המקדש). הם ביטלו מצוות עשה מן התורה, ולא סתם מצוה, אלא את המצוה הגדולה והחשובה של תקיעת שופר בראש השנה (כשהוא חל בשבת).
והנה, בזמן בית שני באו חכמי ישראל וקבעו, שכשראש השנה חל בשבת – אין תוקעים בשופר (חוץ מבבית המקדש). הם ביטלו מצוות עשה מן התורה, ולא סתם מצוה, אלא את המצוה הגדולה והחשובה של תקיעת שופר בראש השנה (כשהוא חל בשבת).
מהי הסיבה לעקירת המצווה? מסבירה הגמרא (ראש השנה כט, ב): “הכל חייבין בתקיעת שופר ואין הכל בקיאין בתקיעת שופר, גזירה שמא ייטלנו בידו ויילך אצל הבקי ללמוד ויעברנו ד’ אמות ברשות הרבים”. כלומר, משום חשש בלבד, שמא הדיוטות יעבירו את השופר ברשות הרבים ויעברו על איסור הוצאה בשבת – ביטלו חז”ל את המצווה לכל עם ישראל!
מהי הסיבה לעקירת המצווה? מסבירה הגמרא (ראש השנה כט, ב): “הכל חייבין בתקיעת שופר ואין הכל בקיאין בתקיעת שופר, גזירה שמא ייטלנו בידו ויילך אצל הבקי ללמוד ויעברנו ד’ אמות ברשות הרבים”. כלומר, משום חשש בלבד, שמא הדיוטות יעבירו את השופר ברשות הרבים ויעברו על איסור הוצאה בשבת – ביטלו חז”ל את המצווה לכל עם ישראל!
ביטול מצווה?
ביטול מצווה?
נוסף לשאלה זו, למה תיקנו חז”ל לעקור מצוות עשה בגלל חשש בלבד, ישנה שאלה עמוקה יותר:  
נוסף לשאלה זו, למה תיקנו חז”ל לעקור מצוות עשה בגלל חשש בלבד, ישנה שאלה עמוקה יותר:  
ידוע, שכל שפע החיים האלקי ששופע לעולמות במשך השנה, בא על ידי תקיעת השופר. תורת החסידות מרבה לבאר את מעלתו של השופר, שמעורר חיות חדשה מפנימיותו ועצמותו של הקב”ה. יוצא איפוא, שביטול המצווה בראש השנה שחל בשבת, מונע לכאורה מאיתנו את ההשפעות העליונות של השופר!
ידוע, שכל שפע החיים האלקי ששופע לעולמות במשך השנה, בא על ידי תקיעת השופר. תורת החסידות מרבה לבאר את מעלתו של השופר, שמעורר חיות חדשה מפנימיותו ועצמותו של הקב”ה. יוצא איפוא, שביטול המצווה בראש השנה שחל בשבת, מונע לכאורה מאיתנו את ההשפעות העליונות של השופר!
נושא זה נדון בהרחבה רבה בתורת החסידות, ותמצית שבתמצית מובאת להלן.  
נושא זה נדון בהרחבה רבה בתורת החסידות, ותמצית שבתמצית מובאת להלן.  
השופר הוא חלק עיקרי ב”הכתרת” הקב”ה למלך העולם, כמאמר רז”ל “אמר הקב”ה אמרו לפני מלכיות כדי שתמליכוני עליכם כו’ ובמה בשופר”. בכל שנה צריכים לעורר מחדש אצל הקב”ה    כביכול את  רצון המלוכה, וכדי לעורר רצון כזה יש לעורר תחילה נקודה של עונג בקיום העולם. כלומר: צריך שהקב”ה יתענג מקיומו של העולם, וכתוצאה מכך יתעורר בו הרצון למלוך עליו.
השופר הוא חלק עיקרי ב”הכתרת” הקב”ה למלך העולם, כמאמר רז”ל “אמר הקב”ה אמרו לפני מלכיות כדי שתמליכוני עליכם כו’ ובמה בשופר”. בכל שנה צריכים לעורר מחדש אצל הקב”ה    כביכול את  רצון המלוכה, וכדי לעורר רצון כזה יש לעורר תחילה נקודה של עונג בקיום העולם. כלומר: צריך שהקב”ה יתענג מקיומו של העולם, וכתוצאה מכך יתעורר בו הרצון למלוך עליו.
כיצד מעוררים את העונג הזה? – על ידי השופר. תקיעת השופר מבטאת את הצעקה הפנימית של האדם אל הקב”ה, צעקה בלי מלים שפורצת מעומק הלב, והיא מגיעה עד פנימיותו ועצמותו של הקב”ה כביכול, ומעוררת בו עונג בקיומו של העולם. על ידי זה מתעורר אצל הקב”ה רצון חדש למלוכה, והוא נענה לבקשת עם ישראל: “מלוך על העולם כולו בכבודך”.
כיצד מעוררים את העונג הזה? – על ידי השופר. תקיעת השופר מבטאת את הצעקה הפנימית של האדם אל הקב”ה, צעקה בלי מלים שפורצת מעומק הלב, והיא מגיעה עד פנימיותו ועצמותו של הקב”ה כביכול, ומעוררת בו עונג בקיומו של העולם. על ידי זה מתעורר אצל הקב”ה רצון חדש למלוכה, והוא נענה לבקשת עם ישראל: “מלוך על העולם כולו בכבודך”.
==משלים בחסידות על תקעת שופר==
שני משלים מובאים בחסידות על ענינה של תקעת שופר.
א) מאת הבעש"ט, ב) מה רבי לוי יצחק מברדיצוב
===משל הבעש"ט "אבא הצילני"===
הבעל שם טוב הסביר ענינה של תקעת שופר בראש השנה במשל:
היו הי' מלך שביקש להקנות לבנו יחידו האהוב השכלה רחבה. לשם כך שלח המלך את בנו למדינות רחוקות, מצוייד בהון רב ובמשרתים, כדי שילמד וישכיל בעולם הגדול.
ברבות הימים שכח בן המלך את מטרת נסיעתו, התחיל לבלות את ימיו ולילותיו בבילויים פרועים, כשהוא מבזבז את כל המשאבים שנתן לו המלך. לא רק שלא החכים, אלא שכח על בית המלך, ועד שכח אף את שפת מדינהת המלך.
כשהגיע לחוסר כל, בצר לו, נזכר על עברו, והכיר שהוא בן של מלך, והחליט לשוב אל אביו.
עשה בן המלך דרך ארוכה עד שהגיע למדינתו ולעיר הבירה עד לחצר המלך. אך נדהם לגלות, שהוא בצרה אמיתית: בבגדיו הבלויים, בשערו הפרוע ובמראו הגס, אף אחד לא זהה אותו, ולא אפשרו לו להיכנס.
הוא רצה לומר לשומרים, שהוא הנסיך  האבוד, אבל, אוי! הוא שכח את שפת המדינה... איך מדברים בארמון המלך...
בן המלך ניצב לפני הארמון קרוב קרוב לאביו המלך, אך אין לו דרך להגיע בפנים...
ביאושו, התחיל צועק בקול גדול, קול פשוט מתוך הלב. "קול פשוט, בלי תווים מורכבים, בלי יומרות מוזיקליות (כמו שופר)".
את הקול הזה שמע המלך מהארמון, הכיר מיד את קולו של בנו האהוב, והכניס אותו מיד בסליחה ואהבה רבה לארמון.
והנמשל מובן בפשטות: נשמתו של כל יהודי היא בן מלך.
הנשמה יורדת אל העולם, אל הגוף הגשמי, בשליחות מיוחדת רוחנית, לקיים תורה ומעשים טובים, ובכך לשמח את המלך הקב"ה. אבל קשיי חיי היום יום ובילויי העולם, מסיחים את הנשמה מיעודה המקורי. היא שוכחת את מטרת ירידתה, ומתבוססת בפיתויים גשמיים, כסף, מעמד, הישגים חומריים, בילויים ותאוות.
הנשמה שוכחת את מטרת הנסיעה, שוכחת על אביה, שוכחת אפילו את שפת מדינת המלך, איך נפנה אל המלך?, ועוד מלך גדול כל כך כאבינו שבשמים.....
מגיע ראש השנה כל יהודי נזכר שהוא "בן של מלך", ורוצה לחזור אל אבא הקב"ה מלך העולם, אך אף הצדיק הגדול ביותר, אין לו אפשרות לבטאות בשפתו ולדבר בשפה כמו שמדברת הנשמה לפני שבאה לעולם החומרי הזה,
וזהו קול השופר הצעקה הגדולה, מתוך עמקי נפשו של היהודי, הנשמה צועקת בקול פשוט מתוך השופר (כמו בן המלך במשל).
בצעקה גדולה זו יש חרטה על העבר. צעקה גדולה של החלטה הכי חזקה קדימה, צעקה בלי מלים שאומרת אני מקבל את מלכותך הקב"ה אני בכל הלב חוזר אל אבי המלך, מלך העולם כולו.
היא צועקת מקירות הלב, בקול פשוט: אבא! אבא! (בלי מלים). צעקה אמיתית מתוך ליבו של יהודי, כל יהודי!, שצועק להקב"ה, אני שלך! גם אם אני לא מכיר את השפה, גם אם אני אולי קצת רחוק, אבא אבא....
ואבא שומע, סולח ואוהב. ומכניס את הבן פנימה אל ארמון המלך, לחדר לפנים מחדר, אל היכל המלך. ונותן ליהודי ברכה לשנה טובה ומתוקה, מתוך הרחבה גדולה,
===חילוק הקולות===
===חילוק הקולות===
וענין תקיעה הוא בחינת התשוקה ברעותא דליבא, וענין השברים הוא כמו שנאמר בגמרא גנוחי גנח וילולי יליל, שהוא ענין הבכייה. ולכן נקרא בשם שברים תרועה, שעל ידם מתיש ומשבר כח הקליפות והסטרא אחרא, ותרועה היא מלשון "תרועם בשבט ברזל".
וענין תקיעה הוא בחינת התשוקה ברעותא דליבא, וענין השברים הוא כמו שנאמר בגמרא גנוחי גנח וילולי יליל, שהוא ענין הבכייה. ולכן נקרא בשם שברים תרועה, שעל ידם מתיש ומשבר כח הקליפות והסטרא אחרא, ותרועה היא מלשון "תרועם בשבט ברזל".
6,031

עריכות

תפריט ניווט