חזקיהו המלך: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 5 בתים ,  12 במרץ 2014
מ
החלפת טקסט – " " ב־" "
אין תקציר עריכה
מ (החלפת טקסט – " " ב־" ")
שורה 1: שורה 1:
[[קובץ:לוחמי חזקיהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לוחמי חזקיהו המלך על חומות ירושלים. פרט מתצוגה במוזיאון מגדל דוד]]'''חזקיהו המלך''' היה מלך ממלכי יהודה, שמוזכר ב[[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה|שבעל פה]] לטובה בעקבות צדקותו הרבה ומעשיו הטובים, ובמיוחד על כך שעקר את ה[[עבודה זרה]] מארצו.  
[[קובץ:לוחמי חזקיהו.jpg|שמאל|ממוזער|250px|לוחמי חזקיהו המלך על חומות ירושלים. פרט מתצוגה במוזיאון מגדל דוד]]'''חזקיהו המלך''' היה מלך ממלכי יהודה, שמוזכר ב[[תורה שבכתב]] ו[[תורה שבעל פה|שבעל פה]] לטובה בעקבות צדקותו הרבה ומעשיו הטובים, ובמיוחד על כך שעקר את ה[[עבודה זרה]] מארצו.  


{{ציטוט|תוכן=הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן|מקור=[[ספר מלכים]] ב', יח ד|מרכאות=כן}}.
{{ציטוט|תוכן=הוּא הֵסִיר אֶת הַבָּמוֹת וְשִׁבַּר אֶת הַמַּצֵּבֹת וְכָרַת אֶת הָאֲשֵׁרָה וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה כִּי עַד הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ וַיִּקְרָא לוֹ נְחֻשְׁתָּן|מקור=[[ספר מלכים]] ב', יח ד|מרכאות=כן}}.


על פי תורת החסידות, על ידו העולם במעלה עליונה שהיה גילוי אלקות על כל הברואים{{הערה|[[אדמו"ר האמצעי]] מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, וידעת היום רנט}}.
על פי תורת החסידות, על ידו העולם במעלה עליונה שהיה גילוי אלקות על כל הברואים{{הערה|[[אדמו"ר האמצעי]] מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, וידעת היום רנט}}.
==בתורה שבעל פה==
==בתורה שבעל פה==
===כוח התפילה===
===כוח התפילה===
ב[[תלמוד בבלי]] ב[[מסכת ברכות|ברכות]] <ref>דף י עמוד א</ref> מתוארת המחלה של חזקיהו כעונש על כך שהוא לא [[נישואין|נשא אישה]] והוליד ילדים, בניגוד לצו [[פרו ורבו]].<br>
ב[[תלמוד בבלי]] ב[[מסכת ברכות|ברכות]] <ref>דף י עמוד א</ref> מתוארת המחלה של חזקיהו כעונש על כך שהוא לא [[נישואין|נשא אישה]] והוליד ילדים, בניגוד לצו [[פרו ורבו]].<br>
נבואתו של [[ישעיהו]] הנביא, "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" <ref>מלכים ב', כ' א'</ref> מועצמת - "כי מת אתה" בעולם הזה "ולא תחיה" - [[העולם הבא|לעולם הבא]]. כאשר ישעיהו מודיע לו כי הסיבה לעונש החמור היא הימנעותו מהולדת ילדים, עונה לו חזקיהו כי הוא ראה ב[[רוח הקודש (יהדות)|רוח הקודש]] שבניו יהיו רשעים. ישעיהו משיב לו: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת, איבעי לך למעבד. ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא, ליעביד!" (תרגום: למה לך להיכנס לכבשונו של מקום, מה שצווית עשה, ומה שרוצה הקב"ה לעשות הוא יעשה.). חזקיהו מבקש מהנביא שישיא לו את בתו לאישה, ואולי זכות הנביא וזכותו שלו תעמוד להם והעתיד של בניו ישתנה, אבל ישעיהו מתנגד ואומר לו שכבר נגזרה גזירה שימות. חזקיהו עונה לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא, '''אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים'''".  
נבואתו של [[ישעיהו]] הנביא, "צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" <ref>מלכים ב', כ' א'</ref> מועצמת - "כי מת אתה" בעולם הזה "ולא תחיה" - [[העולם הבא|לעולם הבא]]. כאשר ישעיהו מודיע לו כי הסיבה לעונש החמור היא הימנעותו מהולדת ילדים, עונה לו חזקיהו כי הוא ראה ב[[רוח הקודש (יהדות)|רוח הקודש]] שבניו יהיו רשעים. ישעיהו משיב לו: "בהדי כבשי דרחמנא למה לך? מאי דמפקדת, איבעי לך למעבד. ומה דניחא קמיה קודשא בריך הוא, ליעביד!" (תרגום: למה לך להיכנס לכבשונו של מקום, מה שצווית עשה, ומה שרוצה הקב"ה לעשות הוא יעשה.). חזקיהו מבקש מהנביא שישיא לו את בתו לאישה, ואולי זכות הנביא וזכותו שלו תעמוד להם והעתיד של בניו ישתנה, אבל ישעיהו מתנגד ואומר לו שכבר נגזרה גזירה שימות. חזקיהו עונה לו: "בן אמוץ כלה נבואתך וצא, כך מקובלני מבית אבי אבא, '''אפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם, אל ימנע עצמו מן הרחמים'''".  


שורה 19: שורה 19:
==שמו==
==שמו==


לפעמים הוא נקרא בשם "חזקיהו" ולפעמים נקרא בשם "חזקיה". [[אדמו"ר הצמח צדק]] כותב כי יתכן ששמו האמיתי היה חזקיהו, וכינויו היה "חזקיה"{{הערה|[[שו"ת צמח צדק]], אבן העזר סימן רח א}}.
לפעמים הוא נקרא בשם "חזקיהו" ולפעמים נקרא בשם "חזקיה". [[אדמו"ר הצמח צדק]] כותב כי יתכן ששמו האמיתי היה חזקיהו, וכינויו היה "חזקיה"{{הערה|[[שו"ת צמח צדק]], אבן העזר סימן רח א}}.


בחזקיהו מובא שאמר {{ציטוטון|זכור את אשר התהלכתי לפניך באמת ובתמים}}, והשיב לו ה' וגנותי על העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי, אבל האמת והתמים '''שלו''' אינו נתקבל. אדמו"ר הזקן מסביר את הדבר ב[[משל]] ה[[מלך]] בשר ודם גם שעושין לו פנימיות [[רצון|רצונותיו]] וממלאין תאוותו ורצונו האהוב לו, ובכל זאת לפעמים אינו מקבל תענוג מזה{{הערה| מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, ועתה ישראל עמ' רצה}}.
בחזקיהו מובא שאמר {{ציטוטון|זכור את אשר התהלכתי לפניך באמת ובתמים}}, והשיב לו ה' וגנותי על העיר הזאת להושיעה למעני ולמען דוד עבדי, אבל האמת והתמים '''שלו''' אינו נתקבל. אדמו"ר הזקן מסביר את הדבר ב[[משל]] ה[[מלך]] בשר ודם גם שעושין לו פנימיות [[רצון|רצונותיו]] וממלאין תאוותו ורצונו האהוב לו, ובכל זאת לפעמים אינו מקבל תענוג מזה{{הערה| מאמרי [[אדמו"ר האמצעי]] הנחות - תקע"ז, ועתה ישראל עמ' רצה}}.
19,187

עריכות

תפריט ניווט